מדד עושים עסקים – ישראל ירדה 25 מקומות בדירוג

מורן בלסר5 דקות קריאה
השינוי של ישראל מבחינת מדד עושים עסקים
שתף:

הבנק העולמי (World Bank) הוקם בשנת 1944 כמוסד כלכלי של האו"ם במטרה לסייע במימון שיקום נזקי המלחמה. הבנק מצוי בבעלות קבוצה של 189 מדינות והוא מעניק הלוואות בסכומים גדולים ובריבית נמוכה למדינות וגופים פרטיים המעוניינים להוציא אל הפועל מיזמים שבכוחם לשפר כלכלה מקומית, אזורים או עולמית. מטרותיו המוצהרות של הבנק העולמי הן מיגור העוני הקיצוני, פיתוח השגשוג הגלובלי, עידוד צמיחה במדינות מתפתחות ובקרב אוכלוסיות חלשות במדינות מפותחות. אחד המדדים החשובים לפיהם מדרג הבנק העולמי כלכלתן של מדינות מכונה "Ease of Doing Business" , בעברית "קלות עשיית עסקים" או פשוט מדד "עושים עסקים". למעשה מדובר ברשימה בה מדורגות 190 מדינות כאשר את המקום הראשון תופסת המדינה בה הכי קל לפתוח ולנהל בית עסק כמו גם להיקשר בעסקאות עם ארגונים אחרים, בתי עסק פרטיים, גופים ציבוריים ואנשים פרטיים כאחד.

 

מדד "עושים עסקים" של הבנק העולמי הוא ממוצע דירוג בכ-10 סעיפים בהם מוענק לכל מדינה ציון מ-1 עד 190. בין היתר נלקחים בחשבון מורכבות הליכי הקמת עסק, קבלת היתרי בנייה, השגת מימון, מיסוי, חוקי יבוא – יצוא, אכיפה משפטית של חוזים, זמינות מענה לצרכים אנרגטיים (חשמל, דלק) ועוד. בשנת 2009 ארצנו ניצבה במקום 29 ברשימה אולם בתוך פחות מעשור התדרדרה ישראל למקום 54. לפניכם תיאור הסיבות להתדרדרות זו ומשמעותן. עוד נפרט באיזה אופן מתכוונת הממשלה להתמודד עם הצורך לבלום את ההתדרדרות, להפוך את המגמה ולהבטיח שישראל תהפוך מדינה עם כלכלה זריזה ויעילה, מקום טוב לעשות בו עסקים.

 

ישראל בירידה במדד עושים עסקים
לפני פחות מעשור דורגה ישראל במקום 29 מתוך 190 ברשימת מדד עושים עסקים, מאז איבדה ישראל כמעט שלושים מקומות והיא ניצבת, נכון לאמצע שנת 2018, במקום 54

 

וועדה בין משרדית לשיפור הסביבה העסקית בישראל

בממשלה מבינים שאסור להתעלם מן ההתדרדרות המהירה של ישראל במדד עושים עסקים. לאחרונה יזם שר האוצר משה כחלון הקמת וועדה שמטרתה זיהוי בעיות המקשות על פעילות עסקית בארץ ומסירת המלצות לטיפול בהן. את מלאכת הקמת הוועדה קיבל לידיו החשב הכללי במשרד האוצר רוני חזקיהו, בראש הוועדה יעמוד הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, מרדכי אלישע (אשר אייש עד לא מכבר משרה בכירה באגף החשב הכללי באוצר). הוועדה תבחן דרכים לצמצום הבירוקרטיה, השגת איזון בין היקף הרגולציה הנחוצה והמורכבות הכרוכה ביישומה ודרכים נוספות לייעל התנהלות עסקית במשק בישראל בין אם מדובר בייצור (לצריכה מקומית כמו גם לייצוא) או סחר (בתוצרת מקומית או בסחורה מיובאת).


ההערכה היא ששיפור דירוגה של ישראל יביא עימו גידול בקצב הצמיחה

אחת הסיבות להתדרדרותה של ישראל במדד עושים עסקים היא פריון עבודה נמוך. בישראל פריון נמוך ביחס למדינות ה-OECD. טיפול בבעיית הפריון בכוחו לא רק לשנות את תמונת המצב בכל הנוגע למדד החשוב אלא גם לאפשר השגת יעד צמיחת המשק שהציב שר האוצר, צמיחה של 5%. המשק בישראל צומח בשנים האחרונות בקצב של 3 – 4% בשנה. לשיטתו של שר האוצר השקעה בפיתוח תשתיות ליצירת שותפויות ציבוריות – פרטיות (PPP- Public-Private Partnetship), השקעה בהכשרה מקצועית, ונקיטת צעדים לשיפור מדד עושים עסקים בכוחם לחזק את המשק ולהגדיל את קצב צמיחתו ל-5% בשנה.

 

 

מדד עושים עסקים – שקיפות ובהירות

כבר בראשית הדרך מצאה הוועדה הבין משרדית שניתן לשפר מאוד את דירוג ישראל במדד עושים עסקים אם יוקם גוף שיפעל באופן שוטף לקדם את יעילותו של המשק הישראלי והפיכתו לידידותי ככל האפשר לעסקים מקומיים ובינלאומיים כאחד. הממשלה צריכה לפעול דרך קבע לשיפור הסביבה העסקית, בין היתר חשוב מאוד להנגיש את המידע ולמנוע אי בהירויות. בעידן האינטרנט ניתן וצריך לספק שירותים ומידע ברשת והוועדה ממליצה לייחד אזור באתר הממשלה להענקת מענה מקיף לכל צרכיהם של עסקים בבואם להסדיר ענייניהם מול המדינה. ראוי לציין שבארגונים העסקיים מברכים על היוזמה ומציינים כי למרות שכדאי היה להתחיל לפעול כבר מזמן ההודעה מטעם משרד האוצר ותחילת פעולתה של הוועדה הבין משרדית הם צעדים חשובים שבכוחם לחולל שינוי ולדחוף את ישראל חזרה מעלה במדד עושים עסקים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme