עוסק מורשה או חברה בע"מ – מה באמת עדיף?

עינת שמואלוביץ2 דקות קריאה
כך תבחרו בין עוסק מורשה או חברה בע"מ
שתף:

עובדים רבים בוחרים לעזוב את מקום העבודה, את תלוש השכר שמגיע בכל חודש בדיוק בזמן, ואת הנוחות שנלווית לחיים כשכיר מן המניין. הם עושים את זה כדי להגשים חלום ולהקים את העסק שתמיד השתוקקו להקים, אבל לצד החזון והאמונה הם מגלים שהצעדים הראשונים הם בעיקר צעדים טכניים מאוד. למעשה, הראשון שבהם מחייב קבלת החלטה בסיסית וגורלית למדי, והיא ההחלטה האם להקים עוסק מורשה או חברה בע"מ. כדי לעזור גם לכם לענות על השאלה הזו חשוב שתבינו מה המשמעות של החלופות הללו, ומה היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן.

 

 

חברה בע"מ – נפרדת מבעל העסק

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר הנלווים להקמת חברה בע"מ, הוא יתרון ההפרדה שבין העסק לבין הבעלים. זו נקודה חשוב משום שההפרדה הזו לא קיימת כאשר מדובר בעוסק מורשה או זעיר. בהתלבטות האם לפתוח עוסק מורשה או חברה בע"מ כדאי לזכור שמי שמקים חברה בע"מ מבטיח לעצמו הגנה טובה יותר. במצב הזה, במידה והחברה נקלעת לקשיים כלכליים, לחובות או לתביעה גדולה, ההגנה בהחלט אידאלית הרבה יותר. בנוסף, מס החברות בישראל ירד בישראל ב-2018 לשיעור של 23%, כך שרווחים שלא נמשכים מהחברה חייבים במס נמוך יותר בהשוואה לרווחים שתמשכו לחשבון הבנק הפרטי שלכם. במילים אחרות, אם אתם לא זקוקים לכסף נזיל בחשבון הבנק שלכם רצוי שתשאירו אותו בחברה ואף תיעזרו בו כדי להשקיע ולהתרחב במידת הצורך.

 

עוסק מורשה או חברה בע"מ בזמן משבר
מי שמקים חברה בע"מ מבטיח לעצמו הגנה טובה יותר גם כשהעסק נקלע לצרות

 

הבחירה בין עוסק מורשה לעוסק פטור

מי שלא ממש בטוח אם עדיף לו להיות עוסק מורשה או חברה בע"מ צריך להכיר עוד אופציה, לפחות בראשית הדרך: עוסק פטור. בעוד חברה בע"מ היא ארגון הנפרד לחלוטין מהאדם שעומד מאחוריו, עוסק מורשה או פטור הוא העסק עצמו. העוסק הפטור הוא למעשה עצמאי שאינו נדרש לתשלום מע"מ, והוא רשאי להחזיק במעמד זה כל עוד סך הכנסותיו מתחילת שנת המס לא עולה על התקרה שהוגדרה בחוק (99,003 ש"ח ב-2018). עוסק מורשה, לעומתו, כן נדרש לתשלומי מע"מ, וגם להחזרי מע"מ. על פניו עוסק מורשה נשמע לעיתים רבות כפתרון האידאלי, אבל מי שהכנסותיו גבוהות יחסית (20,000 ש"ח לפחות) עשוי להעדיף להקים חברה בע"מ. ההסבר לכך נעוץ בשיעורי הביטוח הלאומי הגבוהים שמשלם העוסק המורשה בגין הכנסותיו, בהשוואה לבעליה של חברה המשלם ביטוח לאומי רק בגין המשכורת שהוא בוחר למשוך לעצמו. באופן דומה גם שיעורי המס שונים בין עוסק מורשה לבין חברה בע"מ.

 

 

ההבדלים בין האופציות השונות

כמובן שיש כמה וכמה הבדלים משמעותיים בין עוסק פטור או מורשה לבין חברה בע"מ. הנה רק כמה דוגמאות מרכזיות:

ביטוח לאומי ובריאות. עצמאי (עוסק מורשה) ישלם 16.23% מהרווחים או עד 36,700 שקלים מדי חודש. במקרה הזה 52% מדמי הביטוח מותרים באופן כללי לניכוי על ידי מס הכנסה, חבות שאיננה קיימת לחברה בע"מ. 

ניהול פנקסי חשבונות. עצמאי יסתפק בהנהלת חשבונות חד צידית, שהיא לרוב גם זולה הרבה יותר בהשוואה לחברה בע"מ, המחויבת לקיים הנהלת חשבונות כפולה שמטבעה, עולה יותר.

תהליך ההקמה. בהתלבטות בין עוסק מורשה או חברה בע"מ רצוי לזכור שלעוסק מורשה ההקמה פשוטה, וניתן להתחיל לעבוד מיד עם ההחלטה על תחילת הפעילות. לצורך השוואה, חברה בע"מ צריכה לעבור הליך בירוקרטי שכולל רישום אצל רשם החברות טרם פתיחת תיק ברשויות המס. בהתאם, גם עלות התהליך הזה גבוהה הרבה יותר ומעורבים בו אנשי מקצוע שאינם נדרשים אצל עוסק עצמאי.

 

עוסק מורשה או חברה בע"מ - וניהול חשבונות
עצמאי יסתפק בהנהלת חשבונות חד צידית, שהיא לרוב זולה יותר

 

אז מה עדיף: עוסק מורשה או חברה בע"מ?

כדי שתוכלו לקבוע מה נכון יותר עבורכם ואם נכון לכם יותר להקים עוסק מורשה או חברה בע"מ (או בכלל עוסק פטור), רצוי שתבחנו את כל המידע הפרוש לפניכם ותחליטו איזו דרך תהיה רווחית ומדויקת יותר. מי שצופה הכנסות נמוכות יחסית ככל הנראה יעדיף (בצדק) לפתוח עוסק מורשה או זעיר בלבד, ומי שרואה בחזונו הכנסה של עשרות אלפי שקלים בחודש כנראה יחסוך לעצמו לא מעט הוצאות ומיסים אם יקים חברה בע"מ. כמו בכל תחום אחר, גם כאן יש יתרונות וחסרונות לכל חלופה, ואם אתם לא בטוחים באיזו דרך לצעוד, שקלו להיעזר בגורם מקצועי ומנוסה שיכוון אתכם בצורה טובה יותר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme