ללא גלוטן וללא מבחר – לא פשוט להיות חולה צליאק בישראל

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
אתגר האוכל של חולי צליאק
שתף:

מוערך כי בישראל, 1 מכל 150 אנשים הוא חולה בצליאק, ו – 1 מכל 50 רגיש לגלוטן. מי שבחר, מסיבות רפואיות או אחרות, לצרוך מוצרים ללא גלוטן – מגלה כי שוק המוצרים נטולי הגלוטן, המותאמים עבור חולי צליאק מעל מדפי החנויות בישראל, הוא דל, והמחירים עבור מוצרים אלה, שניתן לכנות אותם "מוצרי צריכה בסיסיים" (כמו פיתות וסוגי לחמים, פסטה, עוגיות, חטיפים, ועוד) יקרים – לעיתים במאות אחוזים. יצאנו לבדוק – מה ההפרשים במחירים, בין מוצרים "רגילים" לבין תחליפיהם נטולי הגלוטן המתאימים לחולי צליאק? ומתי כדאי לשלב בין מוצרים המכילים גלוטן לכאלה שאינם מכילים גלוטן – או לוותר לחלוטין על צריכת גלוטן?

 

מוצרי לל"ג יקרים - אבל חולי צליאק זקוקים להם
בישראל, שוק המוצרים ללא גלוטן, על אף שניראה כי ש לו ביקוש, סובל מחוסר בגיוון וממחירים גבוהים. הסיבה – ייצור המוצרים ללא גלוטן הוא פחחות רווחי, השימוש בחומרי גלם יקרים יותר, ותהליכי הייצור בוטיקים יותר

 

צליאק – מה זה, ולמי יש את זה?

גלוטן הוא חלבון המצוי בשפע בחיטה ומוצריה (כ – 90% מגרגירי החיטה הם גלוטן). לא רק בחיטה תמצאו גלוטן, אלא גם בשעורה, שיפון, כוסמין, דגנים, ועוד. סך המוצרים המכילים גלוטן בשוק, אם כן, הוא כמעט אין סופי – החל מלח, דרך חטיפים, וכלה בשניצל וקינוחים. חולי צליאק סובלים מתופעות לוואי לאחר צריכת גלוטן – החל מתחושת מלאות או בטן נפוחה, וכלה בתסמינים חריפים – בחילות והקאות, כאבי בטן כרוניים, יציאות לא סדירות ושלשולים, ובילדים אף הפרעות גדילה. האבחון של צליאק מבוצע כיום על ידי בדיקת דם, ובדיקה לאיתור וודאי של צליאק מבוצעת באמצעות ביופסיה של המעי הדק.

 

מי שאובחן כחולה בצליאק, וגם מי שחש כי הבריאות והתחושה הכללית שלו משתפרים כאשר הוא נמנע או מפחית צריכה של גלוטן, בוחרים לא פעם בתזונה המבוססת מוצרים נטולי גלוטן – רק שמוצרים כאלה, המותאמים לחולי צליאק, הם ממועטים, הם מרוכזים בדרך כלל במעבר האחרון בחנות הסופר, ומחיריהם יקרים להחריד. חויל צליאק, שאין להם ברירה אלא להימנע מצריכה של גלוטן, אלה שאינם יכולים לאכול לחמים ומאפים מקמח לבן – עומדים חסרי אונים מול מדפי המוצרים ה"מיוחדים" הנמכרים במחירים גבוהים, ועוקבים אחר ההוצאה על סל הקניות הממוצע שלהם הולכת ומתנפחת.

 

 

מדגם המחירים – מוצרים המותאמים לחולי צליאק מול מוצרים המכילים גלוטן

 יצאנו לבדוק – מה באמת פערי המחירים בין מוצרים נטולי גלוטן לכאלה המכילים גלוטן? הנה מדגם מייצג של התוצאות:

 

  • פיתות: ללא גלוטן, בממוצע כארבעה ש"ח לפיתה, מקמח לבן בממוצע 60 אגורות לפיתה – הפרש של מעל 550%
  • פסטה מעדשים, ללא גלוטן, 250 גרם – בממוצע 12 ש"ח; פסטה מקמח דורום המכיל גלוטן – כחמישה ש"ח לאריזה של 500 גרם, או כ – 2.5 ש"ח ל – 250 גרם. הפרש של כמעט 400%.
  • חטיף דגנים ללא גלוטן שש יחידות – 15.90 ש"ח. חטיף דגנים המכיל גלוטן – כ – 11 ש"ח לשש יחידות
  • פתי בר קלאסי ללא גלוטן 200 גרם – כ 11 ש"ח. פתי בר קלאסי המכיל גלוטן – 19.90 ש"ח לקילו, כלומר 3.98 ש"ח ל – 200 גרם, הפרש של מעל 170%

 

פיתה לל"ג לחולי צליאק
חולי צליאק משלמים על פיתות ללא גלוטן כ-550% יותר בהשוואה למחירה של פיתה רגילה

 

שוק ללא פתרון

חולי הצליאק נאלצים להימנע ממזונות בסיסיים מאוד, כמו לחם ופסטה, שקשה למצוא עבורם תחליפים. בעוד צריכת יותר ירקות ופירות, דגנים נטולי גלוטן (כמו קינואה, כוסמת, דורה, דוחן, ואחרים) וקטניות, השלמת התפריט עם פחמימות נטולת גלוטן היא כמעט הכרחית. בשוק הכולל מאות אלפי חולי צליאק ועוד קהל גדול המבקש להפחית צריכה של גלוטן, המקושרת להיווצרות של קנדידה, עיכול לקוי ועוד מרעין בישין – ייתכן כי זהו הזמן המתאים לשקול חקיקה או מתן סיוע ליצרנים המבקשים לייצר עוד מוצרים שיתאימו לקהל החולים בצליאק, שיספקו אלטרנטיבות נטולות גלוטן למזון הבסיסי בתהליכי ייצור פשוטים ובגיוון רב יותר. כיום, בשוק מבודד ונטול אלטרנטיבות, מי שסובל מרגישות קלה לגלוטן מוצא את עצמו לעתם מוותר על התחליפים היקרים ומשלב – כמעט בלית ברירה – בין תפריט מוצרים נטולי גלוטן באופן טבעי (כמו ירקות) לבין מוצרים בסיסיים מקמח לבן.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme