טיסות להודו במחירי לואו קוסט? לא אם זה תלוי באל על

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

אל על היא חברת תעופה חזקה ואין זה עניין של מה בכך כשלוקחים בחשבון מגבלות שונות שהיא נאלצת להתמודד עימן כחברה ישראלית. אחת המשמעותיות ביותר מבין מגבלות אלו היא הצורך להימנע ממסלולי טיסה מעל מדינות עוינות לישראל. מגבלות נוספות הן הימנעות מטיסות בשבתות ובמועדי ישראל, צורך בהסדרי ביטחון קפדניים במיוחד, הקפדה על כללי כשרות (במטוסים ובמתקני הקרקע) ועוד. ישנם גם גורמים הפועלים לטובת חברת אל על, היא נחשבת לחברת התעופה הלאומית של ישראל וככזו היא נהנית מאהדה בקרב הציבור הישראלי כמו גם אצל בני קהילות יהודיות ברחבי העולם. אל על נחשבת חיונית לישראל וזכתה ברבות השנים לתמיכת הממשלה, אל על נהנית מדימוי מבוסס היטב של חברת תעופה מקצועית ובטוחה, עם צוותי אוויר מן הטובים בעולם, צי מטוסים מתקדם ומתוחזק למופת, צוותי קרקע מסורים ועוד. בעולם בו קצב החיים הפך תזזיתי ומדיניות "שמים פתוחים" היא לא פחות מכורח המציאות ההתמודדות עם העובדה שאל על נאלצת לטוס ליעדים במזרח הרחוק במסלולים העוקפים מדינות כגון ערב הסעודית, עיראק, איראן, עומן, תימן ואמירויות המפרץ, הפכה מורכבת והרת גורל (לפחות ככל שהדבר נוגע לעתיד החברה). אין פלא שבאל על בחרו להגיש עתירה לבית המשפט העליון כנגד האופן בו בחרו בממשלה לעודד את חברת התעופה ההודית אייר אינדיה (Air India) להתחיל להפעיל טיסות להודו וקו ישיר בין תל-אביב לניו דלהי במחיר נמוך משמעותית מזה שיכולה להציע אל על.

 

טיסות להודו עם אל על?
אל על מתמודדת בהצלחה מזה עשרות שנים עם מגוון מגבלות, הצורך לטוס במסלולים עוקפי מדינות עוינות לישראל בראשן. בימים אלה נדרשת החברה לפעול כדי להבטיח תחרות הוגנת מול חברות המקבלות היתר להפעיל מסלולי טיסה אל ישראל וממנה העוברים בשמי סעודיה, טיסות להודו ביניהם

 

עתירה שיש לה חשיבות החורגת מהעניין המסוים בו היא עוסקת

ההערכה הרווחת היא שדינה של העתירה של אל על להידחות אולם קיים ערך בעצם העלאת הנושא לדיון בבג"ץ. זאת משום שלכולם ברור שטיסות זולות להודו הם רק קצה הקרחון, אם תקבלנה חברות תעופה נוספות מאסיה היתר לטוס לישראל בנתיבים העוברים בשמי סעודיה הן תוכלנה להציע טיסות מוזלות למגוון יעדים אטרקטיביים כגון תאילנד, יפן, הונג קונג ועוד. בעתירתה דורשת אל על מן הממשלה לשמור על תחרות הוגנת. לשיטתה של אל על ישנן רק שתי דרכים לעשות זאת, הראשונה היא לאפשר גם לאל על לטוס בשמי סעודיה והשנייה היא למנוע מחברות תעופה זרות לעשות זאת בקווים ישירים אל ישראל וממנה.

 

בעתירה לבג"ץ מציינת אל על כי עלויות הפעלת טיסות להודו בקו ישיר מישראל לניו דלהי עבור אייר אינדיה הן נמוכות בכ-45% מאלה של אל על (לה טיסות להודו מתל-אביב למומבאי). עיקר הפער מקורו בקיצור בן למעלה משעתיים במשך הטיסה. בזכות האפשרות לטוס מעל סעודיה טיסה של אייר אינדיה מתל אביב לניו דלהי אורכת כ-5 שעות וחצי בעוד טיסה דומה של אל על (מתל אביב למומבאי) היא בת כ-8 שעות. לא רק זאת אלא שמשום שניו דלהי היא יעד חדש זוכה אייר אינדיה למענק של 750 אלף יורו ממשרד התיירות הישראלי (250 אלף יורו עבור כל טיסה שבועית, אייר אינדיה תפעיל שלוש טיסות ישירות שבועיות מישראל להודו וחזרה).

 

 

טיסות להודו – השיקולים המרכזיים לפתיחת התחרות

על רקע כניסתה של אייר אינדיה לתחרות מול אל על בטיסות להודו כבר הודיע שר התיירות יריב לוין על מו"מ המתנהל מול חברות התעופה פיליפין איירליינס וסינגפור איירלינס להפעלת טיסות ישירות בין ישראל ומגוון יעדים במזרח הרחוק. מדובר שוב בנתיבי טיסה קצרים החולפים מעל סעודיה. ראש הממשלה נשמע אומר שלכניסת אייר אינדיה לתחרות מול אל על תהיינה השלכות נרחבות הרבה מעבר לזמינות טיסות מוזלות להודו. המשמעויות, לשיטתו של מר נתניהו, הן תיירותיות, כלכליות, טכנולוגיות וכלכליות. גישה זו היא מובנת מאליה לאור קשריו הקרובים של מר נתניהו עם ראש ממשלת הודו נרנדה מודי, שבאו לידי ביטוי לאחרונה גם בביקורים הדדיים של ראשי המדינות איש אצל רעהו. ראש הממשלה הורה ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לבחון את השפעת כניסת אייר אינדיה לישראל על חברת אל על.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme