עליות מחירים בדרך – אלה המוצרים שעליהם תשלמו הרבה יותר

עומר גלעדי5 דקות קריאה
עליות מחירים מתקרבות אלינו
שתף:

ביולי 2011 פרצה בישראל המחאה החברתית (הידועה גם כ"מחאת האוהלים" ו"מחאת הדיור") ובמסגרתה עלו טענות כבדות משקל בנוגע ליוקר המחייה בארץ בכלל וגובה מחירי הדיור בפרט. מסתבר שרמת מחירי מוצרי הצריכה בישראל גבוהה באופן משמעותי מרמת המחירים בארצות מפותחות רבות, ביניהן גם ארצות במערב אירופה. בעקבות המחאה החלו חברי כנסת מכל טווח הקשת הפוליטית לנפנף בדגל השוויון החברתי ואף יזמו הצעות חוק וגיבשו תכניות במטרה להקל את הנטל הכלכלי הנופל על כתפי מעמד הביניים. כך למשל שר האוצר משה כחלון הוציא לפועל תוכניות כגון "נטו הוזלות" (ביטול מכס ומיסי קנייה על מגוון מוצרים), "נטו משפחה" ו"נטו תינוקות". הדעות חלוקות בכל הקשור למידת הצלחתם של צעדים כאלה ואחרים, אם לשפוט על פי מחירי המוצרים ברשתות השיווק הרי שאין חדש תחת השמש. עליות מחירים הן אינדיקציה טובה לכך.

 

בחודשים האחרונים אנו עדים לסימנים העשויים לבשר על גל התייקרויות הממשמש ובא. לפניכם סקירת הודעות שהשמיעו לאחרונה יצרנים כגון חברת סנו, קימברלי-קלארק, הנקל-סוד, שניב, יבואני בשר גדולים ועוד. בהמשך תמצאו גם ניתוח אשר יסייע לכם להבין מה משמעותן של הצהרות אלה מבחינת עליות מחירים הצפויות לפקוד אותנו בעתיד הקרוב, אלו מוצרים צפויים להתייקר, באיזה שיעור והאם מדובר בגל התייקרות של ממש, כזה לו תהיה השפעה משמעותית על עלות סל הקניות שלנו ועל יוקר המחייה.

 

עליות מחירים ממשיכות להגיע
יוקר המחייה בארץ ממשיך לעלות, רשתות השיווק נערכות לגלגל אל כתפינו הצרכנים גל של עליות מחירים של מגוון מוצרים, ביניהם מוצרי נייר, מוצרי בשר קפוא ועוד שלל מוצרי מזון בסיסיים. את ההתייקרויות נתחיל להרגיש כבר במהלך הקיץ ובוודאי עוד לפני ראש השנה

 

יצרניות מוצרי נייר מעלות מחיר לקמעונאים

במהלך חודש מאי 2018 פרסמו שתי יצרניות גדולות של מוצרי נייר (כגון גלילי נייר טואלט, מגבות נייר למטבח ועוד) הודעות רשמיות על כוונתן להעלות במהלך החודשים הקרובים מחירים שהן גובות מרשתות השיווק. היצרניות טוענות כי הסיבה להתייקרות היא עליה גלובלית (בכל רחבי העולם) של מחירי חומרי גלם, תאית בראשם. היצרנית הראשונה שיצאה בהודעה אודות העלאת המחירים היא קימברלי-קלארק (יצרנית מותגי "לילי", "מולט" ו"ניקול"), מיד אחריה יצאה בהודעה דומה גם חברת סנו (יצרנית "סנו סופט" ועוד) ובהמשך גם חברת "שניב" (יצרנית מותגי "טאצ'", "Lovely" ועוד). כל החברות הודיעו על עליית מחירים גורפת של רוב מוצריהן בשיעור הנע בין 7 ל-10%. ברשתות השיווק החלו נערכים להתייקרות ולמרות שייעשו מאמצים לצמצם את ההשפעה על המחיר הסופי לצרכן (למשל באמצעות מבצעים דוגמת קנה שניים קבל שלישי בחצי מחיר וכד') ההערכה הרווחת היא שבסופו של דבר כולנו נצטרך להשלים עם התייקרות משמעותית של מוצרי צריכה כה בסיסיים.


תיתכן עליה משמעותית במחירי מוצרי בשר קפוא

מי שמכירים את המתרחש בתחום ייבוא מוצרי הבשר הקפוא לישראל יודעים לספר על מחסור שנוצר בגלל שביתות רחבות היקף במפעלים בדרום אמריקה בכלל ובאורוגוואי בפרט (ממנה מיובאים למעלה מ-40% ממוצרי הבשר הקפוא לישראל). מי שסבורים שכשייושבו סכסוכי העבודה המחירים יחזרו לרמה בה היו לפני גל השביתות טועים. זאת משום שארגונים הפועלים לצמצום סבלם של בעלי חיים הצליחו בעת האחרונה להעביר חוקים המחייבים שינויים בהליך השחיטה, שינויים המצמצמים את סבלם של בעלי החיים אך יישומם דורש השקעה כספית שוודאי תתגלגל בסופו של יום אל כתפינו הצרכנים. לא רק זאת אלא שהשינויים בהליך השחיטה יאטו את התפוקה, דבר שיתרום גם הוא לכך שהמחירים יישארו ברמתם הגבוהה הנוכחית.

 

 

עליית שכר המינימום תחייב גם עליות מחירים

ברשתות השיווק מספרים שיצרנים רבים של מוצרי מזון מאותתים על כוונות להעלות בקרוב מחירים של מגוון מוצרים. הסיבה להתייקרות היא עליית שכר המינימום (שעלה במהלך שנת 2017 לרמה של 5,300 ש"ח לחודש או 26.5 שקלים לשעה). משכורות גבוהות יותר המשולמות לכוח אדם נחוץ פירושן עלייה משמעותית בהוצאות התפעול. מאז המחאה החברתית ממשלות ישראל פועלות להגביר את התחרות בשוק מוצרי המזון, בין היתר באמצעות הקלות בייבוא ומניעת היווצרות מונופולים בתחום (בישראל כיום שני שחקנים עיקריים בתחום מוצרי המזון, קונצרן שטראוס ותאגיד הענק יוניליבר). למרות מאמצי הממשלה, הגידול בעלות הייצור יגרור, במוקדם או במאוחר, עליות מחירים משמעותיות (לעיתים עד כדי 20% ואף יותר) של מגוון מוצרי מזון שכולנו קונים מדי שבוע. ברשתות השיווק סבורים שגל עליות מחירים יורגש עוד לפני ראש השנה תשע"ט (אמצע ספטמבר 2018).

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme