הונאות מעבר לים – ממה כדאי להיזהר במהלך החופשה?

מערכת5 דקות קריאה
כך תישמרו מפני הונאות בחו"ל
שתף:

נדמה שבכל הקשור לתכנון (וביצוע) הונאות, תיירים הם קהל יעד אטרקטיבי למדי. הם נמצאים במקום שהם לא ממש מכירים, עם מנהגים שאליהם הם כנראה לא רגילים, ולרוב הם מחזיקים סכומים גדולים מאוד במזומן. אז נכון, אפשר למצוא דרכים שונות לשמור על הכסף קצת יותר טוב, אבל גם התייר הזהיר ביותר עשוי ליפול קורבן לתרמית מסוג כזה או אחר. זה לא אומר שאתם לא צריכים לתכנן את החופשה הבאה שלכם, אבל זה בהחלט מחייב היכרות קצת יותר טובה עם הסכנות המרכזיות שאורבות בפתח. אם תזהו את הסימנים תוכלו לחסוך לעצמכם עוגמת נפש.

 

1 – הישמרו מפני עסקאות המרה אטרקטיביות מדי

בכל מדינה שאליה תגיעו יחכו לכם נקודות המרה (exchange) שבהן תוכלו להחליף את הכסף שברשותכם למטבע המקומי. אלא שבכל מדינה יש גם כמה עסקים קצת יותר מפוקפקים שגילו את התחום הזה וניצלו אותו לתכנון הונאות. כך, אם אתם נחשפים לפרסום שקורא להמרת מט"ח ב-0% עמלה, גם אם זה נכון – שיעור ההמרה עצמו עשוי להיות הרבה יותר גבוה מהשיעור האמיתי. מה שנראה טוב מדי, כנראה באמת טוב מדי.

 

הונאות בעמדת ההמרה
כשאתם ממירים כסף, ודאו שאתם משלמים בדיוק את מה שצריך וספרו את הכסף לפני שאתם יוצאים

 

2 – שימו עין על הכסף שלכם מאחורי הדלפק

הגעתם לנקודת ההמרה והעברתם לאדם שמעבר לחלון את הכסף שברשותכם. מרגע שהכסף עבר אליו שמרו איתו על קשר עין, וספרו את הכסף שקיבלתם לידכם. בין שלל הונאות הקשורות להמרת מט"ח, ההונאה הפופולרית ביותר היא גם די בסיסית. פשוט מחזירים ללקוח פחות ממה שמגיע לו. אם אתם מחפשים פתרון פשוט יותר, נסו את הכספומט הקרוב.

 

 

3 – בקשו להפעיל מונה בכל נסיעה במונית

בארץ אנחנו אולי מוותרים על המונה כשאנחנו נוסעים ברחבי העיר, אבל במדינה זרה עדיף להתעקש עליו. נהגי מונית תמיד ינסו את מזלם ויקבעו תשלום גבוה הרבה יותר כשמדובר בתיירים, ואתם כמובן יכולים לנהל משא ומתן בנושא הזה. מצד שני, עם מונה לא יהיו חיכוכים, לכן מומלץ להתעקש על הפעלתו בכל נסיעה במונית.

 

הונאות במונית
כדי להימנע מפני הונאות במונית פשוט ודאו שהמונה עובד בכל נסיעה

 

4 – סעו רק אל היעד שלכם

זה נשמע אולי מצחיק, אבל קרו לא מעט מקרים בעבר, במדינות כמו הודו או תאילנד למשל, בהם נהג המונית בחר לבצע עצירות שונות בדרך או לסטות מהמסלול. גם אם הוא ממש חייב להגיע אל החייט לפני הסגירה, התעקשו להגיע ישירות ליעד שלכם. לא רק שתחסכו לעצמכם זמן ועצבים, כנראה תחסכו גם כסף.

 

5 – אל תקבלו מתנות מאנשים זרים

זה אולי נשמע מפתה לקבל מתנה מיוחדת מנזיר בודהיסטי, גם אם היא נראית תמימה לחלוטין, אבל בפועל מדובר באחת מכמה הונאות נפוצות למדי. ברגע שהמתנה תהיה בידכם, יגיע אליכם נושה אגרסיבי במיוחד שידרוש תשלום – ולא בעדינות רבה. זו לא הונאה ששמורה רק לביקור שלכם בהודו, דרך אגב. זה יכול לקרות גם בניו יורק, לדוגמה.

 

 

6 – הונאות הקשורות לבקשות צדקה

באירופה (ואולי גם בישראל) אנחנו רואים את זה קורה לא מעט. אנשים עשויים לגשת אליכם ברחוב, להעמיד פנים שהם חירשים או אילמים, ואם הם רוצים להגיע ללב שלכם הם גם ישלחו את הילד בבגדים מרופטים. הם לא רק יבקשו תרומה אלא יטרידו אתכם במטרה להוציא כמה שיותר. בזמן שאתם מתווכחים איתם לפחות החזיקו את התיק שלכם קרוב, כי זו גם הזדמנות פז עבור כייסים, בין אם הם חלק מהמזימה הזו ובין אם לא.

 

הונאות בבקשות צדקה
זה קורה בכל העולם וגם בישראל – אם תסרבו להעניק צדקה מישהו בינתיים עשוי לכייס אתכם

 

7 – הכירו את מזימת "הטבעת האבודה"

בפריז התופעה הזו נפוצה למדי. אדם זר ייגש אליכם ברחוב עם טבעת, שעון או פריט יקר ערך. הוא יטען שראה אתכם מפילים את הפריט מידכם, וגם אם תאמרו שהוא לא שייך לכם – הוא יציע לכם לשמור אותו במתנה בכל מקרה. אם תסכימו יבקש אותו אדם כסף, ואתם הרי "חייבים" למי שהעניק לכם כרגע טבעת יוקרתית. אם נקלעתם לסיטואציה פשוט סרבו לקבל את הטבעת והתרחקו משם.

 

8 – הישמרו מכייסים וגם מאלה שמזהירים אתכם מפניהם

תמיד מזהירים אותנו מפניהם, ויש לכך סיבה טובה. הכייסים נמצאים כמעט בכל מקום שאליו נגיע, אבל יש בתחום הזה גם פיתוח חדש: אנשים שמזהירים אתכם מפני כייסים. הם נמצאים בתחנות הרכבת התחתית וגם באטרקציות התיירותיות ביותר. אחרי שתקבלו את האזהרה תגששו בכיסים ובתיק כדי לוודא שהכסף שלכם עדיין שם, ובינתיים יש מי שצופה בכם ולומד איזה כיס הוא הכיס הנכון. מתוחכם, לא?

 

9 – אל תסמכו על מי ששפך עליכם קטשופ

הונאות "קטנות" יותר מתחילות לא פעם במסעדת ג'אנק פוד, בזמן שעובר אורח שופך עליכם קטשופ "בטעות". בזמן שהוא ינסה לנקות את הלכלוך שיצר הוא פשוט ישלח יד לכיסכם או יפשפש בתיק, ישלוף את הארנק וייעלם לפני שתבינו מה קרה. באופן דומה, אם מישהו נתקל בכם ברחוב ומפיל מידו ערימת ניירת, אל תמהרו להפגין נדיבות ולעזור לו. גם זו הונאה די נפוצה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme