היזמות בעליה: שליש מהישראלים מתכוונים לפתוח עסק בשנים הקרובות

עומר גלעדי5 דקות קריאה
בקרוב זה יתגשם - ישראלים חולמים לפתוח עסק
שתף:

"המוח היהודי" הוא שם דבר, ואנחנו, תושבי מדינת ישראל הגאים, זכינו למוניטין זה בשל רמת היצירתיות, הגמישות, והחשיבה "מחוץ לקופסה", בפתרן בעיות כמו גם בהתנהלות עסקית ושגרתית. אין פלא, אם כן, כי רמת היזמות בישראל ביחס למדינות ה – OECD, היא מרקיעת שחקים. בשנים האחרונות אנחנו רואים עוד ועוד יזמים ישראלים בוגרים (בין הגילאים 18 – 64) אשר מצהירים על כוונותיהם לפתוח עסק. יצאנו לבדוק – מה קרה לרמת היזמות בישראל ביחס לשאר מדינות ה – OECD בשנים האחרונות, ומה קורה עם אותם עסקים, בשנים הראשונות לקיומם?

 

יותר ויותר חולמים לפתוח עסק
הרעיון לפתוח עסק חדש הופך שכיח יותר ויותר בקרב צעירים ישראלים בשנים האחרונות

 

רוצים לפתוח עסק חדש? אתם לא לבד

סקר שנערך בפקולטה לכלכלה של אוניברסיטת בן גוריון, מצביע על עלייה בכוונות לפתוח עסק בקרב האוכלוסייה הבוגרת בישראל (בני 18 – 64) – משיעור של כ – 10.7% במהלך שנת 2016 – לשיעור של כמעט 13% יזמים בשנת 2017. מבין 24 מדינות שנתונים מהן נכללו במחקר, שיעור היזמות בישראל הוא החמישי – כאשר מקדימות אותנו המדינות: אסטוניה (עם מעל 19%), קנדה (מעל 18%), ארה"ב וקוריאה. מדינות כמו אוסטרליה, הולנד, אנגליה, ואפילו יפן – הציגו שעורי יזמות פחותים מאלה הקיימים בישראל.

 

 

שתי סיבות מרכזיות לרצון להפוך עצמאיים

במהלך המחקר, נבדקה המוטיבציה לפתיחת עסק עצמאי, ועלו באופן בולט שני מניעים לעליייה בשיעור היזמות בישראל, הנה הם:

 

  • הרצון להעלות את השכר – שכר החציוני בישראל הוא נמוך משמעותית מזה הממוצע, וההפרש בין שניהם נובע מאחוזון עליון של שכירים ברמות שכר גבוהות פי 20 ויותר מן השכר החציוני במשק, ולעומתם מאות אלפי שכירם המרוויחים סכומים ש"לא מאפשרים לסגור את החודש". השילוב בין משרת שכיר לפעילות עצמאית או המעבר ממשרת שכיר בשכר שנתפש כנמוך ביחס לזה שיוכל היזם להשיג בפעילות עצמאית, להפעלת עסק עצמאי – נובע מהרצון לשבור את אותה "תקרת זכוכית" ששכירים רבים רואים אל מול עיניהם, ולפעול להגדלה משמעותית של ההכנסות – בטווח הקצר וחשוב יותר – בטווח הארוך
  • הרצון בעצמאות ואי תלות – חלק ניכר מהיזמים המצויים בשלבים הראשוניים של תכנון או הפעלת עסק חדש, מתארים כמניע לפעילותם את הרצון להשתחרר מן הכבלים המחייבים של העבודה כשכירים, אל הגמישות המאפיינת, לפחות באופן תיאורטי, את העבודה כעצמאיים.

 

אחת הסיבות המרכזיות לפתוח עסק
אחת הסיבות המשמעותיות להחלטה לפתוח עסק היא הרצון בחופש ובעצמאות מוחלטת

 

העסקים הקטנים בישראל

במהלך שנת 2017, נפתחו בישראל 47,600 עסקים חדשים – ו – 43,200 עסקים נסגרו. התוספת, של 4,400 עסקים חדשים במהלך השנה, מספרת על סיכוי של פחות מ – 10% של עסק חדש לצלוח את שנת הפעילות הראשונה שלו. לצד נתונים אלו, אנחנו מוצאים גם כי באופן כללי, העסקים הקטנים בישראל (ובפרט אלו המעסיקים 4 עובדים ומעלה), מביעים שביעות רצון ומעריכים כי מצבים חיובי. הנה כמה עובדות, בנוגע לעסקים הקטנים בישראל במהלך 2017:

 

  • מעל 54% מהעסקים הקטנים בישראל פועלים מהבית – ללא משרד
  • מעל 67% מהעסקים הקטנים בישראל הם "עסק של אדם אחד" – ללא עובדים כלל. רק 3.3% מהעסקים הקטנים מעסיקים 3 עובדים ומעלה – כאשר זה נתח העסקים הקטנים ב שביעות הרצון היא הגבוהה ביותר
  • מעל 75% מהעסקים הקטנים אינם פועלים באופן מוסדר בתחום השיווק, וסומכים על שיווק "מפה לאוזן" בלבד
  • לצד עובדה זו, 62% מהעסקים הקטנים שנשאלו, מספרים כי הקושי הגדול ביותר בהפעלת העסק, הוא שיווקו. רבים נוספים מספרים על קשים בתחום תזרים המזומנים, ניהול עובדים, רגולציה ובירוקרטיה, ועוד

 

 

בשורה התחתונה – כדאי או לא כדאי לפתוח עסק בישראל?

אם גם אתם בין המתעניינים בפתיחת עסק חדש בארץ, חשוב לקחת בחשבון מענה הולם לא רק בהיבטים המקצועיים של תפעול העסק, אלא גם בהיבטי שירות הלקוחות, הפיננסים, והשיווק של העסק, על מנת לאפשר צמיחה ממוננת ועקבית שלו. כדאי לקחת בחשבון הכנסה נמוכה או פעילות ללא הכנסה כלל, לכל הפחות ב – 12 החודשים הראשונים לפעילות העסק, כך שניתן, במידת האפשר, לשלב את פתיחת העסק עם שמירה על מקום העבודה שלכם כשכירים. ובסופו של יום, הרווח הממוצע של עצמאים עומד על מעל 11,000 ש"ח, וייתכן – שזו אכן אחת הדרכים היעילות להשיג עלייה בהכנסות לצד עצמאות בניהול הזמן.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme