עוסק פטור או עוסק מורשה – ההבדלים המרכזיים

מערכת5 דקות קריאה
עוסק פטור
שתף:

כל עסק בישראל נדרש להתמודד עם חוקי המיסוי, אבל החוקים הללו לא בהכרח זהים לכולם, מה שמסביר את הדילמה שמלווה כל עצמאי בראשית דרכו, דילמה הקשורה להגדרת העסק כעוסק מורשה או עוסק פטור. מי שמעוניין לספק שירותים בהיקף קטן יחסית, או לשלב את הפעילות העצמאית לצד המשך עבודתו כשכיר, כנראה שיעדיף להגדיר עצמו כעוסק פטור. כך ניתן לחסוך את התקשורת מול מע"מ. מצד שני, ישנם לא מעט עסקים שכלל אינם זכאיים להיחשב כפטורים, ולא תמיד בטוח שזו גם הבחירה הנכונה.

 

מחזור עסקאות מוגבל

ההבדל העיקרי בין עוסק פטור למורשה הוא, כאמור, התשלום למע"מ. עוסק פטור אינו רשאי לגבות מע"מ מלקוחותיו, ובהתאם הוא גם לא נדרש לשלם מע"מ על הכנסותיו. כך נחסכת התעסקות לא פשוטה עבור עצמאיים רבים שמחזור המכירות שלהם קטן יחסית. אם אתם נמצאים בימים אלה בשלבי הקמת העסק שלכם, רצוי שתנסו להעריך מה צפויה להיות ההכנסה השנתית שלכם, כאשר תקרת העוסק הפטור לשנת 2016 עמדה על 99,006 ש"ח. עסקים שחצו את התקרה נדרשו לשנות את הגדרתם לעוסק מורשה, ולהתחיל להתנהל מול מע"מ. למען הסר ספק, התשלום למס הכנסה אינו תלוי בהגדרת העסק שלכם, וגם התשלום לביטוח הלאומי.

 

מי נחשב לעוסק פטור?

ההכנסות הן פרמטר משמעותי המשפיע על ההגדרה שלכם במע"מ, אבל המציאות מורכבת קצת יותר. למעשה, ישנם כיום בעלי מקצוע רבים שגם אם הכנסות העסק שלהם נמוכות, נדרשים להגדיר עצמם כעוסק מורשה. בעלי מקצועות חופשיים כמו חוקרים פרטיים, טכנאים, יועצים, כלכלנים, מהנדסים, סוכני ביטוח, עורכי דין, פסיכולוגים ורבים אחרים – כולם יוגדרו כעוסק מורשה מהיום הראשון, ללא כל תלות במחזור העסקאות שלהם. כלל זה תקף גם לגבי נותני שירותים הקשורים במופעי אמנות, מרצים, מתרגמים, כותבים, עורכים וקצרנים. בעלי בתי ספר לנהיגה, מתווכים, סוחרי רכב וגם בעלי גן ילדים, כולם חייבים להירשם כעוסקים מורשים.

 

עוסק פטור – יתרונות וחסרונות

אם נחזור אל השאלה שבה פתחנו, אין ספק שישנם לא מעט יתרונות להגדרת העוסק הפטור, כאשר היתרון המשמעותי ביותר קשור להתנהלות מול רשויות המס, ובפרט מול מע"מ. לעסק הזעיר יש גם יתרון תחרותי לא מבוטל בהשוואה לספקים אחרים בתחומו, בוודאי אם קהל הלקוחות הרלוונטי עבורו הוא הצרכן הפרטי. זאת משום שלקוחות פרטיים יוכלו ליהנות ממחיר טוב יותר אצל עסק קטן, שאינו גובה מע"מ. מצד שני, יש לעוסק הפטור גם חסרונות, ובראשם החיסרון הפסיכולוגי. עצמאיים רבים מעידים שהם חוששים מפני הרגע שבו יחצו את תקרת העוסק הפטור, מה שעשוי במידה רבה להגביל אותם ולמנוע את הצמיחה העסקית האפשרית. ההשפעה הפסיכולוגית קיימת גם בכל הקשור לתפיסת הלקוחות את העסק הקטן. כך סביר שתיתקלו בלקוחות שמעדיפים לקבל שירות מעסק גדול יותר, גם אם אין כל רציונל מאחורי הגישה הזו. אז נכון, עוסק מורשה מתמודד עם כאב הראש המוכר לנו כמע"מ, אבל הצמיחה שלו, לפחות על הנייר, היא בעלת פוטנציאל גדול יותר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme