נטו הוזלות יוצאת סופסוף לדרך – האם ביטול מיסי הייבוא יחסוך לכם כסף?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מה צריך לדעת על נטו הוזלות?
שתף:

בדצמבר 2017 הכריז שר האוצר משה כחלון על יישום תכנית "נטו" נוספת (לאחר "נטו משפחה", "נטו תעשייה" ו"נטו תינוקות"), הפעם מדובר ב"נטו הוזלות" כאשר עיקרי הוכנית הם ביטול מיסי מכס ומס קנייה על מגוון מוצרים מתוך כוונה להביא להפחתת המחירים של מוצרים אלה לצרכן הישראלי. חלפו כמה שבועות והביטולים המתוכננים אכן נכנסים לתוקפם החל מן הימים האחרונים של חודש ינואר 2018. מכיוון שביטול המיסים נעשה במסגרת צווי שעה שעליהם חתם שר האוצר הם יוותרו בתוקף רק עד סוף 2018 כאשר בכוונת משרד האוצר להמשיך וליישם אותם במסגרת תקציב שנת 2019, כל זאת בתנאי שאכן יסתבר שהתכנית הובילה בפועל להפחתת המחירים לצרכן (שהרי ייתכן שהיבואנים ישתמשו בצמצום הוצאותיהם לצרכים אחרים ולא יגלגלו את החיסכון לצרכן הקצה). בין אם כבר שמעתם על תכנית "נטו הוזלות" ובין אם דבר קיומה נודע לכם רק עתה, אספנו עבורכם מידע שיסייע לכם להבין טוב יותר במה מדובר, מה הסיכוי שהתכנית אכן תשיג מטרתה ותסייע בהורדת יוקר המחייה, מה כדאי לעשות כדי ליהנות מפירות התכנית ועוד.

 

האם נטו הוזלות תעשה את העבודה?
תכנית נטו הוזלות מתווספת לסדרת תוכניות "נטו" של שר האוצר כחלון, תכניות "נטו" קודמות שכבר מיושמות הן "נטו משפחה", נטו תעשייה" ו"נטו תינוקות". כצפוי, ניטש ויכוח סביב השאלה האם התכניות אכן מביאות עימן בשורה של ממש. ימים יגידו אלו מן התכניות אכן השיגה מטרותיה ובאיזו מידה

 

מימון תוכניות האוצר מעודפי גביית מיסים

אולי תופתעו אבל שנת 2017 הייתה מוצלחת מאוד בכל הקשור לגביית מיסים מאזרחים וחברות בישראל. למעשה, השנה מסתיימת עם עודפי גבייה בסך 18 מיליארד שקלים! השר כחלון טוען כי תכנית "נטו הוזלות", כמו תוכניות "נטו" האחרות, נועדה להשיב את עודפי הגבייה לאזרחים. עוד טוענים במשרד האוצר שהשבת הכספים למשק (במקום להשקיע אותם למשל בשיפור תשתיות, תוספת כיתות לימוד וכד') תעודד צמיחה. יש לציין שחלק גדול מן הכסף העודף מופנה לכיסוי מוקדם של חובות המדינה. בשנת 2018 תכנית נטו הוזלות תעלה למדינה 800 מליון שקלים, זהו הסכום שהמדינה יכולה הייתה לגבות מיבואנים במהלך שנת 2018 לולא בוטלו מיסי המכס ומס הקנייה על המוצרים הכלולים בתכנית, בעיקר מוצרי אלקטרוניקה מתחום הבידור הביתי (טלוויזיות, מגברים, מקרנים, רמקולים, מסכי תצוגה וכד'), ביגוד וצעצועים למיניהם.

 

ומה אומרים מבקרי התכנית?

חשוב להבין שתכנית נטו הוזלות אכן תביא להורדת מחירים רק אם היבואנים, הנהנים הישירים מביטול המיסוי, יגלגלו את החיסכון בהוצאותיהם לצרכנים. למעשה אין כל ערובה שכך אכן יקרה, בעבר ביטול מיסוי על מוצרי מזון אפשר לענקיות המזון לחלק דיווידנדים של מיליארדי שקלים לבעלי מניות ולהעלות שכרם של בכירים. מחירי המוצרים במדף הסופר לא ירדו ושכרם של עובדים זוטרים בתחום המזון עלה רק במקצת (בכ-6% בלבד במהלך 10 שנים לעומת עליה של כ-7% בשכר הממוצע במשק בתקופה זו). סכנה נוספת הכרוכה בביטול מכס ומס קנייה הוא פגיעה בתעשייה המקומית שמיסים אלה מסייעים לה להתחרות עם חברות המייצרות במדינות בהן כוח העבודה זול במיוחד. אכן, איגוד התעשיינים מתריע שתכנית "נטו הוזלות" עתידה לפגוע קשות בין היתר בתעשיית הטקסטיל המקומית ולחסל את מה שנותר ממנה.

 

יש לציין כי נראה שהפעם מתנהל משרד האוצר באופן מחושב יותר, ביטול מיסי מכס ומס קנייה מבוצע בדרך של צווי שעה שתוקפם יפוג בסוף 2018, כך ניתנת שהות לבחון אם אכן היו הוזלות ולהמשיך בתכנית רק אם יסתבר שהיא אכן משיגה מטרותיה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme