ישראל מעצמת בריאות – מחירי תרופות המרשם ירדו בעשרות אחוזים

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
מחירי תרופות במגמת ירידה
שתף:

ישראל היא מדינה אשר מראשית ימיה מתמודדת עם אתגרים מורכבים, ביטחוניים, כלכליים וחברתיים כאחד. אין פלא שאזרחי ישראל רגילים לביקורת עצמית ולוויכוח פנימי עיקש על מגוון נושאים. גם תחום הבריאות סופג קיטונות רותחים מעת לעת. כולנו זוכרים את שביתת הרופאים המתמחים בשל תנאי העסקה הרחוקים מלשקף את מסירותם וערך מלאכתם, תמונות של חולים השוכבים במסדרונות בשל תפוסת יתר במחלקות שונות, משבר בבית חולים ממשלתי כזו או אחר, רופאים בכירים המעניקים טיפול יקר תוך ניצול משאבים ציבוריים לחולים המגיעים מחו"ל (תופעה המכונה "תיירות מרפא"), מצוקת חולים שטיפולים ותרופות שהם זקוקים להם אינם כלולים בסל התרופות ועוד.  אולם, למרות נושאים שנויים במחלוקת וביקורת העשויה לא פעם להיות מוצדקת לחלוטין, מערכת הבריאות הציבורית בישראל היא כזו שאזרחי רוב מדינות העולם יכולים רק לחלום עליה. לאחרונה התפרסמו תוצאות מחקר השוואתי שנערך מטעם כתב עת רפואי אמריקני ידוע מהם עולה כי מחירי תרופות מרשם בישראל הנמוכים בעשרות אחוזים מן המחירים שנאלצים לשלם חולים ברוב המדינות המפותחות בעולם, כולל בריטניה וארה"ב.

 

מחירי תרופות מרשם במצב מצוין
בישראל מערכת בריאות ציבורית מן הטובות בעולם. עדות נוספת לזמינות של טיפול רפואי איכותי לכל אחד היא מחיר נמוך במיוחד של תרופות מרשם

 

רגולציה על מחירי תרופות מרשם

המחוקק הישראלי אימץ מודל המכונה "המודל ההולנדי" לפיו מחירי תרופות המרשם נתונים תחת מעקב ופיקוח מטעם משרד הבריאות. לא רק שהמחירים נקבעים על ידי גורמי ממשל מקצועיים אלא שהנטייה היא לשמור על רמת מחירים נמוכה ככל האפשר, זאת כדי להבטיח שגם מי שהפרוטה אינה מצויה בכיסם יוכלו לעמוד בהוצאה הכרוכה ברכישת תרופות להן הם זקוקים. כדי להבין את גודל הסובסידיה שמעניקה הממשלה כדי לשמור על רמת המחירים הנמוכה של תרופות מרשם ניתן להשוות בין מחיר מלא של תרופה שאפשר לרכוש ללא מרשם ומחיר אותה תרופה הנרכשת כשבידינו מרשם מרופא המשפחה, מדובר בפערים של עשרות ולעיתים אף מאות אחוזים. מעניין לציין כי בישראל מחיר מלא של תרופות, המחיר שנצטרך לשלם אם נבקש לרכוש את התרופה ללא מרשם, הוא דווקא מן הגבוהים בעולם. אולם, ברוב המקרים ככולם אין לכך משמעות היות וקופות החולים מספקות שירות מעולה ולכן קל מאוד לקבל את המרשמים הדרושים לנו וליהנות מן המחירים המסובסדים, שהם כאמור מן הנמוכים ביותר בעולם.

 

ירידה במחירי תרופות מרשם בישראל לעומת עליות מחירים במדינות אחרות

מחקרים אודות מחירי תרופות בעולם מראים כי העשור האחרון מאופיין בעליות מחירי תרופות ברוב מדינות העולם. כך למשל מחירי התרופות בארה"ב עלו בכ-40% בין השנים 2005 – 2016. בישראל, במהלך אותה תקופה, המחירים דווקא ירדו בכ-30% וכך הפער, לטובת אזרחי ישראל, במחירי תרופות המרשם רק הולך ומעמיק. כדי להבין באלו סכומים מדובר נציין כי בארה"ב מי שנוטל קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה ישלם כ-350,000 שקלים בשנה, בישראל ישלם מטופל כזה רק כ-40,000 שקלים בשנה.

 

מחירי תרופות - 30 אחוז פחות
מחירי תרופות מרשם ירדו בכ-30 אחוזים בתוך כמה שנים

 

מחירי התרופות יורדים בעוד יוקר המחייה עולה

מעניין לציין כי הירידה שנרשמה במחירי תרופות המרשם בישראל בשנים האחרונות מתרחשת דווקא בתקופה בה יוקר המחיה מצוי במגמת עליה. נראה כי מערכת הבריאות הציבורית ממשיכה להתייעל אפילו על רקע תופעות כגון המחאה החברתית, מצוקתם של מי שנאבקים לרכוש דירת מגורים, פערי שכר עצומים ההופכים אותנו לחברה מפולגת של עשירים מאוד ועניים. העובדה שכל אזרח בישראל נהנה, כמעט ללא תשלום, מביטוח בריאות בסיסי טוב רחוקה להיות עניין של מה בכך. כדאי לזכור זאת כשאנו נותנים דעתנו לכל הקלקולים שמדינתנו לוקה בהם. כולנו יכולים להתגאות בכך שבישראל כל אחד הזקוק לטיפול רפואי יכול להרשות אותו לעצמו, כל אחד מאיתנו חבר בקופת חולים כזו או אחרת וכך מובטח שיש לנו אל מי לפנות במקרה של פציעה או מחלה, בתי המרקחת מצוידים בתרופות המתקדמות ביותר הנמכרות לנו, כל עוד דאגנו לקבל עבורן מרשם, במחיר נמוך באופן משמעותי מזה שנדרשים לשלם אזרחים ברובן המוחלט של מדינות העולם. גם אשפוז, ניתוח, טיפול במרפאות חוץ וכד' מוענקים בישראל בעלות מזערית ביחס למחיר מלא.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme