האסון מתקרב – 800,000 מבנים בישראל אינם עמידים בפני רעידות אדמה

עומר גלעדי5 דקות קריאה
רעידות אדמה - כמה זה יעלה לנו?
שתף:

בתחילת החודש (יולי 2018) הורגשו בגבולות מדינת ישראל לא פחות משלושים רעידות אדמה – חלקן בעוצמה של עד 4.5 בסולם ריכטר. מדינת ישראל, אשר הבקע הסורי אפריקאי עובר בה, ממש מצפון ועד דרום, מועדת לרעידות אדמה – ואלה אינן חדשות מרעישות. פרויקט תמ"א 38, הוא התכנית הלאומית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, יצא לדרך לפני מעל 13 שנים, ונכון להיום – קשה לומר שמצבנו השתפר בהרבה בזכות מימוש הפרוייקטים הללו. למעשה קיימים היום למעלה מ-800,000 מבנים שנבנו שלא על פי התקן המקובל כיום לעמידות של מבנים בפני רעידות אדמה. עד היום, רק כמה אלפי מבנים השלימו את תהליך חיזוק התשתית על פי תמ"א 38. איפה אנחנו עומדים היום, ברבעון השלישי של שנת 2018, מבחינת חיזוק מבנים, ומהם הסיכונים שאנחנו רואים כנגדנו? על רעידות אדמה בישראל ועל פרוייקטי תמ"א 38 שמפספסים לחלוטין את ייעודם – במאמר שלפניכם.

 

רעידת אדמה ופרויקטים של תמ"א 38
פרוייקטים של תמ"א 38 יצאו לדרך בשנת 2005, מתוך הבנה כי מאות אלפי מבנים בישראל אינם עמידים בפני רעידת אדמה, שייתכן שתתרחש באזורנו. עד היום, קצת יותר מ – 6,000 מבנים ברחבי הארץ אכן השלימו פרוייקט תמ"א 38, ועוד מאות אלפי מבנים צפויים לקרוס, אם חלילה האדמה תרעד כאן, בישראל

 

ההיסטוריה של רעידות אדמה בישראל

בשנת 1837, לפני כ-180 שנים, פקדה רעידת אדמה בעוצמה מוערכת של 7 בסולם ריכטר, באזור צפת. רעידת האדמה הביאה למותם של כחמשת אלפים אנשים, והחריבה כמעט לחלוטין את הערים והיישובים באזור. תשעים שנים לאחר מכן, פקד רעש אדמה בעוצמה של 6.25 על פי ההערכות את אזור צפון ים המלח, וגרם חורבן בהיקף נרחב, מאזור עין גדי ועד לירושלים וטבריה בצפון. מאות אנשים נספו באותה רעידת אדמה. והנה, חלפו להן עוד בדיוק 91 שנים – ואנחנו נמצאים שוב בטווח הזמנים ה"מסוכן", בו עלפי הגורמים המוסמכים, הסיכויים עולים לחוות רעידת אדמה הרסנית בישראל.

 

הערכות מומחים כי ברעידת אדמה בעוצמה של בין 6 ל- 7 בסולם ריכטר, יינזקו כ-350,000 מבנים – ויש האומרים כי מדובר בהערכת חסר. על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, מעל 800,000 מבני מגורים אינם עומדים בתקן לעמידות בפני רעידות אדמה – והמספר הזה אינו כולל מבני ציבור ובנייני משרדים. לפי הנחת העבודה של הממשלה שנקבעה ב-2014, רעידת אדמה גדולה עשויה להוביל לתרחיש אימתני עם למעלה מ-7,000 הרוגים וגם יותר מ-300,000 מבנים עם נזקים משמעותיים. המשמעות הכלכלית? עשרות מיליארדי שקלים, מה שיסב גם נזק כבד מאוד לכלכלה בישראל – ויכביד על הכיס של משלם המיסים.

 

 

תמ"א 38 בישראל – מה עשינו עד כה?

בשנת 2005 יצאה לדרך תכנית המכונה "תמ"א 38" – היא תכנית מתאר לאומית לחיזוק מבנים להקניית עמידות גבוהה יותר בפני רעידות אדמה. התכנית היא תכנית הכרחית בישראל – אולם הפעלתה לוקה בחסר, בעיקר בשל אינטרסים כלכליים של המעורבים בדבר, וקושי לפעול בתיאום מול כל הגורמים (ביניהם הדיירים, הקבלנים, היזמים והגופים הבירוקרטים) על מנת להשלים פרוייקטים. נכון להיום – שלוש הערים הבודדות בשטחן נערך המספר הגדול ביותר של פרוייקטי תמ"א 38 (מעל 500 פרוייקטים), הן תל אביב, רמת גן, וחיפה. אולם הערים שנמצאות בסיכון הגדול ביותר – כמו למשל צפת וטבריה, והערים בפריפריה ובאזור מזרח המדינה – מוזנחות ללא ספק בהיבט של פרוייקטי תמ"א 38. כמה פרוייקטים כאלה התרחשו בערים הללו? בדיוק אפס.

 

רק בשנה האחרונה עולה האפשרות של פרוייקטי תמ"א 38 בטבריה

טבריה, מהערים המועדות ביותר לרעידות אדמה בישראל, היא גם אחת מהערים בארץ שלא אירחה אפילו פרוייקט תמ"א 38 אחד בין גבולותיה. על פי סקר של משרד הפנים, מתוך כמעט 4,500 מבני מגורים בעיר, כמעט 2,100 אינם עמידים בפני רעידת אדמה – ואם חלילה תתחולל כזו בעוצמה גבוהה מ – 6 בסולם ריכטר באזור – הם צפויים לקרוס. על פי תכנית היערכות של משרד הפנים, במקרה כזה אנו צפויים להתמודד על אלפי הרוגים, עשרות אלי פצועים, ואלפי מבנים שקרסו. מהנדס עיריית טבריה, מר יוסי לביא, מספר כי החל מהשנה האחרונה הוא רואה יותר יזמים שמגלים עניין בפרוייקטי תמ"א 38 בערי הפריפריה ובפרט באזור טבריה, וכבר הוגשו שבע בקשות להיתר בנייה בתחומי העיר, מתוכם שניים כבר אושרו.

 

יו"ר הקבלנים והבונים בתל אביב, יפו ובת ים, מספר כי חשוב לפעול במהירות עת על מנת להפוך פרוייקטים של תמ"א 38 בערי הפריפריה לכלכליים עבור יזמים וקבלנים, ולהפחית הליכים בירוקרטים מפרוייקטים אלה, על מנת להגביר ולזרז פרוייקטי חיזוק מבנים – רעידת האדמה הבאה הצפויה באזורינו, עלולה להתרחש בכל רגע.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme