ארנונה 2018 – כמה אנחנו משלמים בערים שונות במדינה?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
כמה עולה ארנונה 2018 בכל עיר?
שתף:

הארנונה היא מס מוניציפלי שאת גובהו קובעת העירייה או הרשות המקומית, המוטל על תושבי הרשות למימון פעילותה. הארנונה, המשולמת על ידי תושבי העיר כאמור, משולמת בשיעורים שונים על פי מאפייני הנכס בגינו משולם המס, לדוגמה גודל הנכס, השימוש שלו (האם הוא משמש לעסקים או למגורים?) מיקומו, וכדומה. בעוד חישוב גובה הארנונה לתשלום בגין כל נכס מבוצע ביחס למאפייני הנכס, הדיירים בנכס (בין אם בשכירות או בין אם הם בעלי הנכס) זכאים לעתים להקלות בתשלומי ארנונה (למשל במשפחות חד הוריות, בדיירים קשישים או נכים, ועוד). חשבון הארנונה מוגש לתושבים אחת לחודשיים (או בתחילת השנה לתשלום עבור כל השנה כולה), ותשלום המס מבוצע מול מחלקת הגבייה של הרשות. בישראל, נהוג מס הארנונה מאז ימי המנדט הבריטי, וגובה המס נקבע, כאמור, על ידי הרשות המקומית – לאור ההגבלות והתקנות הארציות. מסתבר, שישנם פערים אדירים בין גובה התשלומים הנגבים לטובת מס הארנונה בערים שונות ברחבי הארץ, ולעתים אף בין תושבים בעלי מאפיינים שונים באותה הרשות המקומית ממש. התשלום השני של ארנונה 2018 המתייחס לחודשים מרץ ואפריל, החל כבר להישלח בדואר לאזרחי המדינה, וכדאי לדעת ממה בדיוק מורכב הסכום לתשלום שקיבלתם, ועד כמה תשלומי הארנונה באזור המגורים שלכם גבוה או נמוך ביחס לממוצע הארצי.

 

כך נגבית ארנונה 2018
תשלומי ארנונה נגבים על ידי מועצה, עירייה, או רשות, עבור כל נכס מדייריו או מבעליו, על פי מאפיינים שונים. בישראל, גובה תשלומי הארנונה משתנה באופן דרמאטי בין רשויות

 

ממה מורכב חישוב הארנונה ובמה הוא תלוי ?

גובה תשלומי הארנונה עבור כל נכס, מחושב על פי מאפייניו, כאשר ישנו סכום בסיסי לתשלומי ארנונה בכל רשות, והוא מפוקח על ידי שר הפנים ונדרש לאישורו בכל מקרה של הגדלת שיעורי המס. להלן הגורמים המשפיעים על גובה הארנונה שאתם משלמים:

  1. ייעוד הנכס – נכסים המשמשים למגורים משלמים ארנונה בשיעורים מופחתים ביחס לנכסים המשמשים לעסקים, משרדים, וכדומה. הסכום המינימאלי לתשלום ארנונה 2018 למ"ר עבור מבנה מגורים הוא כ – 34 שקלים, ולעומתו הסכום המינימלי לתשלום ארנונה עבור מבנה המשמש למסחר – כ – 68 שקלים למ"ר.
  2. גודל השטח של הנכס במ"ר – ככל ששטח הנכס גדול יותר – הארנונה שתשולם עבורו גבוהה יותר. צורת החישוב עבור השטח המחויב בארנונה עשויה להשתנות בין רשות מקומית אחת לאחרת – הסכום לתשלום ארנונה משתנה למ"ר ביחס לשימוש הנעשה בשטח – לדוגמה, ארנונה עבור שטחי מרפסת, גג, מרפסות שירות, וחצר – נמוך מהסכום המשולם למ"ר בגין השטח הבנוי של הנכס. יש רשויות המחשבות את השטח לתשלום ארנונה בשיטת "ברוטו", הכוללת קירות חיצוניים ושטח משותף עם שכנים, ויש המחייבות מס על השטח בפנים הנכס בלבד.
  3. השימוש בנכס בפועל והנחות שונות – גובה המס לתשלום עבור ארנונה 2018 כמו בשנים עברו, עשוי להשתנות גם לפי קריטריונים אחרים, כמו האם הוא נמצא בשימוש, האם למשלם יש זכות קיימת להנחה מסיבות כאלה ואחרות, האם מותקנת בנכס מערכת סולרית, ועוד.

 

תשלומי ארנונה 2018 – באיזו עיר במדינה הארנונה היא הגבוהה מכולן?

הדו"ח השנתי של ארנונה 2018 עדיין לא נכתב, אך לאחרונה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני תשלומי הארנונה לשנת 2016, המצביעים על כך שבראש רשימת המשלמים עומדת העיר ירושלים, שחייבה את תושביה באותה שנה בסכום של למעלה ממיליארד שקלים (כ – 74 ש"ח למ"ר בנוי), עבור כלל מיסי הארנונה של נכסים המיועדים למגורים. את המקומות השני והשלישי תופסות הערים רמת גן וחיפה, עם תשלומי ארנונה בגובה של כ – 63 שקלים למ"ר. בתחתית הרשימה בדירוג הלמ"ס לתשלומי ארנונה נמצא את הערים רהט ואום אל פחם, בהן גובה תשלום הארנונה החודשית לכל מ"ר בנוי של נכס המשמש למגורים – בממוצע 33 שקלים. הנתון המפתיע בדו"ח הוא גובה התשלום הנמוך, באופן יחסי, של הארנונה המשולמת על ידי תושבים של מועצות אזוריות ברחבי המדינה לעומת תושבי הערים, כמו לדוגמה בכפר שמריהו – בה נגבים רק 51 שקלים למטר מרובע עבור בית מגורים. טרם פורסמו הנתונים בנוגע לתשלומי ארנונה בשנת 2018, אולם מפרסום דו"חות אלה ניתן ללמוד כי גובה המס נקבע באופן כמעט שרירותי, שאינו בהכרח משקף את איכות החיים או הרמה הסוציו-אקונומית של המתגוררים ברשות.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme