כמה עולה לפתוח עסק בישראל? כך תתכוננו כלכלית לפתיחת עסק מצליח

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

יש מי שעבודה כשכירים מתאימה להם ככפפה, הם מרוצים מן המשרה והמעמד, זוכים לסיפוק בעבודה, נהנים מאפשרויות קידום ומפינוקים שהחברה המעסיקה מעניקה לעובדיה. מנגד, ישנם מי שחולמים לפתוח עסק משלהם.

 

למרות כל האתגרים הכרוכים בפתיחה וניהול של עסק עצמאי, להפוך בעלים של עסק המכה שורש, שורד ומשגשג עשוי להיות בדיוק הדבר המאפשר לכם את אורח החיים אותו אתם מבקשים לעצמכם.

 

הקמת עסק מצליח הוא ללא ספק משהו שניתן להתגאות בו והאפשרות להפיק רווחים נאים קוסמת, אולם מי ששוקלים לקפוץ למים ולפתוח את העסק עליו הם חולמים חשוב שייקחו בחשבון שרוב העסקים החדשים שנפתחים בארץ נסגרים לאחר זמן קצר (אחוז נכבד אפילו בטרם מלאה שנה אחת לפעילותם). 

 

הנתונים משתנים מתחום לתחום אולם בממוצע הסיכוי לפתוח עסק קטן או בינוני שישרוד מעל לעשר שנים הוא כ30% בלבד. לאור הסיכון הגדול חשוב מאוד לדעת כמה תעלה לנו ההרפתקה, מה גובה ההשקעה שעלולה לרדת לטמיון אם הניסיון לפתוח עסק לא יעלה יפה.

 

אספנו עבורכם נתונים המאפשרים קבלת תמונה כללית של העלויות הכרוכות בפתיחת עסק חדש בישראל.

 

בדיקת ייתכנות כלכלית
כדי להעריך מה הסיכוי שהעסק שאנו מעוניינים לפתוח יצליח יש לבצע סקר שוק ולערוך תוכנית עסקית.

מומלץ מאוד להיעזר בבעלי מקצוע המתמחים באיסוף נתונים אודות הפעילות בשוק (רצוי שיהיו בעלי ניסיון בתחום המסוים הרלוונטי לעסק שעל הפרק) כמו גם בחברת ייעוץ עסקי המתמחה בעריכת תוכניות עסקיות.

 

דווקא בתחילת הדרך לפתיחת עסק, כאשר יזמים נוטים לחסוך בהוצאות, צריך לדעת לבחור נכון בין ביצוע בדיקות הייתכנות הכלכלית עצמאית או שכירת שירותיהם של מומחים. עלות סקר שוק עם מדגם של 500 נסקרים תנוע בין 10 ל 30 אלף שקלים, תלוי בהיקף המידע שיש לאסוף. עריכת תוכנית עסקית מקצועית עבור עסק קטן או בינוני תעלה כ6,000 שקלים. ניתן להשיג שירותים כאלה במחירים מסובסדים דרך גופים המסייעים לפתוח עסק, כגון קרנות מדינה, עמותות או מוסדות הפועלים מטעם רשויות מקומיות.

 

נוכחות ברשת האינטרנט
מעטים העסקים אשר יכולים לפעול ללא נוכחות ברשת האינטרנט, פרסום דיגיטלי הוא אפיק השיווק המרכזי ברוב המקרים וכדי להצליח בו נחוץ אתר אינטרנט תדמיתי איכותי, לעיתים גם חנות מקוונת, רצוי מאוד עמוד פייסבוק נאה ופעיל, אולי גם מסעות פרסום ממומן ועוד.

 

קשה לקבוע בכמה תסתכם ההשקעה הראשונית בהקמת אתר אינטרנט לעסק החדש, פתיחת דף פייסבוק וניהולו, הקמה וניהול מסעות פרסום ומיתוג ברשת האינטרנט. הסכומים יכולים לנוע בין כמה אלפי שקלים דרך כמה עשרות אלפי שקלים ולהאמיר עד לכדי מאה אלף שקלים ויותר אם נחוץ אתר אינטרנט גדול ומורכב והשגת דריסת רגל בתחום תחרותי.

 

רכישת ציוד
מי שמעוניין לפתוח עסק חייב להצטייד בכל הדרוש לשם ביצוע המלאכה המתוכננת, ייצור המוצרים שימכרו או הענקת השירותים שבית העסק יציע. ישנם מי שממהרים לרכוש ציוד חדש, שלל אביזרים, מכונות, כלי עבודה, ריהוט, רכבים וכד'. ההוצאה על ציוד תהיה כנראה הגדולה ביותר לה יידרש מי שמעוניין לפתוח עסק, ניתן לעשות רבות כדי לצמצם אותה, צריך רק לדעת לקבוע מה הכרחי והיכן ניתן לחסוך. מומלץ מאוד לבחון אפשרות לרכישת ציוד משומש.

 

התנהלות מול הרשויות
פתיחת עסק מחייבת הסדרת עניינים שונים מול רשויות המדינה. אופי ההתנהלות מול הרשויות נגזר מן הצורה בה פותחים את העסק החדש, האם מדובר בחברה בע"מ, בשותפת, האם די להתנהל כעוסק פטור או שיש לפתוח תיקים במס הכנסה ומע"מ כדי לפעול כעוסק מורשה. באופן כללי מי שצופה רווחים של למעלה מ30 אלף שקלים בשנה רצוי שישקול הקמת חברה בע"מ, לפתוח עסק כזה יעלה כ4,000 שקלים (אגרות, שכר טרחה של עורך דין ורואה חשבון).

 

איתור והעסקת עובדים
לעיתים קרובות מי שבוחר לפתוח עסק משמש תחילה בכל התפקידים, בעלים, מנכ"ל, עובד ייצור, פקידה וכו' אולם בשלב כלשהו, בדרך כלל עוד לפני סגירת העסקה הראשונה, יש צורך להעסיק עובדים. כדי לאתר כוח אדם מתאים ניתן לפנות אל חברות השמה או לפרסם מודעות דרושים. עלות העסקת עובד מחושבת לפי שכר הברוטו, על שכר ברוטו של 8,000 שקלים יעלה העובד לבית העסק כ10,500 שקלים (בשל תשלומים בגין ימי חופש, ימי מחלה, הפרשות סוציאליות ועוד).

 

תשלום לגופים חיצוניים
עוד לפני שעסק חדש מתחיל לפעול הוא נדרש להוצאות שונות. כדי לפתוח עסק חדש צריך להיקשר עם ספקים, כולל ביצוע הזמנות מהם תוך תשלום מראש ולשכור שירותי יועצים (יועץ מס למשל, רואה חשבון מומחה לביצוע תהליך ייצור כזה או אחר וכד').

 

מי שבוחרים לפתוח עסק חשוב שידעו להוציא כסף כשצריך ובה בעת להימנע מהוצאות מיותרות. האופן בו מנוהל תזרים המזומנים בחודשים הראשונים לפעילות העסק עשוי לקבוע אם העסק החדש יצליח להכות שורש.

 

לפני שמחליטים לפתוח עסק חשוב לבחון את הדברים בצורה שקולה. לעיתים יזמים מרגישים בטוחים שיש ביקוש למוצרים או לשירותים שהעסק החדש יציע ושניתן יהיה לספקם במחירים תחרותיים תוך הפקת רווחים. טעות היא להתקדם ללא בדיקה אובייקטיבית, נקייה מן השאיפה לגלות שאכן כך הם פני הדברים.

 

לפתוח עסק כרוך בסיכון סכומים גדולים, לכן יש להתקדם בזהירות, לבחור נכון על מה להוציא כסף והיכן לחסוך.  רק כך היוזמה תזכה למרב סיכויי הצלחה. 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme