מחקר חדש מגלה: מהו השכר המדוייק שגורם לאושר?

מורן בלסר5 דקות קריאה
השכר ואושרו - כמה אתם צריכים להרוויח?
שתף:

בישראל, השכר הממוצע הוא כ – 11,809 ש"ח לחודש, והשכר החציוני הוא רק כ – 6,044 ש"ח. לאור הנתונים הללו מעניין לציין, כי ההוצאה המשפחתית הממוצעת עומדת בישראל על קצת יותר מ – 15,000 ש"ח. עולה מהנתונים, שבממוצע, אנחנו מרוויחים במקרה הטוב כשני שלישים מההוצאה הממוצעת שלנו – ועל כן אין פלא, שרובנו חולמים על הכנסה גבוהה יותר, אבל בכמה יותר? מחקר קטן שערכנו גילה, כי לשאלה "בכמה היית רוצה שיעלו את השכר שלך?" התשובה המקובלת היא "בכמה שיותר". ניראה שאנחנו משערים, כי ככל שנרוויח יותר – נהיה מאושרים יותר.

 

מחקר חדש שנערך לאחרונה על ידי סטודנטים לפסיכולוגיה מאוניברסיטת פרדו שבאינדיאנה, בוחן את הקשר בין גובה ההכנסה הממוצעת לרמת האושר – ועלה ממנו נתון מפתיע – דווקא יש גובה של שכר המקושר באופן מובהק עם אושר, כאשר שכר גבוה או נמוך ממנו, מפחית בממוצע את רמת האושר של בעליו. מפתיע? אולי פחות ממה שאנחנו נוטים לחשוב. כל הפרטים – לפניכם.

 

רמת השכר ורמת האושר - קשורים?
אם גם אתם חושבים שרמת האושר שלכם תלויה ביחס ישר לרמת השכר – מחקר חדש מוכיח כי לא כך הדבר. גובה שכר מסויים מקושר באופן מובהק לאושר, כאשר שכר גבוה ממנו – דווקא מפחית, כך על פי המחקר, את רמת האושר של בעליו

 

השכר המקושר לרמת האושר הכי גבוהה

המחקר שנערך השנה באוניברסיטה, כלל נתונים ממדגם של נשאלים ביותר מ – 160 מדינות בעולם; והוא פורסם בירחון המדעי Nature Human Behavior. השאלון שמילאו המשתתפים בדק גם את גובה השכר שלהם וגם את רמת שביעות הרצון שלהם מהחיים – באופן כללי ובאופן ממוקד ברגע מילוי השאלון. חשוב לזכור, כי המחקר בוצע בארה"ב, ולכן הנתונים המקוריים פורסמו בדולרים ועל פי שכר שנתי, כמקובל בארה"ב. אנחנו "עיברתנו" את הנתונים, לפי שכר חודשי בשקלים, את ההמרה בין המטבע המקורי במחקר לבין השקל הישראלי, חישבנו לפי שער דולר של 3.6.

 

על פי המחקר, רמת האושר של הנשאלים מטפסת ועולה עד לרמה של שכר בגובה 18,000 ש"ח לחודש. לאחר מכן, רמת שביעות הרצון דווקא יורדת, עד לשכר של 22,500 ש"ח בחודש – ואז היא שוב עולה, עד לגובה שכר שנמצא כאופטימאלי במחקר – העומד על 28,500 ש"ח בחודש. בשכר גבוה מ – 28,500 ש"ח בחודש, ניראה כי רמת האושר הולכת ופוחתת – אולי זה מה שמכנים בשפת העם "צרות של עשירים".

 

 

מה צריך לעשות על מנת להרוויח את השכר המקושר לאושר?

בישראל, השכר של העשירון התשיעי הוא 23,580 ש"ח, ואילו שכר העשירון העליון בממוצע הוא 35,244 ש"ח. השכר השעתי הממוצע בישראל לשכירים הוא בערך 55 ש"ח, ומכאן יוצא כי על מנת להגיע לשכר המושלם עבור רמת אושר אופטימאלית – תידרשו לעבוד לפי שכר שעתי ממוצע, כ – 518 שעות בחודש. אם לוקחים בחשבון שבחודש של 30 ימים סך מספר השעות הוא 720, זה משאיר לכם כמעט 200 שעות לישון (מעל שש שעות בלילה).

 

 

השונות במחקר וסימני שאלה שעולים ממנו

מדד השכר הריאלי הוא המדד המסייע להבין את גובה השכר במונחים של העלויות באזור המגורים – למשל, באזורים בהם קילו מלפפון עולה 5 ש"ח, ניתן לעשות יותר בגובה שכר מסוים, ביחס לאזורים אחרים בהם קילו מלפפונים עולה 10 ש"ח. במונחים ריאלים, זה המן להיזכר כי ממש לאחרונה פורסם כי בישראל ממוצע מחירי הנדל"ן במונחי משכורות הוא לא פחות מ – 160 משכורות – מדד גבוה המבטא היטב את תסכולם של הזוגות הצעירים שאינם מגיעים לרכישת דירה משל עצמם – בשוק בו מחירי הדיור גבוהים כל כך, ייתכן שהשכר המקושר לאושר יהיה גבוה יותר. במילים אחרות, אנחנו מניחים שהגובה האובייקטיבי של שכר המקושר לאושר משתנה באזורים ובמדינות שונות, כמו גם במצבים משפחתיים ובהרכבים משפחתיים שונים. ביחד עם זאת, אנחנו מוצאים כי המטרה שסומנה על ידי המחקר – שכר חודשי של מעל 28,000 ש"ח, היא מטרה ראויה, ואנחנו מאחלים לכל בית בישראל, גם שכר גבוה וגם רמת אושר אופטימלית.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme