הפרעות קשב – יש אלטרנטיבה לטיפולים הקונבנציונאליים

עומר גלעדי5 דקות קריאה
הפרעות קשב וטיפולים אלטרנטיביים
שתף:

מעל 15% מכלל התלמידים – כבר בבית הספר היסודי – מאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז ברמות שונות, ושיעורים אלה נמצאים במגמת עליה מזה שנים רבות. הילדים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז מתקשים לממש את הפוטנציאל הלימודי שלהם, ולעתים מתקשים גם בהתמודדות עם החברים ובשמירה על קשרים חברתיים. אולי לא קל להיות ילד במערכת החינוך של ימינו, אבל חשוב שתדעו, כי יש פתרונות אלטרנטיביים לאלה ה"קונבנציונליים" המוצעים על ידי הרופא או המאבחן הדידקטי. אם גם אתם מעדיפים לבחון את האופציות שלכם בטרם תפנו לטיפול באמצעות חומרים פסיכו-אקטיביים ממשפחת הממריצים והמדכאים – כדאי שתקראו את המאמר הזה, המביא סקירה של אלטרנטיבות לטיפול בהפרעה.

 

הפרעות קשב וריכוז - הטיפול לרוב עם ריטלין
כ – 20% מן המאובחנים בהפרעת קשב וריכוז המטופלים בתרופות הקונבנציונאליות אינן מגיבים לתרופות אלה כצפוי. מגוון נרחב של אלטרנטיבות מציעות שפע של אפשרויות לטיפול מוצלח יותר בהפרעה

 

מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה נוירולוגית, המקשה על הסובל ממנה בתחומים התנהגותיים, קוגניטיביים, ורגשיים. אבחון ההפרעה מבוצע בעיקר על פי איתור של תסמינים (שישה או יותר על פני שישה חודשים או יותר) לפי שאלונים לילד, להורים, והתרשמות המאבחן. הנה רשימה חלקית של התסמינים הנבדקים לאבחון הפרעות קשב וריכוז:

 

  • חוסר תשומת לב
  • קושי בריכוז
  • קושי בהבנת הוראות
  • קושי בהתארגנות לקראת פעילות
  • נטייה להסחות דעת
  • תסמינים של היפר אקטיביות – נענוע גפיים, פעילות מופרזת, קושי להמתין, להישאר במקום, וכדומה
  • קושי בהשתתפות במשחקים חברתיים וקיום הכללים בהם

 

הפרעות קשב וריכוז והטיפול הקונבנציונאלי

הטיפול התרופתי הניתן לילדים (ולמבוגרים) הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מטרתו לאזן את רמות המוליכים העצביים במוח (כמו דופמין וסרוטונין), למשל באמצעות ריטלין – תרופה ממריצה ממשפחת האמפטמינים; או קונצרטה, שמנגנון הפעילות שלה (בשחרור מושהה) דומה לזה של ריטלין אולם זמן ההשפעה שלה ממושך יותר. תופעות הלוואי בנטילת תרופות אלה הן מרובות, ביניהן:

 

  • אבדן תיאבון
  • קושי להירדם
  • בחילות
  • התכווצויות שרירים
  • טשטוש בראייה
  • יתר לחץ דם
  • נשירת שיער
  • אורטיקריה (סרפדת)
  • כאבי ראש
  • במינונים גבוהים – פסיכוזה או פראנויה
  • ותופעות אקוטיות נוספות שהן פחות שכיחות ולכן לא נמנה אותן כאן

 

אפשר לבחור אחרת!

לצד האפשרות הקונבנציונלית לטיפול, חשוב לדעת כי יש בנמצא שפע של דרכים אלטרנטיביות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. הנה כמה מהן:

 

ביופידבק

שיטת טיפול יעילה המאפשרת לילד ללמוד את תגובותיו, לקבל משוב מיידי ולתקן את דרכי ההתמודדות שלו.

 

הומיאופתיה ופרחי באך

פורמולות מאזנות להפרעות בתחום של קשב וריכוז המכילות ריכוז נמוך במיוחד של חומרים פעילים אולם משובים רבים מהורים מצביעים על יעילות רבה אצל חלק מן הילדים, מאפשרות שיטת התמודדות נטולת תופעות לוואי.

 

פרחי באך להתמודדות עם הפרעות קשב
בין שלל השיטות להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז אפשר למצוא גם פורמולות שונות של פרחי באך

 

צמחי מרפא וארומתרפיה

חומרים פעילים המשמשים להרגעת מערכת העצבים ולשיפור יכולות הזיכרון והלמידה, מסייעים רבות בשיפור יכולותיו של הילד ובהתאמתן לנדרש בסביבה הלימודית שלו.

 

טיפולים שיחתיים וטיפולי מגע

טיפולים בעיסוי, רפלקסולוגיה, ואחרים, מסייעים לוויסות הפעילות של מערכת העצבים. טיפולים שיחתיים מאפשרים לילד לבחון את דרכי ההתמודדות הטבעיים שלו וללמוד אודות אלטרנטיבות "מתאימות" יותר, על מנת שיוכל לסגל לעצמו טכניקות ללימוד, לזיכרון, להתמודדות עם הוראות, להתאמה לסביבה, וכדומה.

 

טיפול בתנועה, בבעלי חיים, בדרמה, וכדומה

לא פעם, טיפולים המאפשרים ערוץ ביטוי והתפתחות שמתאים לאופי ולהעדפות של הילד, מאפשרים שליטה טובה יותר במזג, בתגובות הרגשיות, בתגובות הכעס וה"פזיזות", שיפור היכולות, רגיעה, וכדומה. כאן, חשוב לבחור את הטיפול בהתאם להעדפותיו של הילד.

 

למידה מתקנת

יש המון טיפים, טכניקות, ותרגילים, שיאפשרו לילד להרחיב את יכולותיו וללמוד להשתמש במגבלות שלו או לעקוף אותן. טכניקות היזכרות, טכניקות התמודדות עם רשימת הוראות, וטכניקות לשליטה על רגשות שצפים – כל אלה, ישמשו את הילד לא רק לפתרון הבעיה הקיימת במסגרת הנוכחית, אלא גם לאורך חייו, וללא צורך בנטילת תרופות.

 

שינויים תזונתיים

מחקרים רבים מצביעים על כך שאיכות התזונה של הילד משפיעה באופן דרמאטי על יכולות הלימוד ועל תסמיני הפרעות קשב וריכוז. אצל ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, מומלץ להמנע מחומרים מעובדים, מונוסודיום גלוטמאט, להפחית סוכרים ולבצע בדיקות דם מקיפות לאיתור חסרים ובדיקות אלרגיה לרכיבים במזון.

 

הקשר בין תזונה להפרעות קשב
התזונה של הילדים שלנו משפיעה גם היא על הפרעות קשב, באופן לא מאוד מפתיע

 

מסלול הלימוד של ההורים והמטפלים

התמיכה בבית היא חשובה עבור ילדים המתמודדים עם ההיבטים השונים של הפרעות קשב וריכוז. גם ההורים, כמו הילדים, עוברים את המסע שלהם לצד זה של הילד, בניסיון להגיש לו את העזרה הטובה ביותר שתאפשר המשך לימודים והתערות בחברה, התפתחות אישית ושמחה.

 

ההתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז היא מורכבת, הן לילד והן להוריו. בבואכם לשקול את השיטה בה תטפלו בילד, זכרו כי אתם מחפשים עבורו פתרון לכל החיים, דרך להתמודד עם התסמינים ולא רק חומרים שישפיעו על הקלה זמנית בתסמינים ללא כלים משמעותיים לעתיד. מומלץ לבחון בקפידה את כלל האפשרויות, כולל טיפולים התנהגותיים, שיחתיים, טיפולים במגע וטיפולים אלטרנטיביים – בטרם תבחרו ללכת בדרך הקונבנציה ולאפשר מתן תרופות שהשפעתן דומה לזו של קוקאין.

 

כבר 8,067 אנשים קיבלו מידע על טיפול בהפרעות קשב וריכוז

פרטיותך חשובה לנו

הנני מאשר ומסכים לתנאי שימוש, אשר בכפוף להם הפרטים שמסרתי ישמשו לצורך קבלת פניות ו/או הצעות מצד שלישי

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme