חולם על עצמאות? האם אתה עוסק פטור, מורשה או חברה בע"מ?

יובל פוגל3 דקות קריאה
מי הוא עוסק פטור ומי מורשה?
שתף:

במידה ואתם חושבים לפעול כעצמאיים, עומדות בפניכם שתי אפשרויות רישום עיקריות: עוסק פטור או עוסק מורשה. בקרב רבים קיימת התלבטות בין שתי צורות אלו, ופתרונה תלוי לרוב במספר פרמטרים אותם יש לקחת בחשבון. זאת ועוד, ישנם אנשים המתלבטים בין פתיחת עוסק מורשה לבין התאגדות כחברה בע"מ, וגם מקרה זה תלוי במספר פרמטרים. בכתבה זו נביא בפניכם מספר קווים מנחים לקבלת ההחלטה האידיאלית עבור העסק שלכם.

 

 

לפני הכל… מהו עוסק פטור?

אחת השאלות הנפוצות בקרב אנשים המעוניינים לפתוח עסק חדש היא "איזה תיק כדאי לי לפתוח ברשויות המס?". ראשית עליכם להבין, כי ההבחנה בין עוסק פטור לבין עוסק מורשה נוגעת לצרכי מס ערך מוסף (מע"מ), וכי מהותו של החוק בכל הנוגע לעוסק הפטור הינה הרצון להקל על אזרחי ישראל לפעול כעצמאיים באמצעות הגמשת חלק מהבירוקרטיה. עוסק פטור מוגדר בחוק מס ערך מוסף כעוסק שמחזור עסקאותיו אינו עולה על סכום של 99,003 שקלים בשנה. במידה וחציתם סכום זה, עליכם לגשת באופן מיידי למשרדי מע"מ ולשנות את הסיווג העסקי שלכם לעוסק מורשה. לרוב, צורת רישום של עוסק פטור תתאים לאלו המתכוונים לנהל עסק קטן שעיקר עבודתו היא מול לקוחות פרטיים.

 

עוסק פטור הוא עסק עם מחזור הכנסות נמוך
אם ההכנסות שלכם נמוכות מהרף אתם עונים על ההגדרה של עוסק פטור

 

מהם כללי האצבע לפתיחת עוסק מורשה?

עוסק מורשה הוא ישות עסקית כלכלית העוסקת בשירות או מסחר, ובניגוד לעוסק הפטור, עסקאותיו מחוייבות בתשלומי מע"מ. יש לפתוח ברשויות המס תיק של עוסק מורשה במקרים בהם מחזור ההכנסות השנתי עולה על סכום של 99,003 שקלים, או באחד מן המקרים הללו:

  • במידה ואתם בעלי מקצוע: אדריכלים, חוקרים פרטיים, יועצי ניהול, מנהלי חשבונות, כלכלנים, רואי חשבון, סוכני ביטוח, וטרינרים, רופאי שיניים ועוד
  • במידה ואתם נותני שירותים למופעים אמנותיים, הנחיה, תפאורה, כתבנות, תרגום, עריכה ועוד
  • במידה והעסק הוא בית ספר לנהיגה, במידה ואתם סוכני נדל"ן ועוד

 

 

מהן החובות המוטלות על עוסק פטור ומהן החובות המוטלות על עוסק מורשה?

על העוסק הפטור לדווח אודות מחזור העסקאות שלו למע"מ אחת לשנה (עד לתאריך ה-31 בינואר). לעומתו, העוסק המורשה מחוייב לדווח אודות מחזור העסקאות שלו לרשויות המס בכל חודש או חודשיים (תלוי בגובה מחזור העסקאות השנתי). מבחינה תפעולית, על העוסק הפטור לגבות את הכסף מלקוחותיו באמצעות דרישת תשלום ולאחר מכן להוציא קבלה. לעוסק הפטור אין אפשרות לקזז את הוצאותיו השוטפות, והוצאות אלו יילקחו בחשבון לצורכי מס בסוף השנה. חובותיו של העוסק המורשה הן גביית מע"מ בגין עסקאות באמצעות חשבונית מס ללקוח. בניגוד לעוסק הפטור, העוסק המורשה יכול לקזז מע"מ בגין הרכישות וההוצאות השוטפות, ועליו לדווח לרשויות על המע"מ אשר קיזז בגין רכישות והוצאות שוטפות (מע"מ תשומות). הסכום לתשלום ע"י העוסק המורשה או להחזר ע"י רשויות המס הינו ההפרש בין מע"מ העסקאות לבין המע"מ אשר קוזז בגין ההוצאות.

 

עוסק פטור לא מדווח על מע"מ
עוסק מורשה צריך לדווח על מע"מ בעוד עוסק פטור לא

 

אז מה כדאי לי לפתוח, עוסק פטור או עוסק מורשה?

תשובה לשאלה זו תלויה במספר גורמים, ובהנחה ואין כלל אצבע הנובע מכורח החוק המורה לכם על צורת הרישום, עליכם לבחון את היתרונות והחסרונות הטמונים בכל אחת מצורות הרישום. יתרונות העוסק הפטור על פני העוסק המורשה הם בעיקר טכניים: ראשית, תדירות הדיווח למס הכנסה תהיה אחת לשנה בלבד (לעומת 6 או 12 פעמים של העוסק המורשה). שנית, לעוסק הפטור יש יתרון של חיסכון במס: כאשר ההוצאות מורכבות מחשבוניות מס (ולא מהוצאות שלא ניתן לקזז בגינן מע"מ), אזי סכום המע"מ שלא ניתן לקיזוז יתווסף לסכום ההוצאה השנתית הכוללת, יוריד את הרווח השנתי ובאמצעות כך יוביל להורדה בסכום החייב במס. שלישית, כיוון שהעוסק הפטור אינו גובה מע"מ, הוא יוכל להציע מחיר אטרקטיבי יותר ללקוח, או להנות מ"עודף מחיר" ביחס אליו. ובכל זאת, מהם המקרים בהם יהיה לכם כדאי לכם להירשם כעוסקים מורשים? בעיקר כאשר העסק שלכם דורש השקעה גדולה בתשתיות ובציוד, וזאת כיוון שאז עומדת בפניכם האפשרות להזדכות על המע"מ בגין ההשקעה. כמו כן, במידה ועיקר הכנסותיכם נובעות ממכירה או ממתן שירות לעוסקים מורשים או לחברות בע"מ, עדיף לכם להירשם ברשויות המס כעוסקים מורשים, מאחר ובעלי עסקים ידרשו מכם חשבוניות מס במטרה לקבל בחזרה את תשלומי המע"מ.

 

מה כדאי לי לפתוח, עוסק מורשה או חברה בע"מ?

חברה בע"מ (בעירבון מוגבל), זהו ארגון המוקם למטרת רווח כספי, הפועל כישות משפטית עצמאית ומופרדת מבעליה, וכיוון שכך הם פני הדברים, תביעות כלכליות מופנות כלפי החברה עצמה. יחד עם זאת, ישנם מקרים חריגים בהם ניתן "להרים מסך", משמע, לייחס את החובות לבעלי המניות של החברה או למנהליה: כאשר בית המשפט השתכנע כי בוצעה הונאה או קיפוח מצד בעלי החברה או מנהליה, או כאשר נלקח סיכון עסקי בלתי סביר. יתרונותיה של החברה בע"מ על פני העוסק המורשה נובעים בעיקר מהאפשרות להפעיל תכנוני מס חוקיים. דרך מצוינת לדעת האם כדאי לכם להירשם כעוסקים מורשים או האם כדאי לכם לפתוח חברה בע"מ, היא לבדוק את המידה בה אתם משקיעים את הרווחים שלכם ברכישת ציוד או מלאי לעסק: ככל שתשקיעו יותר בפרמטרים אלו, נמליץ לכם לפעול כחברה בע"מ, כיוון שכך תוכלו לחסוך יותר תשלומי מס על הרווחים. במילים אחרות, האפשרות לתכנן מס, בהנחה שאתם עושים זאת נכונה, תאפשר לכם "לפנות" יותר כסף לביצוע השקעות כספיות גדולות יותר לעסק שלכם. זאת ועוד, רואי חשבון ממליצים להתאגד כחברה בע"מ במקרה והמחזור החודשי שלכם גבוה מעשרים וחמישה אלף שקלים, וזאת כיוון שבכל מקרה תצטרכו לבצע הנהלת חשבונות כפולה (מאזנים). בנוגע לשאר הפרמטרים להכרעת ההתלבטות בין שתי הצורות העסקיות הללו, נמליץ לכם לקחת בחשבון את היתרונות והחסרונות של כל סטטוס (עצמאי או חברה), להכיר ולאמוד את העסק שלכם, את הזדמנויות הצמיחה הכלכליות ואת הקשיים והסיכונים הכרוכים בהפעלתו. במילים אחרות, קחו "סיכון מחושב" במטרה שתוכלו לנצל את פוטנציאל הרווחיות של העסק שלכם.

 

סיכום המענה הנוגע לצורת הרישום או ההתאגדות הכדאיים

בנוגע להתלבטות בין העוסק הפטור לבין העוסק המורשה, היתרון הגדול ביותר של העוסק הפטור הוא העדר הצורך בהתנהלות מול רשות המסים, הנובע בין היתר מפטור בכל הנוגע למע"מ (היוצר גם יתרון מובנה במחיר אותו ניתן להציע ללקוח). מצד שני, לעומת העוסק הפטור, לעוסק המורשה ישנה אפשרות להתקזז ולהזדכות על תשלומי מע"מ בגין התשומות ששילם. לגבי ההתלבטות בין עוסק מורשה לבין חברה בע"מ, כלל אצבע קובע כי במקרה ומחזור העסקאות החודשי שלכם גבוה מעשרים וחמישה אלף שקלים, מומלץ להתאגד כחברה בע"מ, וזאת עקב הכורח לביצוע הנהלת חשבונות כפולה ויתרונות תכנון המס.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme