אפליקציות כושר – האם הן באמת משיגות את המטרה?

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
עד כמה אפליקציות כושר באמת יעילות?
שתף:

אפליקציות כושר הן לא תופעה חדשה ונדמה שאם תערכו חיפוש בחנות האפליקציות שלכם תגלו המון פתרונות יצירתיים. אלא שיש גם מי שבחן את הצד של המשתמש רק כדי להגיע למסקנה שהאפליקציות לא באמת עוזרות לנו. למעשה, רק אחת נמצאה אפקטיבית בזמן שרובן מתקשות לייצר שינוי חיובי. במקרים מסוימים יש שינוי, והוא דווקא לרעה. דוגמה טובה אפשר למצוא דווקא הרחק מגבולות ישראל, באפליקציה שפותחה בהולנד במטרה לצמצם את צריכת האלכוהול בקרב סטודנטים באוניברסיטאות. בפועל הם שתו יותר, וגם אפליקציות שנועדו לסייע לשליטה בצריכת הקלוריות התגלו כלא מאוד יעילות – והמשתמשים דווקא עלו במשקל.

 

המחקר: אילו אפליקציות כושר עובדות?

לאורך השנים נעשו בדיקות וניתוחים ביחס לאפליקציות כושר כאלו ואחרות, ולאחרונה פורסם מחקר שניתח את כל הממצאים הללו יחד. בסופו של דבר כלל המחקר הזה 22 אפליקציות כושר, מספר קטן בהשוואה לכמות האפליקציות שאפשר למצוא היום, אבל גדול מספיק כדי להיחשב למדגם סביר. לטענת החוקרים, רוב האפליקציות הללו פשוט לא איכותיות ונראה שלא בוצע כל מחקר מקדים ביחס להשפעת האפליקציה לפני שעלתה לאוויר.

 

אחת מכמה אפליקציות כושר מוכרות
בין שלל אפליקציות כושר מככבת היום MyFitnessPal אבל לא בטוח שגם היא משיגה את המטרה

 

אפליקציית MyFitnessPal

אחת האפליקציות הפופולריות בתחום הכושר והתזונה היא אפליקציית MyFitnessPal שמאפשרת למשתמשים לנהל יומן אכילה ומעקב אחר צריכת והוצאת אנרגיה, כמו גם מעקב אחר מדדים נוספים ומאמרים בנושאי כושר ותזונה. המחקר מצא שהאפליקציה הפופולרית דווקא לא יצרה שינוי משמעותי אצל המשתמשים, ולא הצליחה לשנות התנהגויות הקשורות לפעילות גופנית. הנתונים האלה רק מחזקים את טענת החוקרים לפיה כל אפליקציה שטוענת שיש לה יכולת לתרום לירידה במשקל או לשיפור הכושר הגופני – צריכה להציג הוכחות. בארה"ב כבר קיימים תקדימים ומפתחי אפליקציות כושר נקנסו משום ששיווקו אפליקציה באופן מטעה.

 

לאן ממשיכים מכאן?

החוקרים אמנם טוענים שרוב האפליקציות נכשלות בהשגת המטרה שלהן, אבל זה לא אומר שאין להן פוטנציאל לשנות התנהגויות ולעזור לאנשים להתמודד עם מצבים מסוימים. הן רק חייבות לקיים מחקר מקדים, לבדוק את הביצועים ולשפר את חוויית המשתמש. יצירת שינוי התנהגותי היא משימה קשה ממילא, ולא משנה כמה אפליקציות כושר נוריד, בסופו של דבר האחריות על ההתנהגות שלנו היא רק שלנו. גם מפתח אפליקציית MyFitnessPal מבהיר שתפקיד האפליקציה היא לעזור לאנשים לנהל את התהליך שהם עוברים ולעשות את זה טוב יותר. האפליקציה מעודדת הרגלים טובים יותר, יעדי כושר ובריאות, וגם שמירה על משקל תקין. מה המשתמשים עושים מהצד השני של המסך? זה כבר סיפור אחר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme