תקציב ההוצאות הביתי יוצא משליטה? זינוק ברכישות באשראי בישראל

עומר גלעדי5 דקות קריאה
תקציב ההוצאות הביתי יוצא משליטה
שתף:

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2017, מעל 40% מהישראלים נמצאים בחריגת יתר ("אוברדראפט") בחשבון העובר ושב שלהם במשך לפחות שישה חודשים בשנה. יותר מ – 55% מהישראלים משלמים בכל חודש תשלומי החזר בגין הלוואות שהן לא הלוואת המשכנתא שלהם (בדרך כלל הלוואות חוץ בנקאיות הניתנות בסכומים של עד 50,000 ש"ח, לצרכים מיידיים כמו הקטנת המינוס, נסיעה לחו"ל, שיפוץ, החלפת רכב, וכדומה). לצד ההמלצות החוזרות ונשנות של מומחי כלכלת המשפחה לארגן את התקציב המשפחתי ולנהל אותו באופן מכוון ובדומה לניהול תקציב עסקי, עולה מנתוני הלמ"ס כי רבים מהישראלים מספרים איך תקציב ההוצאות הביתי יוצא משליטה בגלל רכישות מיותרת, כמו למשל רכישות בקטגוריית ביגוד, אביזרי חשמל וגאדג'טים, ועוד. נתונים אלה עולים בקנה אחד עם סיכום הדו"חות הכספיים שפורסם ממש בימים האחרונים (פברואר 2018) מטעם ארבע חברות האשראי בישראל. על פי הנתונים עולה כי חל זינוק של עשרות אחוזים – הן ברכישות באשראי, והן בשיעור ההלוואות החוץ בנקאיות הניטלות מידי חברות האשראי. מומחי כלכלת הבית מדברים לא אחת על הנוחות המסוכנת שב"בזבוז" לא מבוקר של כספים באמצעות כרטיס האשראי. ניראה, כי נתוני ההכנסות של חברות האשראי מאשתקד – מחזקים טענה זו.

 

תקציב ההוצאות הביתי וכרטיס האשראי
במהלך שנת 2017, בוצעו בישראל רכישות באשראי בסך כולל של מעל 300 מיליארדי שקלים. סך יתרת האשראי בהלוואות החוץ בנקאיות שניתנו על ידי חברות האשראי הסתכם בעוד 12 מיליארדי שקלים

 

זינוק בהוצאות באשראי – מה קרה לנו בשנת 2017? 

במהלך שנת 2017, סך ההוצאות באשראי עמד על קצת יותר מ – 300 מיליארדי שקלים, עם מעל עשרה מיליון כרטיסי אשראי פעילים בישראל. ביחס לגובה ההוצאות באשראי בישראל בשנת 2016 (כ – 280 מיליארדי שקלים) – מדובר על גידול של הרכישות באשראי של כ – 8%. במילים פשוטות, אם במהלך שנת 2016 ההוצאה החודשית של הבית עמדה על 7,000 ש"ח בממוצע – במהלך שנת 2017 גדלה אותה הוצאה לממוצע של 7,560 ש"ח – עוד 560 ש"ח בחודש. לא רק היקף הרכישות באשראי של בתי האב בישראל זינק במהלך שנת 201, אלא גם היקף ההלוואות שניטלו מחברות האשראי. ההלוואות המסופקות על ידי חברות האשראי מכונות הלוואות חוץ בנקאיות. מדובר בדרך כלל בהלוואות מיידיות, המאושרות בתוך מספר שעות עד יומיים, בגובה של עד 50,000 ש"ח לכל היותר, ובריבית ממוצעת של כ – 6.5% (הריבית לכל הלוואה נקבעת על פי נתוני הלווה, תנאי ההלוואה ורמת הסיכון בה). בהשוואה בין יתרת ההלוואות לסוף שנת 2017 לזו של סוף שנת 2016, אנחנו מזהים גידול של לא פחות מ – 20%.

 

תקציב ההוצאות הביתי שלנו, הלוואות ואשראי

לא אחת דובר על הקושי של צרכנים "מן השורה" לתפוש באופן אמיתי את הקשר בין התשלומים באמצעות כרטיסי אשראי (ובמיוחד כאשר מדובר על פריסה לתשלומים), לבין השליטה בתקציב ההוצאות הביתי וההפחתות של הרכישות שבוצעו באשראי מתוך תזרים המזומנים וההכנסות החודשיות של כל משק בית. קל לנו "לבזבז", לאפשר לעצמנו רכישות לא מתוכננות, כאשר התשלום הוא באשראי – מה שמהווה אבן נגף משמעותית בדרך לשליטה וניהול מושכל של התקציב הביתי. ללא ניהול התקציב הביתי, אנחנו מגלים כי ההוצאות עולות על ההכנסות, ואנחנו מתקשים לייצר רווחה כלכלית.

 

תקציב ההוצאות הביתי צריך להיות בשליט
תקציב ההוצאות הביתי חייב להיות בשליטה כדי שנוכל להגיע לרווחה הכלכלית המיוחלת

 

שלושה טיפים מנצחים לשימוש באשראי שיתאים לניהול תקציב ההוצאות הביתי

אם גם אתם מגלים בעשירי לכל חודש, שההוצאות באשראי גבוהות יותר ממה שתיארתם לעצמכם או שגם החודש רכשתם מוצרים שהייתם יכולים, בדיעבד, לוותר על רכישתם על מנת לשלוט באופן מושכל יותר בתקציב ההוצאות הביתי, ריכזנו לפניכם שלושה טיפים חשובים לשימוש יעיל כלכלית בכרטיס האשראי שלכם, הנה הם:

 

  • כרטיס אשראי הוא מוצר כלכלי בעל היגיון רב ובשימוש נכון בו, הוא יכול להעניק לכם מגוון אפשרויות לניהול נכון של תקציב ההוצאות הביתי. השתמשו בכרטיס האשראי על מנת ליהנות מיתרה נוכחית גבוהה והפחתת תשלומים דחויה.
  • חשוב להתחייב שלא לחרוג מתקציב ההוצאות הביתי, גם לא ברכישות באשראי. תכננו את גובה ההוצאות הלא מתוכננות המתאפשר לכם באשראי, תוכלו להסכים גם על "דיון טלפוני" להוצאות חריגות, מסכום של 100 ש"ח ומעלה למשל
  • אל תתפתו לפרוס רכישה לתשלומים, בעיקר כאשר אתם מזהים שהפריסה לתשלומים "מנחמת" אתכם ביחס להוצאה לא צפויה או גבוהה. זכרו כי הפריסה של תשלום אחד למספר תשלומים תכביד על תקציב ההוצאות הביתי למשך תקופה ארוכה
שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme