זיכרון, דיכאון ולחץ דם – ההשפעות של השהות בחוץ

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
הכתבה שתשכנע אתכם לצעוד יותר בפארק
שתף:

אנשים רבים עוברים ימים שלמים בלי לצאת מפתח הבית או המשרד. התאורה העיקרית שלהם מגיעה מהפלורסנט או ממסך המחשב, ואם הם עוצרים כדי לנוח הם נחשפים לתאורה שבוקעת מהטלוויזיה. יש מצבים שבהם בא לנו להישען לאחור על הספה ולא לזוז במשך יום או יומיים (למעט גיחות למקרר או לחדר הרחצה) אבל האמת היא שדווקא היציאה החוצה חשובה יותר לבריאות שלנו, גם הפיזית אבל בעיקר הנפשית. כל אנשי המקצוע והפסיכולוגים מוצאים עוד ועוד סיבות טובות לצאת מהבית, והנה המרכזיות שבהן.

 

הליכה בחוץ עשויה לשפר זיכרון לטווח קצר

כמה וכמה מחקרים הוכיחו קשר בין הליכות בחיק הטבע לבין הזיכרון, והקשרים האלה לא נמצאו כשההליכה התבצעה בחדר הכושר, למשל. אחת ההשפעות המובהקות הייתה על הזיכרון לטווח קצר, ונראה שמי שצעד באוויר הפתוח הרשים יותר במבחני זיכרון. הבדלים נמצאו גם בין אנשים שצעדו בפארק בין העצים, לבין אלה שצעדו ברחובות העיר.

 

הזיכרון שלכם ישתפר אם תצאו לטייל
מתקשים לזכור פרטים? אולי אתם לא מבלים מספיק בחוץ

 

ההליכה מקלה גם על רמות המתח

יש כנראה משהו באוויר הפתוח שמפחית את רמות המתח שלנו. כך נמצא שסטודנטים צעירים שבילו חופשה קצרה ביער הפגינו הרבה פחות מתח בהשוואה לסטודנטים שבילו את אותו הזמן בעיר. מחקר אחר מצא גם רמות נמוכות של קורטיזול ודפיקות לב איטיות יותר (שני סימנים למתח נמוך) בקרב הקבוצה שבילתה ביער. במילים אחרות, הטבע מרפא את הנפש ומוריד את מפלס המתח משמעותית.

 

 

יותר זמן בחוץ – פחות מחלות

זיהום קשור במחלות שונות, בעיות המערכת החיסון וגם דיכאון וסרטן. מסתבר שאם תבלו קצת יותר בחוץ, תהיו חולים פחות. מחקרים נוספים שהשוו בין משתתפים ביער לבין אלה בעיר מצאו שהקבוצה הראשונה הפגינה שיעורי זיהום נמוכים יותר, וגם המבוגרים בחבורה היו חולים הרבה פחות.

 

צאו יותר ותהיו עייפים פחות

אם אתם מכירים את התחושה הזו שבה המוח שלכם מתעייף קצת יותר מדי, הפתרון הפשוט הוא לצאת החוצה, אל הטבע. מסתבר שגם אם תביטו בתמונות נוף תרגישו עייפים פחות, ומרוכזים יותר.

 

פתרון לעייפות?
אולי אתם עייפים פשוט משום שאתם לא יוצאים מספיק

 

התנסויות בחוץ מפחיתות דיכאון וחרדה

דיכאון וחרדה הם רק חלק מהסימפטומים הרגשיים שכולנו התמודדנו איתם לאורך השנים. אלא שיש פתרון די פשוט למצב רוח רע, ואתם מנחשים נכון – הוא דורש מכם לנעול נעליים ולצאת החוצה. הסביבה הירוקה משפרת לא רק את מצב הרוח, דרך אגב, היא תורמת גם לשיפור הביטחון העצמי שלכם ומפחיתה חרדות. אם תשלבו גם פעילות גופנית תגלו שאתם מרגישים חזקים ובריאים יותר, והליכה לצד מקורות מים משפיעה לטובה אפילו יותר.

 

 

השהות בחוץ משפרת את הראייה

מחקרים שבוצעו בקרב ילדים הוכיחו שהמשחק בחוץ, במרחב הפתוח, שיפר משמעותית את איכות הראייה שלהם. אז בפעם הבאה שהילדים שלכם מתעקשים ללכת לפארק, תנו להם. לא רק שהם ייהנו מאוויר טוב וזמן משחק עם החברים, זה גם יתרום לראייה שלהם.

 

לחץ דם גבוה? צאו מהבית!

יש לנו מספיק סיבות להיות בלחץ וזה גם מספיק כדי להקפיץ את לחץ הדם שלנו. עם כל ההשפעות הטובות שכבר גילינו במאמר הזה, זה לא מאוד מפתיע להבין שאם תצאו החוצה ותבלו יותר בחיק הטבע, גם לחץ הדם שלכם יחזור למצב תקין.

 

תרופה טבעית
התרופה הטבעית ללחץ דם: טיולים בחיק הטבע

 

השהות בחוץ תשפר גם את היכולת שלכם להתמקד יותר

אם אתם רוצים לשפר את הריכוז ואת היכולת שלכם להתמקד במשימה, נסו לבלות קצת יותר בחוץ. המחקרים מראים שהליכות בחיק הטבע משפרות את הריכוז שלנו. גם הליכה ברחוב או ישיבה על הספסל בפארק עשויים לעזור, אבל מה שבאמת יעשה את העבודה זה הליכה בטבע. 20 דקות יספיקו, וכל דקה נוספת מבורכת.

 

משימות יצירתיות יושלמו בהצלחה

מסתבר שאפשר לשפר תפקוד קוגניטיבי די בקלות. במקום ללכת לטיפול פסיכולוגי ממושך (שגם הוא עשוי לעזור כמובן) נסו להקפיד קצת יותר על הליכות בפארק ובין נופים ירוקים. למעשה, אנשים שבילו יותר זמן בחוץ מאשר בין ארבעה קירות הפגינו ביצועים טובים יותר בפתרון בעיות.

 

טיפול מונע לסרטן

נסייג ונבהיר שהמחקרים המתמקדים בקשר הזה עדיין מוקדמים, אבל הנתונים שכבר קיימים מעידים שאם רק תבלו קצת יותר בחוץ, תפחיתו את הסיכון לסרטן. זה נכון עוד יותר אם תצאו לטיולים בין העצים, ואולי זה הזמן להזמין חופשה של שבוע ביער אקזוטי. יש עוד לא מעט גורמים שנבחנים כדי להבין איך אפשר למנוע סרטן (או לצמצם את הסיכון משמעותית) אבל ההליכות הללו בהחלט במקום טוב ברשימה.

 

בקיצור – צאו החוצה

אם התמזל מזלכם ואתם גרים לא רחוק מפארק ירוק או פיסת טבע שאפשר לבלות בה, בהחלט זכיתם, אבל גם אם לא, תוכלו למצוא מספיק מקומות שיענו על הצורך הזה. חשוב שתעשו את זה כי כמו שאתם בוודאי מבינים, יש קשר חיובי וחשוב בין השהות בחוץ לבין הבריאות הפיזית והנפשית שלנו. במקום להיות מדוכאים, חרדים או מתוחים, פשוט צאו מהבית.

 

מקור: Business Insider

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme