ניכוי מס במקור – המדריך המלא עבור בעל עסק מתחיל המנוכה ממנו מס

מערכת5 דקות קריאה
ניכוי מס במקור
שתף:

בין אם אתם עושים את הצעדים הראשונים שלכם כבעלי עסק עצמאי, ובין אם אתם נמצאים בעולם הזה זמן רב יותר, סביר להניח שאתם מודעים לקיומו של המושג הזה, ניכוי מס במקור. אלא שהמודעות לקיומו לא תמיד מעידה על ההבנה שלנו במה בדיוק מדובר, מה זה ניכוי מס במקור, ולמה בכלל צריך את זה. כל התשובות – לפניכם.

 

הגדרות טכניות

כל עסק בישראל, בין אם הוא מורכב מאדם אחד או מעשרות אנשי צוות, בין אם מדובר בעוסק פטור או בחברה בע"מ, מחויב בתשלום מס הכנסה. שיעור המס ייקבע על ידי רשויות המס, ואילו ניכוי מס במקור פירושו שהתשלום שאתם צפויים לקבל מהלקוחות שלכם אמור להתקבל לאחר שנוכה משכרכם התשלום למס הכנסה. כך, במקום שתקבלו שכר מלא ותפרישו חלק מתוכו לטובת מיסוי, תקבלו מראש סכום נמוך יותר, לאחר קיזוז התשלום על פי אחוז הניכוי שנקבע לכם. במילים אחרות, אתם יכולים להתייחס לניכוי המס כאל תשלום מקדמה לרשות המיסים, והתשלום הזה יחסוך לכם בהמשך לא מעט חיכוכים, ויכוחים, קנסות ותשלומים נוספים.

 

ניכוי מס במקור – איך זה עובד?

נניח לצורך הדוגמה שנקבע עבור העסק שלכם ניכוי מס במקור בשיעור של 25 אחוזים. נניח, בנוסף, שאתם מבקשים להפיק חשבונית עסקה (או דרישת תשלום) על סך 10,000 שקלים בתוספת מע"מ כחוק. כדי לגלות מהו הסכום הסופי שישולם לכם תצטרכו לבצע מספר חישובים. ראשית, תוספת המע"מ הנדרשת על פי החוק היא 1,700 ש"ח (17%). בשלב הבא יחושב התשלום שמגיע לכם לאחר ניכוי מס בשיעור של 25 אחוזים. שיעור זה ינוכה מסכום העסקה ללא מע"מ, כלומר מ-10,000 שקלים, מה שאומר שהתגמול המגיע לכם לאחר ניכוי מס הוא 7,500 ש"ח. אם תהיתם, 25 האחוזים שנוכו מהחשבונית שלכם יועברו למס הכנסה על ידי הספק, ולא על ידכם, וזוהי האחריות שלו – ולא שלכם.

 

ניכוי מס במקור

 

מה קורה למי שאין ניכוי מס במקור?

אם אין לכם אישור ניכוי מס במקור (או אם פג תוקפו של האישור הקודם) רצוי שתמהרו להנפיק אישור, שכן על פי חוק אתם אמורים לשלם כעת את שיעור המס המקסימלי, שהוא 30%. אגב, גם אם יש לכם אישור תקף, וגם אם נקבע עבורכם שיעור מס בגובה 20%, לצורך העניין, אין זה אומר בהכרח שזהו שיעור המס הסופי. בתום שנת המס ולאחר שתגישו את הדו"ח השנתי שלכם, ייקבע שיעור המס הרלוונטי, ואם הוא נמוך יותר מזה שעל פיו שילמתם לאורך השנה, תוכלו לצפות להחזר. שימו לב שאם לא יבוצע ניכוי מס במקור, או אם לא תדווחו על חשבונית ששולמה ללא ניכוי המס, אתם עלולים להתמודד עם קנסות לא מבוטלים, ובמקרים קיצוניים גם עם עונש מאסר. מאחר ואתם לא מעוניינים להגיע למצב הזה, ודאו שיש לכם אישור תקף, ושאתם פועלים על פי החוק בלבד. לטובתכם, ולטובת העסק שלכם.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme