תמיד חלמתם לפרסם ספר? אולי כדאי שתשכחו מזה

מורן בלסר5 דקות קריאה
לפני שאתם ממהרים לפרסם ספר תגלו כמה זה יעלה
שתף:

יש סופרים שהצליחו בגדול. הם מפרסמים רבי מכר, חלקם רואים את היצירות שלהם הופכות לסרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה, ויש מי שמצליח להתפרנס לא רע מהמילה הכתובה. באופן טבעי אנחנו משתוקקים גם לכתוב, להעלות על הדף את הסיפור האישי שלנו, לעורר את הרגש של הקורא, אולי להתחרות בשמות הגדולים ביותר. הרי גם מאיר שלו ורם אורן התחילו המסע שלהם אל הזוהר מתישהו לאורך הדרך. אלא שהיום השוק הזה תחרותי במיוחד ואם אתם מתכננים לפרסם ספר שממתין במגירה כבר שנים, הכתבה הזו בדיוק בשבילכם.

 

כמה ספרים יוצאים לאור מדי שנה?

בשנת 2017 יצאו לאור 7,692 ספרים, רובם המוחלט (כ-90%) בעברית, והמספר הזה מעיד על עלייה מתמשכת. ב-2016 יצאו כ-7,300 ספרים, רק לצורך השוואה. הנתון הזה מעניין במיוחד כשמשווים בין ישראל לצרפת, שכן דווקא במדינה שבה כ-67 מיליון תושבים (פי 8.3 בהשוואה לישראל) יוצאים לאור כ-6,000 ספרים מדי שנה. אז נכון, נהוג לומר עלינו שאנחנו "עם הספר" אבל המספרים האלה מעידים שיותר מאשר אנחנו אוהבים לקרוא – אנחנו אוהבים לכתוב.

 

לפרסם ספר בשוק תחרותי
למעלה מ-7,000 סופרים מתחילים ומנוסים מפרסים ספרים מדי שנה

 

אז כמה יעלה לכם לפרסם ספר?

בזמן שאתם עמלים על ליטוש הטקסטים ועל בניית הדמויות שלכם אתם בטח מדמיינים את הרגע שבו תקבלו מכתב מרגש מההוצאה לאור. במכתב יודיעו לכם עד כמה הספר שלכם מיוחד וסוחף, ולצדו תקבלו גם הצעה נדיבה לפרסום הספר בכל הרשתות הגדולות ובעשרות אלפי עותקים. עכשיו נחזור אל המציאות, ברשותכם: במדינה שבה מתפרסמים למעלה מ-7,500 ספרים מדי שנה רק ספרים בודדים (אם בכלל) זוכים למימון מלא של ההוצאה. המשמעות היא שכדי לפרסם את כתב היד שלכם תצטרכו להגיע עם כיסים מלאים ולשלוף את פנקס הצ'קים. איך ייקבע המחיר הזה? טוב ששאלתם.

 

 

מספר המילים

אחד המשתנים המרכזיים הוא מספר המילים, שכן לכל ספר נדרשת עריכה לשונית וכן נדרשים שני סבבי הגהה. המחיר לספר שמכיל כ-50,000 מילה יעלה 3,500-4,500 שקלים. בנוסף נדרש עימוד ואם נמשיך בדוגמה שאיתה התחלנו, כ-50,000 מילה הם כ-255 עמודים. המחיר לעימוד במקרה הזה יכול לנוע על הטווח שבין 1,200-1,500 שקלים.

 

עלות ההדפסה

אם אתם בטוחים שהספר שלכם עומד להיות רב מכר היסטרי אתם כנראה מתכננים להדפיס אלפי עותקים. אלא שעל כל 1,000 עותקים תשלמו קצת יותר מ-10,000 שקלים. אם תחליטו להתחיל עם מספר צנוע יותר (או אם אתם מתכננים להוציא ספר מקצועי שיימכר בהרצאות שלכם) תוכלו להדפיס גם כמות קטנה יותר. זה לא אומר שהמחיר יהיה זול הרבה יותר: 300 עותקים יעלו לכם יותר מ-7,000 שקלים, ועוד לא אמרנו מילה על עלות ההפצה שעשויה להגיע ל-6,000 שקלים ויותר.

 

לפרסם ספר ומחיר העיטוף
כדי להבין כמה יעלה לפרסם ספר חשוב להבין את כל המרכיבים הנלווים – מהעימוד ועד הכריכה

 

תרגום הספר

יכול להיות שאתם בכלל פוזלים לעבר העולם הגדול ומשתוקקים להגיע לקהל יעד רחב יותר. כדי לעשות את זה תצטרכו לתרגם את הספר לאנגלית ואולי גם לשפות נוספות – תלוי כמה רחוק תרצו להגיע. כאן המחיר ימשיך לזנק, וגם אם יש לכם אנגלית לא רעה מומלץ שלא תנסו לעשות את זה לבד, שכן הכסף שתחסכו יורגש היטב בתוצאה הסופית. תרגום מקצועי יעלה לכם 30 אגורות למילה לפחות, ומתרגמים בעלי ניסיון רב יגבו סכומים גבוהים יותר. תרגום לצרפתית, איטלקית או ספרדית יעלה לכם הרבה יותר.

 

הוצאה עצמית

כדי לחסוך חלק מהעלויות יכול להיות שתבחרו לעשות את זה לבד. אתם בהחלט יכולים לעשות את זה, ויש כמה דרכים לא רעות להפיק ספר גם בלי החותמת של הוצאה גדולה ומוכרת. גם כאן כדאי שתהיו ערוכים לעלויות: תצטרכו לגייס מעצב לעימוד ולעיצוב העטיפה שלכם, עורך לשוני שילווה אתכם ויבצע הגהות (אפשר בלעדיו אבל רצוי לא לוותר עליו), ואם אתם מתכננים להוציא ספר ילדים תצטרכו גם מאייר (כ-120 שקלים לאיור. לפחות). בקיצור, זה יכול לעלות לכם פחות מ-20,000 שקלים אבל כאן תקבלו את כל הרווחים, בעוד הפצה דרך הוצאה מוכרת תבטיח לחברה נתח שמן במיוחד מההכנסות.

 

 

הדסטארט – גם לספרים

באופן לא-מאוד-מפתיע, גם ספרים מתפרסמים לא פעם באמצעות מימון המונים. מאחר ועלות הוצאת ספר מגיעה ל-20,000 שקלים ואף למעלה מכך, האפשרות של הדסטארט מושכת לא מעט סופרים, בוודאי את מי שעושה את צעדיו הראשונים ואין לו את התקציב המספק. גם ספרים בתפוצה רחבה מאוד (כאלה שעלותם חוצה את רף ה-100,000 שקלים) פורסמו בשנים האחרונות בזכות מימון המונים, כך שזו דרך לא רעה להתגבר על מכשול התקציב. מצד שני, כדי לשכנע את הקוראים הפוטנציאליים להשקיע בספר שלכם עוד לפני שיצא תצטרכו למצוא דרך טובה להגיע אליהם ולשכנע אותם שכדאי להם להשקיע דווקא בטקסט שלכם.

 

 

שיווק הספר

אם נחזור לנתונים שאיתם פתחנו, מדי שנה יוצאים לאור למעלה מ-7,000 ספרים, מה שאומר שיוצאים מאות ספרים מדי חודש. אם נגדיר את התחרות כ"קשה" נעשה עוול, שהרי מדובר על שוק שבו ההיצע האדיר והביקוש נמוך משמעותית. חוץ מזה, נסו להיזכר מתי בפעם האחרונה נכנסתם לחנות הספרים ובחנתם גם את המדפים סביבכם – ולא רק את הדוכנים שניצבים במרכז החנות. אתם יודעים, אלה שפרוסים עליהם 20 עד 30 כותרים במקרה הטוב. כדי שתוכלו להגיע בכל זאת לקהל יעד תצטרכו למצוא דרך יצירתית להגיע לשם וגם לעודד את המוכרים לשווק אתכם טוב יותר (דרך טובה לעשות את זה היא להעניק להם עותק במתנה כדי שיכירו אתכם).

 

עם זאת, נדמה שהדרך האפקטיבית ביותר היא להגיע לשטח. כשאתם מגיעים אל החנויות, מקיימים הרצאות או מפיקים ערבי קריאה מיוחדים, יש לכם יותר סיכוי למשוך את תשומת הלב של הקוראים הפוטנציאליים. זה ידרוש זמן, וזמן שווה כסף, וכדי להגיע לקהל גדול עוד יותר תצטרכו להשקיע גם ביחסי ציבור, מה שאומר – ניחשתם נכון – הוצאה נוספת.

 

בסופו של דבר רק אתם יודעים עד כמה הספר שלכם חשוב לכם ועד כמה הוא באמת יכול להצליח, ואם תתנו לאנשים שאתם באמת סומכים על דעתם להציץ בו – תגלו מה הם באמת חושבים עליו. הסופרים הגדולים ביותר התחילו בדיוק מהמקום שבו אתם נמצאים היום, עם המון חששות וטקסט שהם משתוקקים להוציא אבל לא בטוחים אם יהיו להם קוראים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme