העיר שבה ההכנסה הגבוהה ביותר בישראל – התוצאות מפתיעות

עומר גלעדי5 דקות קריאה
2017 והעיר עם ההכנסה הגבוהה ביותר
שתף:

אחד המשתנים המשפיעים על בחירת אזור מגורים בישראל הוא ללא ספק ההכנסה הממוצעת באזור, ומזה זמן רב אנחנו יודעים כי ערי גוש דן, בראשן תל אביב, הן שיאניות ממוצעי השכר במדינה. דווקא בשנים האחרונות, ערים נוספות מככבות בראש טבלת הערים שיאניות השכר. אולי בשל התחבורה הציבורית המהירה והמשופרת; אולי בהשפעת רשת האינטרנט המאפשרת גם העסקת עובדים מרחוק – העובדה היא, כי הערים שיאניות השכר משתנות. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עורכת סקר מדי שנה, הבודק את הוצאות והכנסות משקי הבית בישראל תוך התמקדות ב 14 הערים הגדולות. בין השאר, בודקת הלמ"ס את ממוצע ההשתכרות בערים השונות, ואם בשנת 2016 עמדה רחובות בראש הרשימה, כעיר שבה הכנסת הנטו למשק בית היא הגבוהה ביותר, בשנה שלאחר מכן הדירוג השתנה. מה זה אומר, ומי שיאנית השכר לשנת 2017?

 

נתוני הלמ"ס - מה הם אומרים?
נתונים הנאספים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מגלים מי היא העיר בישראל בה ההכנסות הגבוהות ביותר למשק בית – והתוצאות דווקא מפתיעות

 

מי עומדת בראש הרשימה של הערים המכניסות ביותר לשנת 2017?

על פי נתוני הלמ"ס כאמור, בראש רשימת הערים בעלות ההכנסה הגבוהה ביותר למשק בית לשנת 2017 עומדת – ראשון לציון. ניראה, כי בשנה החולפת עלה השכר הממוצע בעיר באופן ניכר, וכעת ממוצע ההכנסות עבור משק בית בראשון לציון עומד על 19,182 שקלים נטו לחודש – כך העפילה העיר לפסגת הרשימה. לשם ההשוואה, העיר בת ים הממוקמת במקום האחרון בדירוג הערים, נמצאת בהפרש של כמעט 8000 שקלים נטו ממנה, כאשר ממוצע ההכנסות בה עומד על 11,864. חשוב להדגיש כי מדובר בחישוב הבודק את ההכנסה הכוללת של כל בית אב, ולא את ההכנסה לכל נפש. כך, יוצא שמספר הנפשות בבית משפיע על הדירוג – כאשר עיר מסוימת מאופיינת במשפחות מרובות ילדים, לעומת עיר אחרת שבה ישנם בתים עם מספר נפשות מצומצם יותר – ההכנסה לנפש עשויה להשתנות בתכלית. מסיבה זו, סקר הלמ"ס עשוי להראות מגמה מבורכת של עלייה בהכנסות בעיר ספציפית, כשבפועל ישנן משפחות רבות בתוכה שלא באמת חיות ברווחה.

 

בעיר כמו תל אביב לדוגמה, ניתן לראות זאת בבירור. העיר ממוקמת רק במקום הרביעי בדירוג גובה ההכנסה לפי ערים, אולם בשל העובדה שממוצע הנפשות למשפחה בה עומד רק על 2.2 – ההכנסה עבור כל בן משפחה, בסופו של דבר, היא גבוהה יותר. עם ממוצע חודשי של מעל 7000 שקלים, תל אביב עדיין נמצאת במקום הראשון מבחינת ההכנסות חודשיות לנפש. העיר תל אביב נמצאת גם בראש רשימת ההוצאות הממוצעות, עם הוצאה ממוצעת בגובה 7,660 שקלים לחודש לאדם. לשם ההשוואה, במדד ההוצאות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נמצא את העיר בני ברק במקום האחרון, עם ממוצע הוצאות חודשי של 2895 שקלים לנפש בלבד.

 

 

חישוב ההכנסה בסקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – ממה מורכב הסכום?

הסקר השנתי הנערך על ידי הלמ"ס, עורך כאמור בדיקה השוואתית של גובה ההכנסה בין הערים הגדולות במדינה, והממצאים כוללים היבטים של הכנסה למשק בית מהם ניתן ללמוד לא מעט על אודות ההתנהלות הכלכלית והחברתית של תושבי הערים השונות המשתתפות בסקר, אפילו על ממוצע הגילאים של המתגוררים בכל עיר. תושבי רמת גן, לדוגמה, נמצאים במקום השני והמכובד בתוצאות הסקר, עם הכנסה ממוצעת גבוהה, ש – 82% מתוכה מגיעים לפי תוצאות הסקר משכר עבודה. להבדיל מאותן הכנסות הנובעות מיגיע כפיים, הסקר מצביע גם על ההבדלים בין הערים השונות בהקשר של הסתמכות תושביה על הכנסות המגיעות מקצבאות ולא מעבודה, כאשר למשל את גובה ההכנסות המגיעות מקצבאות ילדים מובילה העיר בני ברק, ובת ים נמצאת בראש רשימת הערים המקבלות קצבאות זקנה.

 

ההכנסה הגבוהה - ראשון לציון
העיר שרשמה את ההכנסה הגבוהה ביותר ב-2017 היא… ראשון לציון

 

החיסכון של משק הבית – ההפרש בין ההכנסה החודשית להוצאה

בשורה התחתונה, הרווחה הכלכלית לא מגיעה מהכנסות גבוהות או מרמת הוצאה נמוכה – אלא מהפרש חיובי משמעותי בין הכנסות להוצאות. בהיבט הזה, ניראה כי רחובות עדין מובילה בתוצאות הסקר עם הפרש של מעל 6,000 ש"ח בין ההכנסה הממוצעת בחודש להוצאה הממוצעת בחודש. בערים בני ברק ואשקלון, ניראה כי כמעט ואין הפרש בין ההכנסות להוצאות, אולם לא מופיעות ערים בהן בממוצע הכולל – ההוצאות גבוהות מההכנסות.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme