ביטוח בריאות – כמה הוא עולה לכם והאם אתם צריכים ביטוח פרטי?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
ביטוח בריאות פרטי - צריך אותו?
שתף:

בישראל, חוק הבריאות הממלכתי קובע כי לכל אזרח המדינה ביטוח בריאות בסיסי ללא תשלום עבור שירותי בריאות, כולל ביקורים אצל רפאים כלליים ורופאים מומחים וקבלת טיפולים רפואיים. לצד זאת, ישראל נמצאת במקום השלישי בהוצאה לנפש על ביטוח בריאות פרטי, עם מעל 80% מהישראלים אשר מממנים ביטוח בריאות פרטי לכיסויים רפואיים נרחבים יותר. האם ביטוח בריאות פרטי מאפשר הזדמנויות לטיפולים איכותיים יותר? על מה בעצם אנחנו משלמים – וכמה? על כך, לפניכם.

 

ביטוח בריאות בישראל
מעל 80% מהישראלים משלמים בכל חודש בגין ביטוח בריאות פרטי, מה שמעמיד את ישראל במקום השלישי מבין כלל מדינות ה – OECD, בהוצאה הפרטית על בריאות

 

ביטוח בריאות – למה אנחנו חייבים כזה?

ביטוח בריאות פרטי מעניק כיסויים נרחבים לטיפולים שאינם כלולים בביטוח הבריאות הבסיסי המוענק על פי חוק לכל אזרח ישראלי. לאחרונה בוצעה רפורמה משמעותית בשוק ביטוחי הבריאות, המאפשרת למעוניינים לרכוש ביטוח בריאות השוואה נוחה בין פרטי הביטוחים ופוליסות בסיסיות זהות לכל חברות הביטוח. ביטוח הבריאות כולל בדרך כלל, למשל:

 

  • שיפוי לרכישת תרופות שאינן בסל הבריאות (אותן תרופות שאושרו על ידי משרד הבריאות לתשלום מסובסד)
  • אפשרות לבחור רופאים מטפלים, כולל בטפולים מורכבים או בניתוחים
  • שיפוי לטיפולים רפואיים בחו"ל, כולל הטיסה והשהות ובדרך כלל כולל עלויות למלווה
  • שיפוי במקרים של השתלות איברים, בארץ או בחו"ל
  • התייעצות עם רופאים מומחים
  • שיפוי ביטוחי במקרים נוספים על פי הפוליסה, למשל טיפולי רפואה משלימה, טיפולי שיניים, טיפולי פוריות, ואחרים

 

ההוצאה בישראל על ביטוח בריאות – מהנמוכה במדינות ה – OECD

לצד האיכות הגבוהה של שירותי הבריאות בארץ, ניראה כי ההוצאה הציבורית על בריאות בישראל היא מהנמוכות בקרב מדינות המערב (במקום ה – 30 מתוך 35 מדינות ה – OECD). למשל – בגרמניה, ההוצאה הציבורית על בריאות לנפש היא כפולה מזו הנהוגה בישראל. במפת העולם, מעט מאוד מדינות הן בעלות תקציב זעום לנפש של רפואה ציבורית כשל ישראל, ביניהן – הודו, אינדונזיה, מקסיקו, רוסיה, וברזיל. בממוצע, ההוצאה הציבורית לנפש במדינות ה – OECD עלתה בכ – 1.5% בממוצע לשנה מאז שנת 2009, והיא נאמדת בממוצע ב – 4,000 דולרים לנפש לשנה. בישראל, ההוצאה הציבורית על בריאות עומדת על שיעור של 70% מההוצאה הממוצעת של מדינות ה – OECD, ועל כן, מעל 80% מהישראלים הם בעלי ביטוח פרטי המאפשר קבלת שירותי בריאות מוקפדים יותר ועל פי בחירתם.

 

המחיר של ביטוח בריאות
איך נראה ביטוח בריאות בישראל בהשוואה למדינות אחרות ב-OECD?

 

תשלום כפול עבור ביטוח בריאות – לא מעניק שיפוי כפול

בישראל, ההוצאה החודשית הממוצעת על ביטוח בריאות עומדת על מעל 3,000 ש"ח לשנה לנפש – וההוצאה הפרטית לשנה בישראל על ביטוח פרטי נאמדת בכ – 3.6 מיליארדי שקלים. באחוזים מההכנסה הפנויה, מדובר על כ – 6% מסך ההכנסה של משק הבית, אשר מיועדת לתשלומים עבור ביטוח בריאות. עוד חשוב לדת, כי על פי סקרים שונים שנערכו בישראל, כ – 30% מהישראלים מחזיקים בביטוח בריאות כפול, כלומר הם בעלי שני ביטוחי בריאות שונים, אשר מעניקים כיסוי יתר ללא זכות לקבלת שיפוי כול במקרה של הפעלת ביטוח הבריאות הפרטי. מעל 10% מהמבוטחים בביטוח בריאות סיעודי מחזיקים בביטוח כפול וכ – 20% מהמבוטחים בביטוח תאונות אישיות, מחזיקים בביטוח כפול. מדובר על תשלומים שיורדים לטמיון, בעיקר עקב העובדה שהכיסויים דומים והשיפוי אינו יכול להתקבל בגין הפעלת ביטוח הבריאות משני ביטוחים שונים עבור אותו מאורע.

 

אם כן, ביטוח בריאות בישראל הוא כמעט מוצר חובה ורבים ממשקי האב בישראל הם בעלי ביטוח, חלקם מחזיקים גם ביטוח סיעודי (המאפשר ליווי מקצועי לאחר טיפולים רפואיים או פציעות או בגילאים המבוגרים) או ביטוח תאונות אישיות. בזמן שביטוח בריאות פרטי מספק כיסוי נוסף ומאפשר קבלת שירותי בריאות איכותיים יותר ועל פי בקשת המבוטח – חשוב לבדוק כי אתם בעלי פוליסות מסודרות ומתאימות של ביטוח בריאות, שהן בעלות כיסויים ביטוחיים המתאימים לגילכם, למאיינים שלכם ולאופי החיים שלכם. מומלץ לבחון את כלל התשלומים בגין ביטוחי בריאות ולבטל פוליסות כפולות במידת הצורך.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme