מה זה FOMO ולמה אנחנו כל כך מפחדים להחמיץ הכל?

מערכת5 דקות קריאה
כל מה שצריך לדעת על FOMO
שתף:

אנחנו לא יכולים לעשות הכל ולהגיע לכל מקום שאליו נרצה. ובכל זאת, לפעמים יש אירוע שממש בא לנו להגיע אליו, אבל יש לנו גם תחומי אחריות והם קצת מפריעים לנו בדרך. אולי שעות העבודה מתארכות, אולי סבתא חוגגת 90 בדיוק היום, ואולי אתם פשוט אמורים להיות חברים טובים ולהגיע לארוחה אצל חבר קרוב. דבר אחד בטוח – אנחנו מפחדים לפספס הכל, והפחד הזה נפוץ כל כך, עד שהוא זכה לכינוי משלו: FOMO – Fear Of Missing Out.

 

המחקרים תוהים – מה מאפיין FOMO?

אפשר להסביר את תופעת FOMO בדרך אחת די פשוטה. המדיה החברתית גורמת לנו להרגיש לא פעם שיש משהו מעניין יותר שקורה בדיוק עכשיו, ואנחנו לא נמצאים שם. חברים מעלים פוסטים ומשתפים תמונות מאירועים, מופעים ואטרקציות, והם עושים את זה בלעדינו. אז מסתבר שהתופעה הזו נפוצה מאוד, ויש גם מחקרים בנושא FOMO. הם מנסים להבין למה זה קורה, למי ומה מאפיין את התופעה.

 

FOMO - מה אתם מחמיצים?
אם נדמה לכם שהאקשן קורה במקום אחר ואתם לא שם – זוהי המהות של FOMO

 

מחקר על סטודנטים

מקר שבוצע בקרב סטודנטים נשען על דיווחים עצמיים, והסטודנטים למעשה נדרשו למלא סקרים מדי יום, להשיב על שאלות ולתאר התנסויות. בסוף הסמסטר הם גם מילאו שאלון שבחן את תחושת הרווחה ושביעות הרצון שלהם. ממצאי המחקר מציגים תמונה לפיה FOMO נוכח יותר בשעות המאוחרות של היום, ולקראת סוף השבוע. חוץ מזה, סטודנטים שלמדו ועבדו יותר, הם גם אלה שהתופעה הזו הייתה נפוצה אצלם הרבה יותר. מה שבכל זאת מפתיע במחקר זה שלא נמצאה השפעה למאפייני אישיות כמו נוירוטיות או מוחצנות. כן נמצא שאנשים שהתופעה הזו נפוצה אצלם יותר מדווחים על רמות גבוהות יותר של מתח, קשיי שינה ואפילו כאבי ראש.

 

 

מחקר המשך

לאחר המחקר הקודם התבצע מחקר נוסף, והפעם החוקרים בדקו אם FOMO היא תופעה שקיימת ללא כל קשר לשאלה אם היה לנו משהו טוב יותר לעשות. המשתתפים במחקר התבקשו לקרוא על תכניות של אדם אחר לאותו ערב, וכן על בילוי חלופי. אלא שהמשתתפים בחרו להיצמד לתכנית המקורית שלהם, והם קיבלו תזכורת על הפעילות החלופית דרך הרשתות החברתיות או דרך חבר אחר. לא משנה עד כמה "חברתית" הייתה הפעילות שאליה התייצבו המשתתפים, הם עדיין חוו רמות גבוהות יותר של FOMO ורגשות שליליים.

 

באופן כללי נמצא סטודנטים חווים את התופעה יותר משום שיש עליהם את הלחץ "להספיק הכל" במסגרת הלימודים. למעשה, מחקר אחר גילה שכמעט מחצית מהסטודנטים בשנה הראשונה חווים רמות נמוכות משמעותית של שייכות חברתית, והם מאמינים שהחברים לספסל הלימודים מקושרים חברתית הרבה יותר מכפי שהיו באמת. בנוסף, נראה ש-FOMO, או חרדת החמצה, היא תופעה שקשורה במידה רבה גם לשביעות רצון אישי. כלומר, מי שמרגיש שבע רצון ביחס לחיים החברתיים שלו מרגיש את זה הרבה פחות, וגם חווה הרבה פחות רגשות שליליים כשהוא רואה את החברים שלו מבלים בפייסבוק בפעילויות שהוא בחר להימנע מהן.

 

FOMO אצל סטודנטים
תופעת FOMO נפוצה מאוד אצל סטודנטים שעובדים ולומדים המון – ומרגישים שהם מפספסים המון

 

לצאת מהלופ

אנשים שחווים FOMO לעיתים קרובות ותקועים בלופ הזה, למעשה מתנתקים מהעולם האמיתי ונכנסים לעולם אחר לחלוטין. בעולם הזה הם לא שמים לב לחיים עצמם, אלא לסביבה החברתית, ובפרט למדיה החברתית. הם אובססיביים יותר ביחס למה שהם מחמיצים ולא מתמקדים בחוויות שלהם. הפתרון? לפי הפסיכולוגים כדאי לכם להתמקד יותר ברווחים שאתם מפיקים ממה שבחרתם לעשות, ולהפסיק לחשוב על מה שהפסדתם כשוויתרתם על פעילות אחרת. נכון שקל יותר להגיד מאשר לעשות, אבל פתרון פשוט יותר עדיין לא קיים, ובהחלט מומלץ להילחם בתופעה כדי ליהנות קצת יותר מהחיים.

 

מקור: Business Insider

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme