קוספליי צובר פופולאריות – כל מה שצריך לדעת על הטרנד הלוהט

אירנה נוזה5 דקות קריאה
מתחפשים ונהנים - הכירו את קוספליי
שתף:

רבים מאיתנו יכולים לספר על תחביבינו האהובים: אנו עוסקים בהם בשעות הפנאי, מפיגים בעזרתם את השעמום ומקדישים להם לא מעט זמן ולעיתים גם כסף. פעילויות ספורטיביות מסוגים שונים, נגינה, גיימינג, קריאה, ציור, פיסול וכו' – ניתן להזכיר אינספור תחביבים נפוצים שמוכרים לכול. אך מה עם פעילויות פחות מוכרות? קחו, למשל, את קוספליי: תחביב חדש יחסית שנהנה מפופולאריות גואה במהלך העשורים האחרונים. הטרנד כבר כבש את ליבם של לא מעט ישראלים ומסתמן כי בעתיד הקרוב צפוי ליהנות מאהדה של רבים נוספים. הלכנו ובדקנו במה מדובר.

 

 

מהו קוספליי?

משמעות המושג 'קוספליי' היא 'משחק תחפושות' (Costume Play). מדובר בטרנד חדש באופן יחסי, אשר החל את דרכו בישראל לפני כ-20 שנה. הקוספליירים (כך מכנים את עצמם אנשים הנוטלים חלק בפעילותה של קהילת הקוספליי המונה היום כ-2,000 חברים) עוסקים בהכנת פרטי הלבוש והאביזרים של דמויות נערצות מתחומי אנימה, מנגה, קומיקס, סדרות אהובות, סרטים ומשחקי מחשב. את פרטי הלבוש שהכינו עוטים הקוספליירים במסגרת כנסים הנערכים מספר פעמים בשנה על ידי ארגונים המתרכזים בתחומי אנימה, מנגה, גיימינג, פנטזיה וכו'. לצד זאת, חברי קהילת הקוספליי מארגנים פעילויות מגוונות נוספות דוגמת תחרויות, מפגשים, סדנאות ועוד.

 

הכנה עצמית של הלבוש והאבזור מהווה חלק מרכזי בתחביב הקוספליי: הקוספליירים מכינים את הכל מא' ועד ת' במו ידיהם ממגוון חומרי גלם ומקדישים לכך שעות רבות מזמנם. למעשה, מדובר ביצירות אמנות לכל דבר – הן ייחודיות, מושקעות ועולות לא מעט כסף. מסיבה זו נמנעים הקוספליירים מלכנות את תוצרי עמלם במילה 'תחפושות', שהרי לאחר עטיית פרטי הלבוש, האיפור והאביזרים, מגלמים הקוספליירים את הדמות שעיצבו בדיוק כפי ששחקן קולנוע מגלם את דמותו בסרט.

 

מידוריה איזוקו - קוספליי
קוספליי הוא הטרנד הלוהט שכדאי להכיר

 

קוספליי כדרך לביטוי עצמי והבעת הערכה כלפי הדמות

אלה ברוך – בת 28, מפתח תקווה סטודנטית למנהל עסקים, נמנית בין הקוספליירים הוותיקים בישראל. אלה התוודעה לתחום הקוספליי עוד כאשר היה בחיתוליו, בשנת 2005 – שנה בה נערך כנס אנימה הראשון בו נכחו חלוצי הקוספליי בקהילת חובבי האנימה והמנגה. 

 

'הדחף הראשוני להכנת הקוספליי הינו הביטוי העצמי והמקום שלי להביע את הערכתי לסדרה או לדמות שאני אוהבת, מעריצה ומזדהה עימה' – מעידה אלה – 'הסיבה שאני ממשיכה להכין קוספליי לאורך כל השנים הללו היא תחושת הסיפוק שמלווה את התהליך. כל קוספליי הוא שונה, לכל קוספליי אתגרים משלו, ובכל פעם אני מגלה את עצמי מחדש. זה כיף לדעת שהצלחתי להכין דבר כזה או אחר בעצמי, שהתמודדתי עם חומר חדש, שיצרתי משהו מורכב במיוחד ושהצגתי את הדמות בצורה הכי טובה שאפשר, באופן שלא מבזה אותה'.

 

אופיר אבן צור – בן 22, קצין בצה"ל, נשאב לתוך עולם הקוספליי לפני 10 שנים. בהיותו ילד בן 12 היה מרבה להשתתף בכנסים ומפגשים בנושא אנימציה יפנית ותרבות יפן – כך נחשף לראשונה לעולם הקוספליי והחליט להיות חלק מהקהילה. 'הקוספליי, מעבר לעובדה שהיו מאוד צבעוניים ומיוחדים, אפשרו לגלם את הדמויות שאהבתי. חוץ מזה, מי לא היה רוצה ללבוש תחפושת מגניבה ליום אחד?' – מספר אופיר – 'היום מה שהכי מושך אותי בתחום זה הביטוי של היצירתיות והיכולת להשתמש בטכניקות מדהימות ליצירה כמעט של כל דבר. אני אוהב שקוספליי גורם לי לחשוב יצירתי ולעבוד עם חומרים שלא שמעתי עליהם מעולם. הקוספליי מניע אותי ללמוד כל הזמן עוד ועוד, להשתפר בעבודות ולהתעלות על עצמי. לצד ההיבט הזה יש את הנושא החברתי: מה שהופך את הקוספליי למשמעותי אף יותר זה האנשים בקהילה. החברים הקרובים ביותר שלי מגיעים מהתחום והמפגשים עימם הופכים את כל העבודה הקשה והאינטנסיבית הזאת לכל כך מהנה'.

 

עומר קדם, בת 21, ממודיעין נתקלה בתחום הקוספליי במקרה – בזמן גלישה באינטרנט. הרעיון של להפוך לדמות שהיא מעריצה, להכין בעצמה את התלבושת והאביזרים קסם לה ותוך זמן קצר הצטרפה לקהילת הקוספליי הישראלית. 'אני נהנית מהכנת הקוספליי והלבישה שלו. במהלך הכנס, כאשר אני עוטה את הקוספליי שעיצבתי, ההרגשה של לגלם דמות שאני מעריצה והמחמאות שהקוספליי גורף מיתר המשתתפים מכפרות על הקושי הרב שכרוך בתהליך ההכנה והעיצוב' – משתפת עומר – 'קוספליי מבחינתי זהו תחביב שאני נהנית ממנו. בעתיד אני מקווה להפוך אותו לרציני יותר'.

 

 

הכנת קוספליי – במה זה כרוך?

כאמור, את הקוספליי יוצרים הקוספליירים בעצמם: בניית גזרה ותפירת התלבושת, עיצוב פאות והתאמת איפור, יצירת אביזרים – כל אלו מחייבים הקצאת לא מעט זמן וכסף. יצירת קוספליי של דמות יכולה להסתכם באלפי שקלים, בעוד ממוצע המחירים נע סביב ה-1,000 ש"ח לקוספליי. לא אחת, נאלצים הקוספליירים לרכוש חומרי גלם וכלי עבודה ייחודיים ויקרים ביותר כך שסך ההוצאות השנתיות יכול להגיע אף ל-4,000 ש"ח. עם זאת, לעיתים ניתן לעשות בפריטים שימוש חוזר – פיתרון המוזיל מבחינה מסוימת את סך ההוצאות הכולל. כמו כן, ישנן לא מעט קבוצות פייסבוק של חברי קהילת הקוספליי בהן ניתן להשאיל, לשכור או לרכוש חומרים, רכיבים וקוספליי שלמים – גם אפשרות זו מצמצמת במעט את סך העלויות.

 

אלה מספרת כי במהלך מרבית שנות פעילותה בתחום נוהגת לייצר בשנה שני קוספליי מורכבים ומספר קוספליי פשוטים יותר (שהכנתם דורשת כשבוע ימים בלבד). מאחר ופעמים רבות הכנת קוספליי כרוכה בהזמנת חומרי גלם וכלים באונליין, חשוב להיערך לכך מראש ולהזמין את הפריטים מבעוד מועד, שהרי לעיתים מתקבלים חומרים פגומים או שהמשלוח לא מגיע כלל.

 

הדמות של Spooky Boogie מסדרת האנימה Psycho-Pass בין הקוספליי המושקעים ביותר של אלה. במסגרת תהליך ההכנה נחשפה האמנית לחומרי גלם חדשים (למשל, חומרים ליצירת מסיכת פנים) והקדישה לבניית הדמות שעות רבות מזמנה הפנוי. הקוספליי היה מוכן לאחר שנתיים ועלותו הסתכמה בקרוב ל-2,000 ש"ח.

 

קוספליי פופולרי - ספוקי בוגי
קוספליי פופולרי במיוחד – ספוקי בוגי (צילום: שהם עשת)

 

גם אופיר מכין את הקוספליי שלו במו ידיו: הוא גם תופר וגם מכין את אביזרי הקוספליי (פרופס). מדובר בתהליך הכנה ארוך יחסית שדורש להקדיש את מרבית הזמן הפנוי במהלך החודש וחצי שלפני הכנסים הגדולים. אם זאת, מעיד אופיר, כי לצד מלאכת ההכנה, תמיד נותר לו זמן לעבוד במשרה מלאה וגם לבלות עם משפחתו. מחירם של רוב הקוספליי שעיצב לאורך השנים נע בין 500 ל-1,500 ש"ח, אם כי אפשר למצוא בין העיצובים גם קוספליי זולים יותר במחירים של 100-200 ש"ח. מדי שנה מכין אופיר כ-4-5 קוספליי חדשים. האמן משתף כי את כלל ההוצאות ניתן לסווג לשתי קבוצות עיקריות: רכישת כלים ומכונות עבודה גדולות לצד רכישת חומרי גלם ליצירת הקוספליי. בין הרכישות גדולות אפשר לציין, למשל, את מכונת התפירה בעלות של כ-1,000 ש"ח, דרמל כ-600 ש"ח, מדפסת תלת מימדית כ-1,200 ש"ח. לעומת זאת, עלותם של חומרי הגלם בדרך כלל נמוכה יותר: לצורך העניין מחיר בדים למ"ר נע בין 30 ל-60 ש"ח, פאה בעלות של 50-250 ש"ח (אם כי ניתן למצוא גם פאות יקרות ב-500 ש"ח ואף יותר), עדשות צבע 100 ש"ח, נעליים 100 ש"ח, אביזרים (פרופס) שבדרך כלל יקרים קצת יותר יכולים להגיע לסדרי גודל של 600 ש"ח.

 

בתמונה שלהלן הקוספליי של לינק מסדרת האגדה של זלדה שהכין אופיר לאחרונה. הקוספליי המורכב הזה הצריך הכנת שריון שהייתה מסובכת ביותר: שיריון העשוי טבעות טבעות חייב חיבור ידני של כל טבעת בנפרד עד לחיפויים המלא של כל פני שטח השריון.

 

קוספליי של לינק
קוספליי של לינק

 

עומר חולקת מספר טיפים שימושיים לקוספליירים שבתחילת דרכם: ראשית, מומלץ להתחיל להכין את הקוספליי מספר חודשים לפני הכנס (כדי לא להיות בלחץ בדקה התשעים). שנית, כדאי מאוד לעשות שימוש חוזר בחומרי גלם וכך לחסוך בעלויות הגבוהות שהקוספליי יכול להגיע אליהן. כלל זהב השלישי הוא להזמין את החומרים ממקומות שמציעים מחירים משתלמים יותר. למעשה, עומר מהווה דוגמא טובה לקוספליירית שמצליחה לייצר קוספליי מדהימים בעלויות של מאות שקלים אחדות. עם זאת, לעיתים גם הקוספליי שלה מגיעים למחירים גבוהים יחסית – זאת כאשר הדמות מחייבת שימוש בחומרי גלם יקרים דוגמת בדי עור, צבעי בסיס וספרייז צבע מקצועיים.

 

מחירו של קוספליי לדמות נייטינגייל ממשחק הוידיאו סקיירים בעיצובה של עומר עמד על 300-400 ש"ח. תהליך הכנת הקוספליי ערך כחודשיים של עבודה יומיומית מפרכת. בעוד עיקר הקושי בא לידי ביטוי בהכנה של השריון שעשוי מפאטרנים שדרשו תהליךכי צביעה והרכבה לא פשוטים.

 

עוד קוספליי לדוגמה - נייטינגייל
נייטינגייל – קוספליי שהעבודה עליו נמשכה חודשיים

 

לא רק תחביב – גם קהילה

חיי קהילה הם חלק בלתי נפרד משגרת חייו של כל קוספלייר. ארגוני הקוספליי השונים (דוגמת אמא"י, האגודה למדע בדיוני ופנטזיה וכו') מקיימים באופן שוטף מפגשים חברתיים, כנסים, תחרויות, מפגשים וסשנים של צילומים, אשר במסגרתם מציגים חברי הקהילה את הקוספליי שעיצבו, מעצימים ומחזקים זה את זה, מבלים יחדיו.

 

עומר, למשל, מרבה ליטול חלק בתחרויות של קהילת הקוספליי ובסקיטים (הופעות על הבמה) של הקהילה. כמו כן, היא מנהלת דף פייסבוק Kemo Cosplay בו היא מעדכנת באופן שוטף את פעילותה בתחום. אופיר משתתף בקביעות בשני כנסי הקוספליי השנתיים הגדולים: כנס כמא"י שמתקיים באוגוסט והארוקון שנערך במרץ. לצד אלו, הוא מגיע לאירועים נוספים ואף אחת לשנה טס לחו"ל לכנסי קוספליי בינלאומיים. פרט להיותה קוספליירית פעילה, אלה פועלת גם במישור הפורמלי ונמנית בין חברי הוועד של הארגון אמא"י (ארגון אנימה ומנגה ישראלי). במסגרת פעילותה היא מלווה את צוות ACC (Amai’s Cosplay Committe) הממונה על קידום תחום הקוספליי בישראל דרך יצירת תוכן העשרה, עריכת סדנאות, הרצאות בנושא וקידום השתתפותם של הקוספליירים הישראליים בתחרויות בינלאומיות שנערכות בחו"ל. פרט לכך, גם אופיר וגם אלה מנהלים עמודים בפייסבוק ובאינסטגרם.

 

קהילת הקוספליי הולכת ומתרחבת עם השנים. המסגרת החברתית שלה היא רב נישתית, כך שכל משתתף יכול למצוא את עצמו בתוכה ולהרגיש בנוח: לא חייבים להתחרות, לא חייבים להכין את הכל בעצמכם, יש חופש מוחלט בבחירת הדמויות – הכל ברוח טובה ועם המון הנאה מסביב.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme