המהלך הגאוני של גוגל שבגללו קיבלה קנס של 5 מיליארד דולר

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
האיחוד האירופי מטיל קנס עצום על גוגל
שתף:

בשבוע שעבר הטיל האיחוד האירופי על חברת גוגל קנס לא קטן: 4.3 מיליארד אירו, או 5 מיליארד דולר. בנוסף לקנס חסר התקדים נדרשה החברה לשנות גם את האופן שבו היא משלבת את האפליקציות שלה במכשירי אנדרואיד. אין ספק שזהו קנס עצום בכל קנה מידה, והסכום שגוגל צפויה לשלם שווה ערך לתרומתה השנתית של הולנד לתקציב האיחוד. אף ישות אמריקאית, סינית או אירופאית לא נקנסה מעולם בסכום כזה, ולטענת האיגוד החברה פועלת "באופן בלתי חוקי". אם היא לא תשנה את דרכה היא תיקנס בכל יום פעילות בשיעור של 5 אחוזים מכלל ההכנסות היומיות שלה.

 

האם גוגל מנצלת את מעמדה?
האם ייתכן שחברת גוגל מנצלת את מעמדה כדי לקדם את האפליקציות מהן היא מרוויחה – על חשבון מתחרים?

 

הקנס של גוגל לא אמור להשפיע עליה

פרופסור למשפטים מאוניברסיטה בארה"ב מהר להסביר בעקבות ההחלטה כי "הקנסות עדיין מזעריים מדי" עבור חברה כמו גוגל, שהרוויחה בשנה שעברה כמעט 111 מיליארד דולר לפי הדוחות הכספיים. אם כן, לא בטוח שגם 5 מיליארד דולר יזעזעו את המערכת. גוגל בהחלט נהנתה מהיתרון התחרותי שלה והיא ניצלה את הכוח שלה בשוק: כשליש מהפרסומים במובייל בשנה האחרונה היו פרסומים של מנוע החיפוש, ולפי ההערכות הפרסומים הללו שווים כ-40 מיליארד דולר במכירות מחוץ לארה"ב. עכשיו, כשהיא נדרשת להרחיק את הפרסומים ממכשירי האנדרואיד, היא עשויה לאבד נתח שוק לא קטן – וזו המשמעות האמיתית.

 

 

המונופול האמיתי של החברה – דרך הסלולר

נציגה של האיחוד האירופאי הסבירה לאחר ההודעה על הקנס כי "גוגל השתמשה באנדרואיד ככלי לחזק את השליטה שלה באמצעות מנוע החיפוש שלה. הפעולות הללו מנעו מהמתחרים את הסיכוי להפגין חדשנות ולהתחרות." גוגל לא נותרה חייבת, כמובן. מיד לאחר הפרסום הכריזו בחברה שהם לא מתכוונים לקבל את הגזירה כפי שהיא, אלא לערער. לטענת גוגל "החלטת האיחוד האירופי דוחה את המודל העסקי שתומך באנדרואיד, מודל שמספק מבחר רחב יותר לכולם." לטענת החברה המשתמשים יכולים להפעיל או למחוק אפליקציות בקלות וגוגל תרוויח רק אם האפליקציות הותקנו והאנשים בחרו להשתמש בהן – במקום באפליקציות מתחרות. האם החברה תציית לדרישה לשנות את אופי הפרסום? כרגע אין הודעה רשמית של החברה בנושא.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme