ייבוא אישי יעלה לכם יותר – הכל בגלל המערכת החדשה של רשות המסים

עומר גלעדי5 דקות קריאה
בקרוב - ייבוא אישי יעלה יותר
שתף:

תכנית "נטו למשפחה" שהוצגה על ידי שר האוצר משה כחלון במהלך שנת 2017, כללה שורה של הנחות והקלות בתשלומים למשפחות, שמטרתן היתה להגדיל את הנטו ולהקטין את הוצאות החובה של המשפחות בישראל באמצעות סבסוד תשלומים שונים. בין שאר הנושאים שקיבלו התייחסות באותה תכנית "נטו למשפחה" היו העלויות של ייבוא אישי – על ידי ביטול מכסים ומיסי קנייה בשיעורים של עד 12% שהיו חלק ממחירי הייבוא של מוצרים בישראל. משפחות רבות שבחרו, למשל, לרכוש מוצרי לבוש והנעלה באינטרנט, יכלו ליהנות ממחיר סופי נמוך יותר. לאחרונה, התחדשה רשות המסים במערכת ממוחשבת חדשה, אשר באופן מפתיע דווקא תגרו לעלייה במחירי הייבוא. המערכת מתנהלת מול חברות השילוח השונות ומחייבת אותן בתשלום בשיעור גבוה יותר, כאשר נציגי עמילות המכס מגיעים לשחרר חבילות וסחורות מהמכס. בסופו של דבר, מערכת החיוב החדשה לא רק שלא תוריד את יוקר המחייה, אלא תגרום לתשלומים גבוהים יותר של הצרכן הפרטי, על כל חבילה שהוא מזמין מחו"ל.

 

ייבוא אישי יהפוך ליקר יותר
לאחר שינויים מבורכים ביוזמת שר האוצר משה כחלון להורדת יוקר המחיה כולל הפחתה משמעותית של מיסי הקניה והמכס על מוצרים מיובאים – מערכת ממוחשבת חדשה תגרום לעלייה במחירי הייבוא, שתשולם על ידי עמילי המכס לרשות המיסים

 

בין המצב הקיים למצב הישן

רשות המיסים גובה מאז ומתמיד מיסים גבוהים מחברות השילוח השונות אבל השינוי המהותי שנעשה לאחרונה מוביל ליוקר המחירים, דווקא מתוך פרוצדורה משתנה. אם פעם היו משלמים על שחרור חבילות רבות באיסוף אחד, היום חברות השילוח צריכות לשלם על כל חבילה בנפרד. או במילים אחרות – במקום תשלום על אלפי חבילות שנשלחות לצרכנים פרטיים בארץ, נאלצות היום החברות לשלם עבור כל חבילה וחבילה, מה שמוסיף לעלויות ייבוא אישי של הצרכן הפרטי. המערכת הממוחשבת החדשה שמחליפה את נציגי המכס, בנויה כך שכל חבילה מסומנת בנפרד והמחיר הנקבע על ידי המערכת מתייחס למאפייני כל חבילה באופן פרטני. במילים אחרות – עמילי המכס וחברות השילוח אינם יכולים עוד לשחרר סחורות גדולות מהמכס בתהליך מקובץ, אלא רק לטפל בכל חבילה בנפרד. כך למעשה במקום לייעל ולהוזיל ייבוא אישי מהעולם לישראל, המערכת כופה תשלומים גבוהים יותר.

 

הצרכן הפרטי הוא הנפגע העיקרי

למרות שמדובר בעמלות שתלויות בערך החבילה ולכן הצרכן הפרטי שמזמין חבילות בעלות נמוכה יחסית לא ימצא שההוצאה שלו על ייבוא זינקה בסכומי עתק, עדיין מדובר בעלויות גבוהות של ייבוא אישי – לפחות בהשפעה על הצרכן דרך חברות השילוחעל פי רשות המיסים והמערכת החדשה, ייבוא אישי של חבילות שערכן בין 100 – 500 דולרים יתומחר בעלות של 18 שקלים לשחרורו והצרכן יידרש לשלם תוספת של 5% מערך החבילה. חבילות שערכן גבוה יותר יגיעו גם לתשלום של 60 – 80 שקלים, בהתאם לערך החבילה. עד השינוי האחרון, היה פטור לתשלום מכס על חבילות שערכן מגיע עד 75 דולרים. כאן יש דווקא שינוי לטובתם של מי שמסתמכים על ייבוא אישי של פריטי אופנה, צעצועים, מוצרי חשמל ושאר פריטים במחירים נמוכים – הרף לתשלום עלה ומהיום חבילות עד 100 דולרים יהיו פטורות מאגרות.

 

ייבוא אישי וההשפעה על הכיס הפרטי
הנפגעים העיקריים מהעלות הגבוהה של ייבוא אישי הם כמובן הצרכנים הפרטיים

 

 התוצאה הסופית: פחות ייבוא אישי?

אחת השאלות החשובות שעולות מתוך הטמעת המערכת הממוחשבת החדשה של רשות המיסים היא האם הצרכן הפרטי ייאלץ להימנע מקניות יקרות ברשת, או במילים אחרות – האם ייבוא אישי יפסיק להיות כל כך פופולרי? במדינה שבה כמעט כל אזרח מזמין מוצרים דרך האינטרנט יהיה מעניין לצפות בהרגלים המשתנים של הצרכן. המטרה הסופית של משרד האוצר והכלכלה היא להגדיל את התחרות באמצעות אופציות ייבוא אישי קל, יעיל ומוזל, אך המערכת החדשה מונעת את ההוזלה המיידית.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme