הוצאה על מיסים היא ההוצאה המשמעותית בתקציב שלכם

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
מה שיעור הוצאה על מיסים בישראל?
שתף:

הידעתם? המס המשולם על הדלק לרכבים, גבוה ממחיר הדלק – בכל ליטר של דלק שאתם רוכשים, 65% מהמחיר שתשלמו ינותב לקופות המדינה (זה כולל המס העקיף, המכונה בלו, והמע"מ הנגבה גם על החלק במחיר שהוא המס עצמו, כלומר מס על המס). ההכנסה למדינה רק מן המיסים המשולמים על רכישת דלק, עולה על 45 מיליארדי שקלים, ושיעור המיסוי על הדלק גבוה בישראל בכמעט 40% ביחד לממוצע ה – OECD. המיסוי על הדלק, ביחד עם עוד סוגים של מיסוי עקיף (כמו למשל המע"מ, מס על טבק, מיסים על ייבוא ומיסים נוספים אחרים), מהווים מעל מחצית מסך ההוצאה על מיסים בישראל – ובניגוד למיסים הישירים, כמו מס הכנסה וביטוח לאומי – הם אינם מבחינים בין גבהי הכנסה שונים, ו"פוגעים" בבעלי הכנסות נמוכות בדיוק באותו האופן כמו באלה מאתנו שנתמזל מזלם והם בעלי הכנסה גבוהה. כך יוצא, שהעשירונים הרביעי, החמישי, והשישי, שאינם נושאים בעיקר הנטל בתשלום מיסים פרוגרסיביים, משלמים הרבה מאוד מיסים עקיפים. כמה בדיוק אנחנו משלמים עבור מיסים עקיפים, אפילו בלי להרגיש? בואו נעשה חשבון ונגלה מה שיעור הוצאה על מיסים בישראל.

 

הוצאה על מיסים בארץ - גבוה ביותר
מיסים עקיפים הם מיסים שאינם תלויים בגובה הכנסה ואינם מושתים באופן מותאם עבור כל אזרח על פי גובה ההכנסה שלו. החלק של המיסים העקיפים מתוך סך ההכנסות המדינה ממיסים הוא מעל 50%, כאשר הוצאה על מיסים בישראל היא מהגבוהות במדינות ה – OECD

 

מיסים ישירים ומיסים עקיפים – מה בדיוק ההבדל?

בישראל, כמו בשאר מדינות ה – OECD, נהוגים שני סוגים של מיסים – מיסים ישירים ומיסים עקיפים. המיסים הישירים הם אלה שנגבים היישר מתלוש המשכורת שלכם – אלו הם מס הכנסה, התשלום החודשי למוסד לביטוח לאומי, וביטוח בריאות. שלושת הצורות הללו לגביית מיסים הן פרוגרסיביות – כלומר, תשלמו יותר מיסים ככל שהכנסתכם גבוהה יותר. סך ההכנסות למדינה ממיסוי ישיר בישראל עומד על כ – 45%. בשל המאפיינים הפרוגרסיביים של המיסוי הישיר, מעל 70% מסך ההכנסות למדינה ממיסוי ישיר – משולמות הלכה למעשה על ידי שלושת העשירונים העליונים בלבד (שלושת העשירונים העליונים בישראל הם כל אלה שמרוויחים מעל 9,280 ש"ח נטו לחודש). כ – 55% מהעובדים במשק בישראל משלמים את הסכומים המינימאליים למיסים הישירים, בשל הכנסה נמוכה. המיסים העקיפים הם כולם מיסים רגרסיביים, כלומר – הם מושתים בסכום שווה על כל הרוכשים, ואינם מקלים על אלו מבינינו שהם בעלי הכנסה נמוכה. מיסים עקיפים הם למשל המע"מ, בשיעור של 17% מכל מוצר שנרכוש; ומיסי רכישה (כמו המס על הדלק, מיסים על טבק ואלכוהול, ואחרים).

 

 

הוצאה על מיסים עקיפים

קל מאוד לדעת, מהי ההוצאה על מיסים ישירים – הסכום החודשי הסופי לתשלום מופיע בתלוש השכר של כל אחד מאיתנו. אלם כמה מיסים עקיפים אנחנו משלמים? מסתבר שלא מעט. ביחס לשאר מדינות ה – OECD, אנחנו שניים רק לשווייץ בגובה מס הבלו על הדלק, ונמצאים גבוה ברשימת המדינות גם בשיעור המע"מ שאנחנו משלמים בגין רכישת מוצרים. הנה חשבון גס בנוגע לתשלום המיסים העקיפים לחודש:

 

 

המס על הדלק

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הנסועה השנתית הממוצעת של רכבים בישראל היא כ – 20,000 ק"מ. אנחנו ניקח בחשבון שתי מכוניות משפחתיות, שאחת מהן נוסעת רק כמחצית מהממוצע השנתי – כלומר, סה"כ 30,000 ק"מ בשנה, או כ – 2,500 ק"מ בחודש – לפי תצרוכת דלק ממוצעת של כעשרה ק"מ לליטר דלק, ומחיר לליטר דלק (95 אוקטן) של כ – 6.8 ש"ח (מחיר מירבי, על פי מחירוני חברות הדלק) – אנחנו מגיעים להוצאה משפחתית של 1,700 ש"ח על דלק לחודש, מתוכם הוצאה על מיסים תהיה 1,105 ש"ח

 

הוצאות על מיסים ודלק
הוצאה על מיסים עקיפים כוללות הוצאות כמו דלק, אחת ההוצאות המשמעותיות בכל תקציב משפחתי

 

מע"מ

המע"מ – הוא מס ערך מוסף – מהווה מקור ההכנסה המשמעותי ביותר של המדינה, וההכנסות ממנו מהוות סך של שליש מכלל ההכנסות ממיסים. בממוצע, אנחנו "מבזבזים" כשני שלישם מהמשכורת שלנו על מוצרים שבגינם נשלם מע"מ (וזה כולל את הקניות בסופר, דלק כמובן, תשלומים על חוגים וצהרונים, מסעדות ופינוקים, ועוד ועוד). אם ניקח בחשבון את השכר החציוני במשק, שהוא 6,188 ש"ח – התשלומים עבור המע"מ בלבד יעמדו על כ – 694 ש"ח בכל חודש.

 

ולפי אותה הכנסה, ובנסועה שנתית ממוצעת בישראל – הגענו לשיעור הוצאה על מיסים עקיפים של 29% מהשכר נטו. מיסוי עקיף נוסף שהוא משמעותי בישראל, הוא המיסוי על מוצרי טבק ואלכוהול, אולם לא הוספנו אותו לחישוב מפני שהרגלי הצריכה שלכם משפיעים על גובהו ורבים מאיתנו אינם צורכים מוצרים אלה באופן תדיר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme