פער מחירים בין ישראל לארה"ב? חובת הסימון נכנסת לתוקף

עומר גלעדי5 דקות קריאה
התווית תודיע לנו - יש פער מחירים
שתף:

בתחילת חודש פברואר נחתם צו חדש של סימון מוצרים, המחייב ציון לא רק המחיר בשוק של מוצרים הכלולים בצו, אלא גם ציון פער מחירים הקיים בהשוואה למחיר המוצרים בחו"ל. מדובר בתקנה שתאפשר, כך על פי המועצה להגנת הצרכן, בחירות מושכלות יותר – לא רק בהתאם לסל המחירים בארץ – אלא גם בהתאם למחיר ההוגן של מוצר מסוים ומחיר המכירה שלו במדינות אחרות. זה אולי תחילתו של שינוי משמעותי, שיאפשר לקונה הפוטנציאלי בישראל לבצע החלטה מושכלת באשר לרכישות מתוכננות. המהלך שנועד להגן על הצרכן הישראלי, יוצר הדים של תרעומת בין היבואנים הוותיקים של מותגים שכבר מצויים ברשימת ה"מסומנים", אשר מתקוממים כנגד הפגיעה האפשרית בהכנסתם ואף פנו למשרדי הממשלה בניסיון למנוע את החלת התקנה בפועל. על השינויים הצפויים בסימון מחירי המוצרים, אילו מוצרי כבר כלולים בצו וכיצד זה ישפיע על כיסו של הצרכן הישראלי – לפניכם.

 

פער מחירים יסומן באופן ברור
צו חדש אשר נחתם בתחילת פברואר, קובע כי על מוצרים מסוימים בישראל יש לסמן לא רק את המחיר לצרכן אלא גם את מחיר המוצר בחו"ל, זאת, על מנת לאפשר לצרכן לדעת איזה פער מחירים קיים בין מחיר המוצר בארץ, למחירו הממוצע במדינות אחרות

 

פער מחירים הופך נחלת כולם – אילו מוצרים יסומנו?

המוצרים הראשונים שנכללו בצו שפורסם בתאריך ה – 7 לפברואר 2018, הם מוצרים קמעונאיים מתחום הפארמה והטואלטיקה – ענף שנמכר היטב בישראל, ואשר מנעד המחירים בו עבור תכשירים דומים, הוא רחב במיוחד. בין המוצרים שנכללו ברשימה: משחת שיניים של קולגייט משלושה סוגים (קולגייט מקס פרש Cool Mint, קולגייט באריזה משפחתית, וקולגייט טוטאל), דאודורנט "ספיד סטיק" משני סוגים (ספיד סטיק Fresh Rush 24/7, ספיד סטיק ספורט 85 גרם), דיאודורנט מבית "ג'ילט" מסוג "קליר ג'ל", ודיאודורנט מבית "דאב" מסוג "Original 150 מ"ל. המאפיין המשותף לשבעת המוצרים שנבחרו הוא שפער המחירים הוא גבוה במיוחד באופן השוואתי ביניהם לבין מותגים בעלי איכויות דומות, ולטענת המשרד להגנת הצרכן – אין לכך כל הצדקה.

 

פערי המחירים של המוצרים שנכללים בצו

המוטיבציה לפרסום הצו היא פער מחירים גבוה, במיוחד בסל המוצרים שנכללו בצו הראשון. הצגת פער מחירים תתייחס לפער שבין המחיר הממוצע בארץ לבין המחיר הממוצע של אתו מוצר במספר מדינות שנבדקו. פערי המחירים במוצרים שנבדקו נעים בין 13% ל – 107%. הנה הפרטים:

  • פער המחירים של המוצר "קולגייט משפחתי", שמחירו נבדק במדינות אנגליה, בולגריה, יוון, ופורטוגל – הוא 57%
  • פער המחירים של דאודורנט "ספיד סטיק" מסוג Fresh Rush, שמחירו נבדק במדינות בולגריה ורומניה, הוא כמעט 20%
  • פער המחירים של דאודורנט ספיד סטיק מסוג "ספורט", שמחירו נבדק במדינות רומניה וארה"ב – לא פחות מאשר 107%

 

הציפייה: סימון פער מחירים יוזיל מחירים
על פי התחזיות, חובת הסימון של פער מחירים תוביל להורדת מחירים, שכן בעלי העסקים ירצו להציג פער קטן ככל האפשר

 

מהן ההשלכות האפשריות של התקנה בנוגע לציון פער המחירים על היבואנים?

כאמור, התקווה היא שבעקבות צו הפרסום של פער מחירים, ינקטו יבואני המוצרים, הנהנים מהפרשי המחירים ומגדילים את רווחיהם על המוצרים, יעדכנו את המחירים כך שפער המחירים יופחת בין מחיר המוצר בארץ לזה בחו"ל. התחזית הזו היא האופטימלית, אך נראה כי היא לא מקובלת על אלו שעוסקים באמת בייבוא, הטוענים בתוקף כי הנתונים שנמסרו על ידי משרד הכלכלה לגבי המחירים לצרכן של מוצרים מהרשימה, אינם מדויקים ולא משקפים את המתרחש בשטח. חשש היבואנים הוא כמובן מהורדת מחירים מאולצת, מה שיצמצם משמעותית את רווחיהם, אך לא ישפיע משמעותית על סל המחירים של הצרכן שלטענת היבואנים, כאמור, נהנה כבר היום ממחירים אטרקטיביים.

 

מהם היתרונות שמייצרת התקנה עבור הצרכנים, והאם יש בה גם חסרונות?

על אף טענות היבואנים, ניראה כי מי שייהנה מפרסום פער מחירים בפועל הוא הצרכן הישראלי, עם מהלך של הורדת מחירים או בחירה מוגברת במוצרים מתחרים, והעדפה של הצרכן באופן טבעי למוצרים בהם פער המחירים הוא נמוך יותר. עם זאת, חשוב להבין כי במידה והיקף המוצרים ברשימה יגדל, ייתכן שינוי משמעותי באיזון בשוק, עם הפחתה משמעותית של היבואנים ביבוא מוצרים פופולריים בשוק. זאת, במידה ועלויות הייבוא המחודשות שלאחר התקנה יובילו לתמחור שלא יהיה משתלם עבור היבואנים. מה שזה אומר בפועל הוא, צמצום של היצע המוצרים שנמכרים כאן בסופו של דבר, ואולי אף עליית המחירים של המוצרים האחרים בקטגוריית המוצרים אשר בצו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme