תקציב לעסק קטן – 5 טיפים לניהול עסקי יעיל וחכם יותר

מערכת5 דקות קריאה
כך תבנו ותנהלו תקציב לעסק קטן
שתף:

ניהול תקציב הוא אולי לא נושא שאנחנו אוהבים לדבר עליו יותר מדי, אבל האמת היא שזה דווקא אחד הנושאים המרכזיים ביותר בכל הקשור להתנהלות העסקית שלנו. בין אם אתם יועצים, משווקים או מייצרים, העסק הקטן שלכם צריך להתנהל נכון, בעיקר ברמה הכלכלית. למה חשוב כל כך לבנות תקציב לעסק קטן ואיך עושים את זה נכון? התשובות לפניכם.

 

למה צריך תקציב לעסק קטן?
גם אם נדמה לכם שמדובר במשימה שאין לכם זמן עבורה – מומלץ לבנות תקציב לעסק קטן

 

למה חשוב לבנות תקציב לעסק קטן?

החלטתם להקים עסק משלכם, אתם מכהנים בכל התפקידים המרכזיים – מהמנכ"ל ועד איש המכירות, מהמזכירה ועד מנהלת השיווק. בתוך כל זה נראה לכם שבנייה (או ניהול) של תקציב לעסק קטן זו משימה מורכבת שאין לכם את הזמן עבורה. אלא שהיא גם משימה רגישה וחשובה לאין שיעור. הסיבה המרכזית לכך היא שתקציב יוצר עבורכם מסגרת. המסגרת הזו קובעת עבורכם יעדים ומטרות ברורות מאוד, וגם מאפשרת לכם לקבוע סדרי עדיפויות בכל הקשור להוצאות עסקיות, פיתוח ופרויקטים שאתם מתכננים להוציא לפועל.

 

חוץ מזה, אם יש לכם עובדים (ואפילו רק עובד אחד), תקציב הוא קריטי בהחלט. לא רק שהוא יאפשר לכם להגדיר את הוצאות השכר בצורה טובה ובהתאם לצרכי העסק, הוא גם יאפשר לעובדים לדעת מה גבולות הגזרה שלהם. זהו גם מדד חשוב מאוד שמעיד על היכולת שלכם לשמור על הגבולות ולהציב אותן מלכתחילה. במילים אחרות, אל תמעיטו בערכו של התקציב. גם אם נדמה לכם שאין לכם זמן לזה, פנו אותו למטרה חשובה כל כך. הטיפים שלפניכם יעזרו לכם לעשות את זה נכון.

 

1 – קבעו מספרים מציאותיים

יהיה לכם קשה להישאר בתוך גבולות הגזרה עם תקציב שאיננו מציאותי. גם אם הוא מפורט מאוד, מחולק לעשרות סעיפים ומדויק עד לרמת האגורה, אם לא תוכלו לעמוד בו הוא פשוט לא רלוונטי. בדקו את המספרים, שימו לב להוצאות הקיימות וגם להכנסות, ורק על בסיס נתוני האמת תוכלו לקבוע תקציב לעסק קטן שהוא נכון ונוח.

 

2 – השאירו מקום גם לגמישות

תקציב לעסק קטן דורש דיוק מרבי אבל חשוב שתשאירו לעצמכם גם מקום לגמישות. יכול להיות שתצטרכו להניע מהלך שיווקי שלא חשבתם עליו או להשקיע קצת יותר בפיתוח שתכננתם באופן לא מאוד מדויק. תמיד יש הפתעות, ואם תשאירו תקציב ייעודי עבורן, הן יהיו הרבה פחות מפתיעות, וגם יהיה לכם קל יותר להתמודד איתן.

 

3 – קחו אחריות והטילו אותה גם על אחרים

בניית תקציב לעסק קטן לא מסתיימת על הנייר (או בקובץ האקסל). אתם צריכים להמשיך ולפקח אחר העמידה שלכם בתקציב וגם העובדים שלכם צריכים להיות תמיד עם היד על הדופק. אם כן, הקפידו לבדוק את הביצועים שלכם (ושלהם) מעת לעת, ובקשו גם מהם לקחת אחריות ולבדוק את עצמם. בתור המנהלים אתם יכולים בעיקר לשמש דוגמה לאלה שעובדים לצדכם, ואם אתם תהיו קפדניים וזהירים, הם יפעלו כמוכם.

 

פיקוח על תקציב לעסק קטן
כשאתם בונים תקציב לעסק קטן שתפו אנשים נוספים בתהליך

 

4 – פקחו אחר ניהול החשבונות

אם בניית תקציב לעסק קטן נשמעת לכם כמו משימה מאתגרת, ניהול חשבונות מאתגר אפילו יותר. הטיפול במספרים והניהול השוטף יכולים להיתפס כמפרכים, אבל הם הכרחיים. הבעיה היא שעסקים רבים מזניחים את המשימה הזו ומעדיפים שלא להתמודד איתה. מצד שני, אם תבינו שזו הנקודה שבה העסק שלכם קם ונופל, זה אולי יעודד אתכם לעבוד נכון יותר. אם צריך, בקשו עזרה או גייסו גורם שיטפל בהנהלת חשבונות. זה יחסוך לכם המון הפתעות שממש לא תשמחו לקבל.

 

5 – בדקו את התקציב באופן קבוע

אחת הטעויות הנפוצות ביותר של בעלי עסקים קטנים היא שהם פשוט לא בודקים אותו. במילים אחרות,  גם אם פיניתם את הזמן ובניתם תקציב ייעודי שמתאים לצרכים ולמטרות שלכם, כדאי שתחזרו אליו מדי רבעון (לפחות) כדי לבצע התאמות אם צריך ולדעת מה מצבכם. כדי להיות בשליטה מלאה עליו עדיף שתבצעו את הבדיקה שלכם לעתים קרובות עוד יותר (פעם בחודש) וגם לבדוק את ביצועי העסק בהשוואה לתחזיות ולתקציב שהגדרתם. זה גם הזמן לשאול שאלות, להבין מה גרם לכם להצליח או להיכשל, אילו נקודות תורפה צריך לנקות מהדרך ואילו שינויים נדרשים בניהול המלאי, בגודל הצוות שלכם או במאמצי השיווק.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme