מחירי הדיור יורדים – אבל מחירי השכירות ממשיכים לעלות

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
הפער בין מחירי הדיור לשכירות
שתף:

בחודשים פברואר – מרץ השנה (2018), נרשמה ירידה במחירי הדיור מאז מעל עשור. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ממוצע המחירים לנדל"ן בישראל ירד בכשתי עשיריות האחוז, כאמור – לראשונה מזה עשור. זו לא היתה התקופה הראשונה בה מחירי הנדל"ן לא עלו – הקיפאון בשוק הנדל"ן נמשך מזה למעלה משישה חודשים. מפתיע, אם כן, לציין, כי מחירי השכירויות בישראל, ובמיוחד בגוש דן, מאמירים בקצב שאינו מותאם לא למחירי הרכישה של נדל"ן כמו גם לא לשכר הממוצע או החציוני במשק הישראלי. הפער ההולך וגדל בין מחירי הדיור היורדים לבין מחירי השכירות העולים, הופך את הבחירה לרכוש דירה כלכלית יותר. יתאנו לבדוק – מה קורה בשוק הנדל"ן, למכירה או להשכרה, בישראל, ומה יהיו פעולות ריאליות מבחינת כלכלת המשפחה, שיסייעו לכם בהתמודדות עם הנתח ההולך וגדל של תשלומי שכירות מן המשכורת?

 

הפער בין מחירי הדיור והשכירות
מחירי הדיור יורדים בישראל לראשונה מזה עשור, ועם הזינוק במחירי השכירות הפער בין רכישה להשכרה של דירה הופך משמעותי יותר

 

מחירי הדיור והמשכנתא לעומת השכירות – מה הפערים?

מחירי הדירות בכל הארץ יורדים – בסוף 2017, מחירי הנדל"ן ירדו עד כדי שהושוו למחיריהם בישראל בסוף שנת 2015. המנצחת הגדולה בשיעורי ירידת המחירים היא חיפה, עם כמעט 9% ירידה. באזור המרכז ירדו מחירי הדיור בממוצע בכמעט 1.5%, ובאזור הצפון בכמעט 2%. הנדל"ן בפריפריה הציג ירידה תלולה יותר במחירים, ביחס למחירי הנדל"ן במרכז ובאזור גוש דן.

 

מחירי השכירות, לעומת זאת, בארץ כמו בעולם – מציגים עלייה תלולה (ומדאיגה) בכל שנה, בעיקר בגוש דן ובאזורים בהם השכרת נכסים לטווח קצר (כמו למשל דרך האתרים Airbnb  או Bokking, לתיירים) היא https://www.hachvana.mod.gov.il/education/toar1/Pages/mehaperiferia.aspxאפשרות אטרקטיבית. אם לדבר במספרים, בתל אביב למשל, מחירי השכירות עלו ביותר מ – 15% בארבע השנים האחרונות: ממחיר ממוצע של 6,500 ש"ח בשנת 2014, ללא פחות מאשר 7,500 ש"ח בשנת 2018. גם אזורים אחרים אנחנו רואים עליות דומות – בבת ים עלו מחירי השכירות בכמעט 20%, בחדרה ב – 14%, בפתח תקווה ב – 10%, ועוד.

 

 

אין לכם דירה משלכם? כך תתמודדו עם מחירי השכירות המזנקים

תשואה היא המונח המתאר את הרווחים שגוזרים בעלי נכסים להשקעה מנכסיהם, והיא מחושבת על ידי החלק היחסי של ההכנסות (משכירות) ביחס לעלות הנכס. ככל שעלות הנכס יורדת ומחירי השכירות עולים – התשואה להשקעה בנדל"ן עולה, וההשקעה הופכת משתלמת יותר. בנוסף, ככל שהריביות בישראל נותרות קבועות ונמוכות, הלוואת המשכנתא היא הלוואה לא יקרה, ובריבית קבועה – תבטיחו שיעורי ריבית נמוכים לכל אורך חיי ההלוואה. אם כן, ככל שמחירי השכירות עולים ומחירי הנדל"ן יורדים – מדד האטרקטיביות בין השכרת דירה לבין רכישתה והתמודדות עם המשכנתא (אגב, בשיעור ממוצע של כ – 4,500 ש"ח לחודש בישראל) נוטה לכיוון הרכישה. ביחד עם נתונים אלה, חשוב לזכור כי מי שאין לו יכולת להתמודד עם הסכום הנדרש לתשלום מהון עצמי לרכישת דירה – גם לא דרך הלוואות, עזרת המשפחה, וכדומה – נשאר עם האפשרות לשכור דירה כאפשרות יחידה. אז, נמליץ לו לשקול את ערוצי הפעולה הבאים:

 

  • בחירה בדירה זולה יותר, בדמי שכירות נמוכים יותר
  • מעבר לחיסכון לטובת רכישת דירה לתקופה קבועה מראש, כמו חמש שנים – שיכלול מגורים בתקציב מצומצם (כמו בדירה ארעית וזולה במיוחד, או אצל ההורים)

 

אפשרות נוספת ליצירת חיסכון במרכיב הדיור בתקציב החודשי שלכם, היא דווקא הפוכה מאלה שהוצעו עד כה – בחרו דירה גדולה ביחס לצרכים שלכם, באזור מבוקש – והשכירו חדר אחד, מספר חדרים, או יחידת דור נפרדת, לתקופות קצרות דרך פלטפורמות כמו airbnb. ההתחלה היא לא פעם איטית ומאתגרת – אולם ההכנסות עולות ככל שתצברו ניסיון וממליצים, עד כדי כיסוי כלל הוצאות השכירות על הדירה ללא קושי. פתרון זה מתאים בעיקר עבור אוהבי אדם, שנהנים לארח ומסוגלים לספק שירותים כאלה בתוך ביתם. ההרפתקאות שבחירה זו תביא עימה – מובטחות!

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme