בעיות שינה וההשפעות שלהן על תפקוד המוח שלך

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
למה חשוב להתמודד עם בעיות שינה?
שתף:

בזמן שאנחנו חולמים מתרחשים בגוף כמה תהליכים משמעותיים מאוד, אבל יש תהליך אחד משמעותי במיוחד. למעשה, השינה עוזרת לנו לשחרר רעלים מהמוח האנושי. המדענים כבר מצאו שגם אם אתם לא סובלים משלל בעיות שינה אפשריות באופן קבוע, גם לילה אחד שבו אתם מתקשים להירדם הוא לילה שיוצר בעיה של ממש. מחקר חדש יותר הראה גם איך המוח האנושי מושפע מבעיית שינה בהופעתה הראשונה. ככל שהתופעה נמשכת והמחסור בשינה הופך לעניין כרוני, הנזק רק מחמיר.

 

קשה להגיד שאנחנו יודעים היום מה בדיוק גורם למחלת האלצהיימר, ובכל זאת אפשר לזהות במחקרים שלמוחות אנושיים עם אלצהיימר יש ריכוז גבוה יחסית של עמילואיד בטא (beta-amyloid), חלבון שנמצא קשור למחלה ונחשב לגורם שמפריע ליצירת קשר בין תאי מוח שונים. במחקר העדכני יותר אפשר לראות שהחלבון הצטבר בקרב אנשים שלא ישנו טוב בלילה, ללא קשר לשאלה האם קיים אצלם גן שמגדיל את הסיכוי לחלות באלצהיימר. במילים אחרות – בעיות שינה מגלמות תפקיד משמעותי ומהוות גורם סיכון מרכזי.

 

בעיות שינה והמוח שלנו
באופן טבעי וברור, בעיות שינה משפיעות על תפקוד המוח שלנו

 

האפקט המטהר של השינה

החלבונים המדוברים הם למעשה פסולת שנשארת בעקבות הפעילות המנטלית של תאי המוח במהלך היום. 20 המשתתפים הבריאים שהשתתפו במחקר המדובר (10 גברים ו-10 נשים בטווח גילאים די רחב) הגיעו כולם לאחר שנת לילה טובה, ולאחר לילה נטול שינה. באמצעות טכניקת PET (טומוגרפיית פליטת פוזיטרונים) נמדד ריכוז החלבונים במוח. הממצאים ברורים: גם לאחר לילה אחד של שינה רעה החלבונים הצטברו באזורים שונים במוח, בהם אלצהיימר לרוב מופיע. זה קרה ללא קשר לגיל או למגדר, דרך אגב. באופן שאיננו מפתיע, החוקרים גם מצאו שמחסור בשינה מעורר מצב רוח רע בקרב המשתתפים במחקר.

 

 

האם אפשר להסיק משהו על בעיות שינה?

הבעיה המרכזית עם המחקר הזה היא הגודל שלו, ואין ספק שמדובר בכמות קטנה של משתתפים, מה שמקשה על יכולת ההכללה שלנו. אלא שממצאים זהים נמצאו גם במחקרים שבוצעו על עכברי מעבדה, ואי אפשר לשלול את העובדה שרמות גבוהות של החלבון נוצרו משום שהמשתתפים היו ערים, ולכן הם המוח לא עבר את ה"טיהור" הדרוש בזמן השינה. התוצאה הסופית בכל מקרה זהה: רמות גבוהות של חלבונים הקשורים באלצהיימר.

 

בעיות שינה ואלצהיימר
על פי המחקר העדכני, בעיות שינה קשורות במידה רבה לאלצהיימר בשל נוכחותו של החלבון שנוצר בהיעדר שינה ומופיע בכמות גדולה בקרב חולים

 

שינה טובה פותרת בעיות?

אפשר לסכם ולומר ששנת לילה טובה היא דרך טובה להתמודד עם הסיכונים האלה, ואפשר גם לפצות על שנת לילה לא-ממש-טובה במהלך היום. עם זאת, ככל שתמשיכו לישון רע אתם בבעיה גדולה יותר ממה שחשבתם. בעיקר אתם ממשיכים לחזק את הבעיה, שכן רמות גבוהות של חלבון עמילואיד בטא מקשות על אנשים להירדם. הביצה והתרנגולת, אם תרצו, ובמקרה הזה שתיהן מביאות בשורות לא מאוד חיוביות.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme