רפורמת התמרוקים – השוק נפתח לייבוא מקביל והמחירים צפויים לרדת

עומר גלעדי5 דקות קריאה
איך רפורמת התמרוקים משפיעה עלייך?
שתף:

לא מזמן התבשרנו שמחיריהם של מוצרי קוסמטיקה ותמרוקים צפויים לרדת עקב הפחתת מכס ומיסי קניה שמשלמים יבואנים, כל זאת במסגרת רפורמת התמרוקים הנכללת בתכנית "נטו הוזלות" פרי יוזמתו של שר האוצר מר משה כחלון. חלפו רק כמה חודשים והנה בשורה נוספת הנוגעת לרמת מחירי מוצרים כאלה. מסתבר שבמשרד הכלכלה והבריאות מקדמים יוזמה שנועדה להקל על יבוא מקביל וכך ליצור תחרות מול יבואנים בלעדיים, תחרות שתוביל לירידת מחירים. בוודאי לא תתפלאו לשמוע שישנם מי שאינם מרוצים מן המהלך ופועלים כדי לעצור אותו או לפחות להביא להפחתת השפעתו. הנה לפניכם תמונת מצב עדכנית שבכוחה לסייע לכם להבין מה הסיכוי שאכן יתחיל יבוא מקביל בהיקף גדול של מוצרי קוסמטיקה ותמרוקים למיניהם, כולל כאלה המצויים בשימוש נרחב מאוד כגון סבונים, שמפו ותכשירי הגנה מפני השמש.

 

רפורמת התמרוקים - מה היא?
במסגרת תכנית נטו הוזלות בוטל המכס ומיסי קניה ששילמו יבואני תמרוקים, לאחרונה מתגבש מהלך נוסף העשוי להפחית עוד את רמת המחירים של מוצרים כגון אלה בישראל, עידוד יבוא מקביל כדי ליצור תחרות עזה מול יבואנים בלעדיים

 

היבואנים הבלעדיים פועלים כדי למנוע את רפורמת התמרוקים

שוק הקוסמטיקה והתמרוקים הישראלי הוא גדול למדי, בשנת 2017 נרכשו מוצרים כאלה בסכום כולל של כ-2.5 מיליארד שקלים (שוק הקוסמטיקה העולמי מגלגל מעל ל100 מיליארד דולרים בשנה). בדומה למתרחש בתחומים נוספים של מסחר קמעונאי גם בתחום הקוסמטיקה יש גידול של רכישות מחו"ל המבוצעות באופן מקוון, הצרכן הישראלי לומד לקנות בזול מוצרים שמחירם בארץ גבוה. כל עוד רוב הרכישות מבוצעות בסניפי רשתות כאן בארץ יש מקום לפעול כדי להגביר את התחרות ולהביא להפחתת מחירים. רפורמת התמרוקים מיועדת לבטל את הבלעדיות ממנה נהנים מספר מצומצם של יבואנים העוסקים ביבוא מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה. יבוא מוצרים כאלה כרוך בקבלת אישור משרד הבריאות ולכן עד כה לא ניתן היה לייבא כמויות קטנות. במשרדי הבריאות והכלכלה פועלים כדי להקל על הרגולציה וכך לאפשר יבוא מקביל, הגדלת ההיצע והתחרות במטרה להביא להפחתת מחירים. אין פלא שמי שנהנו עד כה מבלעדיות מעוניינים לעצור את המהלך או לפחות להפחית עד כמה שניתן את השפעתו. אחת הדרכים בהם נוקטים היבואנים הגדולים היא גיוס נציגי ארגוני יצרני קוסמטיקה גדולים והנעתם להעלות טיעונים שונים שבכוחם לבלום את הרפורמה.

 

 

ארגון הקוסמטיקה האירופאי וארגון הקוסמטיקה האמריקני

איגוד לשכות המסחר פנה לארגון הקוסמטיקה האירופאי ולארגון הקוסמטיקה האמריקני כדי להביא נציגים מארגונים אלה להיפגש עם ראש הממשלה (המכהן כשר הבריאות). בפגישה כזו נציגי הארגונים יביעו חשש מפני יוזמת רפורמת התמרוקים שבמסגרתה יידרשו יצרנים להגיש תיק מוצר אשר יוכל לשמש גם לצרכי יבוא מקביל. לכאורה החשש הוא מפני גילוי סודות מסחריים, נציגי הארגונים יבקשו שהתקנות יחייבו אותם להגיש תיק מוצר בתוך 72 שעות רק במקרה של בעיה רפואית. בחטיבת התמרוקים של איגוד לשכות המסחר מזהירים שאם לא יטו בישראל אוזן קשבת לטענותיהם של ארגוני יצרניות התמרוקים תיפגע קשות הנכונות של יצרנים גדולים לייצא לישראל.

 

משלחת מטעם משרד הכלכלה לבחון רגולציה בתחום התמרוקים באיחוד האירופי

למרות האינטרס הברור של איגוד לשכות המסחר למנוע עידוד יבוא מקביל לא ניתן להתעלם מן החשש שמעלים נציגי ארגון Cosmetics Europe (המאגד כ-4,000 יצרניות קוסמטיקה באירופה) וארגון PCPC- Personal Care Products Council (המייצג כ-600 חברות אמריקניות בתחום הקוסמטיקה) כאילו הדרישה למסור תיק מוצר אינה מתקבלת על הדעת משום שהיא מהווה למעשה דרישה להצגת סודות מסחריים.
כדי למצוא את הדרך הטובה ביותר להניח את דעתם של ארגוני היצרנים הנ"ל ובה בעת לאפשר עידוד יבוא מקביל של תמרוקים יצאה משלחת מטעם משרד הכלכלה אל האיחוד האירופי במטרה להבין את הרגולציה הקיימת בתחום זה בגבולות האיחוד האירופי. משתתפי המשלחת הם מי שצפויים להציג פיתרון שיביא להסכמה סביב הרפורמה.

 

רפורמת התמרוקים וסודות מסחריים
ייתכן שניתן להניח את דעתם של יצרני קוסמטיקה גדולים החוששים מגילוי סודות מסחריים באתן דרכים בהן נוקט האיחוד האירופי

 

אין זו הפעם הראשונה בה יבואנים גדולים מגייסים נציגי ארגוני יצרנים מחו"ל כדי לנסות לשנות מהלכים העלולים להגביר את התחרות. השאלה הנשאלת היא עד כמה יצליח ניסיון הבלימה של ארגון לשכות המסחר, ניסיון שעצם קיומו מעיד על הפוטנציאל הגלום ברפורמת התמרוקים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme