בתי גידול חיות מחמד גזעיות – רווח כלכלי או אהבה חסרת גבולות?

אירנה נוזה5 דקות קריאה
האם גידול חיות מחמד הוא עסק משתלם?
שתף:

הם יפיפיים, הם שובבים, לכל אחד מהם יש אופי ייחודי משלו והם: החברים הכי טובים שלנו. חיות מחמד גזעיות – בין אם כבר אימצתם לעצמכם חבר לחיים ובין אם אתם רק שוקלים לעשות זאת, תמיד כשעולה על הפרק דיון אודות רכישת חיית מחמד כזאת, אנו מתחילים לתהות: 'מעניין כמה כסף עושים הבעלים של בתי גידול של חיות מחמד גזעיות?'. גם אנחנו שאלנו את עצמנו את השאלה הזאת, שהרי התשובה עליה אינה ברורה מאליו: תחזוקה וניהול של בית גידול לכלבים או לחתולים גזעיים כרוכה, ככל הנראה, בלא מעט הוצאות ומי שלוקח על עצמו את המשימה הלא פשוטה של גידול והרבעת חיות מחמד גזעיות צריך להיות מוכן להקדיש לכך חלק נכבד מחייו. הלכנו ובדקנו: שוחחנו עם בעלי בתי גידול חיות מחמד גזעיות וגילינו עולם מופלא של אהבה והתמסרות אינסופיות לגידול של בעלי חיים, ובעניין הרווח – בואו וקראו בעצמכם.

 

פיגרו (Figaro) בית גידול לחתולי מיין קון

פיגרו – בית גידול לחתולי מיין קון הינו צעיר יחסית – הוקם בשנת 2015 כאשר בעלת בית הגידול קרן הביאה מחו"ל את החתולות הראשונות שלה בנות הגזע הנדיר הזה לארץ. נכון להיום, בבית הגידול פיגרו מתגוררים ארבעה חתולי מיין קון (3 נקבות וזכר אחד). אחת מהנקבות – אסול, חתולת מיין קון מדהימה בצבע לבן: צבע הנחשב כנדיר וייחודי במיוחד. כרגע, מתוכנן בית הגידול להישמר בהרכבו הנוכחי מחשש כי שילוב של חתולים נוספים מהגזע יפגע באיכות חייהם של ארבעת דייריו, שעשויים בעקבות המהלך לקבל פחות מרחב ותשומת לב מבעליהם. טובתם של החתולים שבבית הגידול, ללא ספק, נמצאת בראש סדרי עדיפויות של בעלת בית הגידול: עם הקמתו נהגה קרן להשתתף עם חיות מחמד שונות בתערוכות, אך למרות הצלחתם והזכייה במדליות, לאחר שהתרשמה כי החתולים סובלים בזמן השהייה באוהלי תצוגה, החליטה לוותר על העניין ולמנוע מאהוביה לחץ וסטרס מיותרים. קרן מציינת כי האהבה שלה לחתולי מיין קון התחילה כבר לפני שנים רבות, כאשר הכירה לראשונה את הגזע. תמיד חלמה על חתול גדול ובעל חזות ייצוגית ודומיננטית: 'חתול שיפגין נוכחות'. עם זאת, להחזיק בין גידול זה תחביב לא זול, שלא רק שלא מביא הכנסה, אלא דורש מצידה השקעה לא מועטה.

 

מיין קון – אודות הגזע

מיין קון הינו גזע עתיק המהווה תוצר של הכלאה בין גזעי חתולים אירופאיים לבין חתולי בר אמריקאים וקנדיים. חתולים אלו מתאפיינים במראה פראי: אוזניים גדולות ומחודדות עם ציציות בקצה ופרווה ארוכה וצפופה. לחתולים אלו אופי המכונה פעמים רבות כ'כלבלבי': הם חכמים ועצמאיים בצורה יוצאת דופן, אך יחד עם זאת, חברותיים וקשורים מאוד לבעליהם. מדובר בחתולים גדולים יחסית כשמשקלם הממוצע נע בטווח של 6-12 ק"ג (במקרים נדירים ניתן למצוא גם חתולים במשקל של 18 ק"ג).

 

חתול מיין קון

 

מהו מחיר הגורים? כמה גורים נמכרים מדי שנה?

מדי שנה נמכרים מבית הגידול בין 8 ל-12 גורי מיין קון. עלותו של כל גור נעה בין 3,500 ל-4,500 ש"ח. לרוב, גורי מיין קון נהנים מביקוש רב: יש תקופות בהן רכישת הגורים משוריינת מגיל בו מלאו להם 4-6 שבועות בלבד (הגורים נמסרים לבעליהם לעתיד בגיל של 3.5-4 חודשים). בדרך כלל, עלות גבוהה יחסית של חתולי גזע זה אינה מפתיעה את הקונים – מי שמחליט לקנות חתול מיין קון כבר מכיר את הגזע ומודע למחירים הגבוהים.

 

מה העלויות שעומדות מאחורי תחזוקה של בית גידול לחתולי מיין קון?

כאמור, זהו תחביב יקר. הוצאה חודשית בסיסית להחזקת ארבעה חתולי מיין קון עומדת על 1,000 ש"ח. בתקופה בה יש גורים בבית גידול ההוצאה עולה: גורים דורשים טיפול נוסף והמזון שלהם עולה הרבה כסף. פרט לכך, יש להוסיף לרשימת ההוצאות טיפולים וטרינריים והוצאות בלתי צפויות: חיסונים, בדיקות וטיפולים רפואיים, רכישת ציוד לחתולים ועוד. עלויות נוספות אלו מסתכמות באלפי שקלים בחודש. כך הוצאה שנתית כוללת עבור תחזוקת בית הגידול מוערכת בערך ב-60,000 ש"ח.

 

שורה תחתונה

אם נעשה חישוב של הרווח המקסימלי השנתי של בית הגידול פיגרו ממכירת גורי מיין קון הוא יעמוד על 54,000 ש"ח (בהנחה שימכרו 12 גורים במחיר מקסימלי של 4,500 ש"ח). רווח שנתי זה אינו מכסה את עלויות התחזוקה של המקום. אך, כפי שציינה בעלת בית הגידול: 'כשמדובר באהבה, אין מקום לחשוב על הרווח הכספי'.

 

 

בית גידול Ayla Alaskan Beauty – בית גידול לכלבי אלסקן מלמוט

Ayla Alaskan Beauty הוא בית גידול וותיק ומאוד מוערך בארץ ובעולם לגידול כלבי אלסקן מלמוט, שנוסד לפני כ-18 שנים על ידי איילת – המגדלת היחידה בגזע בארץ שזכתה בתארים 'מגדל מצטיין', 'מגדל מומלץ לגזע' ובין עשרת הראשונים מכל הגזעים. בית הגידול שלה רשום ומוכר על ידי ההתאחדות העולמית לכלבנות FCI וההתאחדות הישראלית לכלבנות. איילת מרביעה אך ורק כלבים גזעיים עם תעודות יוחסין, שעברו בדיקות רפואיות וגנטיות ואושרו להרבעה על ידי שופטי הגזע. זאת, מאחר שהיא מאמינה שלתעודות ולפיקוח משמעות גדולה למי שמחפש כלב בעל תכונות מסויימות שיתאים לחייו. לאיילת רקע עשיר בתחום: בוגרת המדרשה לכלבנות של ההתאחדות הישראלית, התמחתה חודשים ארוכים אצל אחד המגדלים הוותיקים והמפורסמים באיטליה, השתתפה במגוון השתלמויות ותכניות העשרה בתחום הכלבנות ובנושא טיפוח הגזע בחו"ל. כך בהדרגה הפכה למומחית כשהיא סוחפת אחריה את כל בני משפחתה. 

 

במהלך שנות פעילותו, חיו בבית הגידול באופן קבוע כחלק מהמשפחה 9 כלבי אלסקן מלמוט והיום מתגוררים בו שניים, כשיתר כלבי בית הגידול מהווים 'משפחה מורחבת'. 'לכל אחד מהכלבים שמורה פינה מיוחדת בליבי' – מודה איילת. בניגוד למה שאולי מקובל לחשוב, הכלבים בבית הגידול אינם גדלים בכלובים: הכלבים מוקפים באהבה וחיים ככלבי בית לכל דבר לצידה של איילת, בני משפחתה וחברים קרובים. הכלבים משתתפים בתערוכות בארץ ובחו"ל וזוכים בתארים רבים ובהערכה משופטים בכל העולם. מה שבטוח, כלבי אלסקן מלמוט כבר מזמן הפכו למרכז חייה של איילת, שעושה הכל על מנת לתת להם את המיטב, לדאוג לצרכיהם באופן מושלם ולטפח את המשכיות הגזע.

 

אלסקן מלמוט – אודות הגזע

אלסקן מלמוט הוא אחד מהגזעים העתיקים והקרובים ביותר למוצא הזאבי. מדובר בכלב עבודה, אשר שימש ככלב המזחלות של האינואיטים (האסקימואים) ונותר נאמן לתפקידו המקורי בתכונותיו ובאופיו. לכלב זה תוחלת חיים של כ-15 שנים: הוא בריא בדרך כלל ואינו מצריך ביקורים תכופים אצל וטרינר, לא סובל מבעיות האופייניות לחלק מגזעי הכלבים המתורבתים. זהו כלב גדול יחסית, בעל מבנה שרירי, חזה עמוק וחזק, אזניים זקופות ועיניים ערניות המביעות סקרנות והמצביעות על מזג רגיש. האלסקן מלמוט חכם ונבון, בעל דעה, אבל שמח ללמוד ומתאים כמעט לכל סגנון חיים. זהו כלב משפחה נהדר – נפלא עם ילדים, מלא רגש ויודע להביע אהבה.

 

אלסקן מלמוט

 

מהו מחיר הגורים? כמה גורים נמכרים מדי שנה?

מחיר הגורים עומד על ממוצע ביחס לרוב הגזעים בישראל, ואפילו פחות מהממוצע לעומת גזעים אחרים בקבוצתו: כ-6,500 ש"ח לגור. עובדה זו מאפשרת לאיילת מצד אחד לשמור על תדמיתו האיכותית וההכרה בייחוד של רכישת גור מהגזע ומבית הגידול שלה, ומאידך, להיות עדיין בהישג יד של רוב המשפחות בישראל המבינות את ההשקעה העצומה בגידול הכלבים שלה ואת היתרונות הגלומים עבורם ברכישת גור מלמוט מתועד עם תעודת יוחסין מבית גידול איכותי.

 

לרוב, יש אצל איילת המלטה בתדירות של אחת לשנתיים, ואף במרווחים גדולים יותר. מספר הגורים שנולדים משתנה מהמלטה להמלטה: 5 גורים בממוצע. הרבעת הכלבים בבית הגידול נעשית בצורה מבוקרת תוך התחשבות במצבם הבריאותי ואיכות חייהם של הכלבים, רק עם נקבות בוגרות (לפחות גיל שנתיים) ובמצב גופני מעולה. רוב הנקבות ממליטות פעמיים במהלך חייהן עם מנוחה בין ההמלטות. במידה וחוויית ההמלטה של נקבה מסוימת לא הייתה טובה, היא לא תורבע שוב.

 

אלסקן מלמוט - גורים

 

מה העלויות שעומדות מאחורי תחזוקה של בית גידול לכלבי אלסקן מלמוט?

מאחורי ניהול ותחזוקה של בית הגידול עומדות הוצאות עצומות. כך שהרווח הכספי ממכירת גורים, כשיש, מתמזער ביחס לכסף, המאמץ והזמן שמושקע בבית הגידול ודייריו המקסימים. כל המלטה, למשל, כרוכה בהוצאות גבוהות ביותר: בדיקות לפני הרבעה, עלות הרבעה עצמה והתשלום לזכר (לעתים אף יש צורך בטיסה לחו"ל על מנת להרביע עם זכר), ליווי וטרינרי לאורך כל ההרבעה, ההמלטה וכמובן, הטיפול בגורים עד לרגע מסירתם לבתיהם החדשים. סמוך למועד ההמלטה הופך מרתף ביתה של איילת ל'חדר ילדים' – איילת ישנה לצד הכלבה בתקופה הראשונה לחיי הגורים. כל גור מקבל טיפולי תילוע וחיסון נמסר לביתו החדש לאחר שעבר בדיקה וטרינרית מקיפה ולאחר שהושתל בעורפו שבב. איילת מלווה ומדריכה את בעליו החדשים של כל גור – גם לאחר אימוצו משתפים בעלי הגורים את איילת בחוויית הגידול שלהם ומתייעצים עימה במגוון נושאים. לצד השקעה רבה בנושא ההמלטות, מוקצות אינספור שעות ועלויות בהרחבת קווי הדם של הכלבים בישראל, לימוד והרחבת ידע בתחום הכלבנות, השתתפות בתערוכות בארץ ובחו"ל ולצד כל אלו, כמובן, דאגה לצרכיהם השוטפים של הכלבים הבוגרים שבבית הגידול.

 

שורה תחתונה

לנוכח האמצעים החומריים הנדרשים, העובדה שהתחום מעסיק את רוב זמנה וההשקעה הרגשית העצומה של איילת בבית גידולה, עניין הכנסותיה מהעסק בטל בשישים, זאת כאשר הרווח ממכירת גורים אינו מתקרב אפילו לסדרי גודל של סך השקעותיה לאורך שנים. לדברי איילת, מגדל שעושה את עבודתו נאמנה, מתוך אכפתיות וראיית טובת הכלבים והגזע, הוא 'מטפח גזע' וטיפוח גזע דורש השקעה עצומה ומשאבים גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת הזמן. זוהי מחוייבות מלאה שאינה יכולה להיבחן מזווית ראיה של כדאיות כלכלית.

 

בית גידול לכלבי קבליר קינג צ'ארלס ספנייל

בית הגידול לכלבי קבליר קינג צ'ארלס ספנייל הוקם בשנת 2013 על ידי בני הזוג מאיר ואלעד. הכלב הראשון (הכלבה פיבי) נרכש מבית גידול לכלבי הגזע הנוכחי – 'בית גידול אורלב', כמתנה ליום האהבה הבינלאמי. ארבעה חודשים לאחר מכן הצטרף הכלב השני – ג'ואי. היום בית הגידול הפרטי מונה שלושה כלבים: לפיבי וג'ואי הצטרפה קלינדה (קוקוס) – הבת של פיבי שנשארה בבית הגידול לאחר המלטה של 4 גורים. שלושת הכלבים משתתפים בתערוכות ושלושתם אלופים מרובי תארים.

 

מבחינת בני הזוג גידול הכלבים זהו תחביב מרכזי מאוד בחייהם. אם כי, תחביב יקר שדורש מחוייבות עצומה לגידול של הכלבים תוך מחשבה מתמדת על טובתם ותנאיי הגידול שלהם. לצד המשאבים הכספיים הנחוצים לטובת העניין, נדרשת השקעה יומיומית קפדנית ביותר. ההמלטות של הכלבים והטיפול בגורים, למשל, דומה לטיפול בתינוק: יש לוודא כי כל הגורים אוכלים ומקבלים את המזון הנדרש מאימם, יש לשים לב שהאם מקצה די תשומת לב ומניקה את כולם. במקרים בהם לאם אין חלב או רצון להאכיל את הקטנים, נדרשים בני הזוג להאכיל את הגורים באופן ידני במחזורים של שעתיים. כלל וכלל לא פשוט – מה שבטוח, כשיש גורים בבית, שבועות ארוכים ללא שינה מובטחים.

 

 

קבליר קינג צ'ארלס ספנייל – אודות הגזע

מקורו של הגזע קבליר קינג צ'ארלס ספנייל באנגליה. מדובר בכלבים זעירי מימדים בעלי חזות נאה, הבעה נעימה ומראה שקל להתאהב בו מהמבט הראשון. קבליר קינג צ'ארלס ספנייל עליז באופיו, זהו כלב חברותי שאוהב לשחק ולהשתובב. הוא מסתדר נהדר עם בני אדם כמו גם חיות מחמד אחרות, ולפיכך משמש ככלב ליווי, שעשועים וכמובן, בן משפחה לכל דבר.

 

כלב קבליר קינג צ'ארלס ספנייל

 

מהו מחיר הגורים? כמה גורים נמכרים מדי שנה?

מחיר הגורים נקבע על פי השוק. מדובר בגזע כלבים קטן מימדים, לכן כמות הגורים בכל המלטה הוא קטן יחסית (כ-3-4 גורים ולא תמיד כולם שורדים). בדרך כלל, מחיר הגורים בבתי הגידול הוא גבוה יותר. זאת, מאחר ובבתי גידול מקפידים הרבה יותר על נושא התחזוקה, הטיפול השוטף, הבדיקות הרפואיות, הטיפוח וכו'. לעיתים כאשר מעוניינים להביא קווי דם חדשים מחו"ל, התהליך כרוך בהוצאות נוספות על טיסות, ברכישת כלבים יקרים מאוד לצורך השבחת הגזע, בהסכמי זיווג מורכבים עם בעלי כלבים מחו"ל ועוד. לאור כל האמור לעיל, מחירם של גורי קבליר קינג צ'ארלס ספנייל מבית גידול מוערך בסדר גודל של כ-5,500 ש"ח. במהלך 5 שנות קיומו של בית הגידול היו בו שתי המלטות: אחת של פיבי עם 4 גורים ואחת מג'ואי שזווג עם כלבה של מגדלים פרטיים ונולדו להם 3 גורים (מהם שרדו, למרבה הצער, רק 2). מתוך חמשת הגורים רק גור אחד נמכר (היתר: 1 קלינדה שנותרה בבית הגידול, 2 שנמסרו לעמותה למען ילדים המתמודדים עם אוטיזם, 1 נמסר לבעלי הזכר מההמלטה של פיבי). אין פה עניין ברווח כלכלי, הכל נעשה מתוך אהבה לגזע. הכלבים הם חלק מהמשפחה.

 

מה העלויות שעומדות מאחורי תחזוקה של בית גידול לכלבי קבליר קינג צ'ארלס ספנייל?

על מנת לספק לכלבים את תנאיי המחייה הטובים ביותר נדרשים משאבים לא מועטים: ביקורי וטרינרים, חיסונים שוטפים, תרופות, מזון איכותי ותוספי מזון, ביטוחים, ציוד ואביזרים ובמידת הצורך, ניתוחים וטיפולי חירום. תחזוקה שוטפת של בית הגידול לכלבי קבליר קינג צ'ארלס ספנייל דורשת מבני הזוג מאיר ואלעד השקעה חודשית המסתכמת באלפי שקלים.

 

שורה תחתונה

כאמור, במהלך חמשת שנות קיומו של בית הגידול הפרטי לכלבי קבליר קינג צ'ארלס ספנייל, היה גור אחד בלבד שנמכר. בני הזוג מאיר ואלעד כלל לא מציבים לעצמם מטרה 'לעשות כסף' מחבריהם הנעמנים – הכלבים המדהימים האלה מגזע קבליר קינג צ'ארלס ספנייל.

 

גידול חיות מחמד – עסק לא כלכלי אך שווה כל רגע

כפי שנוכחנו לגלות, כלל המגדלים של חיות מחמד גזעיות מציבים את טובתן בראש סדרי העדיפויות: דאגה לתנאיי המחייה שלהם, הקפדה על טיפול שוטף נאות וטיפול רפואי וטרינרי על פי הצורך. ללא ספק, אנשים אלו עושים זאת מכל הלב כשהמניע שלהם הוא אהבה לחבריהם הנאמנים. לכן, בפעם הבאה כשתחשבו על הרווח האפשרי שממנו, לדעתכם, ייתכן ונהנים בעלי בתי גידול לחיות מחמד, כדאי שתיזכרו במידע שלעיל – שהרי, במקרה זה לא מדובר ברווח, אלא בהפסדם של המגדלים, שמשקיעים בבתי הגידול שברשותם אלפי שקלים בחודש.

 

יחד עם זאת, כדאי להתייחס לנאמר לעיל בערבון מוגבל. מדבריו של דובר ההתאחדות הישראלית לכלבנות – יוגב הראל, משתמע כי אין כך נראים פני הדברים כאשר מדובר בסוחרים פרטיים של כלבים ללא תעודות דמויי  גזע ואשר אינם עומדים בכללים הנוקשים של גידול מתועד. מסתבר שרק כ-450 אלף מתוך כלל הכלבים בישראל (כמיליון) רשומים במשרד החקלאות, מתוכם רק 20 אלף בעלי תעודות ורישום בהתאחדות הישראלית לכלבנות. כלבים אלו מצויים תחת פיקוחו הקפדני של האיגוד ותחת כלליו הנוקשים בכל הקשור בתנאי גידול והדאגה לבריאותם הפיזית והנפשית. מה המשמעות שעומדת מאחורי מספרים אלו? גידול והרבעת כלבים באופן בלתי מפוקח אינם בהכרח מבטיחים את רווחתן של חיות המחמד. ניתן למצוא לא מעט כלבנים לא מפוקחים שמרבים את כלביהם מתוך רצון להרוויח וללא התחשבות בתנאיי גידולן וטובתן של חיות המחמד. עובדה שמחזקת טענה זו היא ש-99% מקרב הכלבים שננטשים על ידי בעליהם, אינם חברים בארגון הנ"ל. אין אנו מנסים לטעון, חלילה, כי כלל המגדלים והסוחרים של כלבים, אשר אינם רשומים בארגון, מחפשים כיצד להתעשר על חשבונן של החיות שתחת חסותם. נהפוך הוא, רובם קשורים מאוד לכלביהם ודואגים לשלומם. עם זאת, יש להכיר בכך שבהיעדרו של פיקוח על התחום, ייתכנו מקרים של יחס לא ראוי והפגנת אכזריות כלפי חברינו הקטנים. לאור כל אלו, אם אתם מעוניינים לאמץ כלב – כדאי שתאמצו אחד מבין הכלבים הנטושים שמחפשים בית חם. לעומת זאת, אם ברצונכם לבחור חבר לחיים מגזע מסוים שיתאים לאורח החיים והצרכים שלכם, עדיף שלא תתפתו לרכוש אותו ממגדל לא רשמי, היות ורכישה כזאת מספקת לגיטימציה להמשך קיומם של גידול פיראטי של חיות מחמד והברחת כלבים לא חוקיים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme