מריחים את הפער: מוצרי טואלטיקה ברשתות הפארם יקרים ב-8%

יובל פוגל5 דקות קריאה
הפערים מטרידים - מוצרי טואלטיקה יקרים ברשתות הפארם
שתף:

לאחרונה מתרחשים שינויים מטלטלים בשוק הפארם בישראל: שינויי בעלות, פיצול רשתות וכניסת שחקנים חדשים לשוק, וזה עוד מבלי להזכיר את הרמה המאקרו כלכלית. המועצה הישראלית לצרכנות, הפועלת להגנת הצרכן, ביצעה בימים האחרונים השוואת מחירים בתחום מוצרי טואלטיקה בין רשתות הפארם לבין רשתות השיווק בישראל. מטרת המועצה הייתה לבדוק כיצד שינויים אלו משפיעים על כיסכם כצרכנים פרטיים, והבדיקה מעלה ממצאים הקשורים ישירות לקצב ההוצאות החודשי שלכם.

 

מוצרי טואלטיקה יקרים הרבה יותר
האם קיימים פערים במחירי מוצרי טואלטיקה? התשובה היא בהחלט כן, והפערים לא קטנים

 

לפני הכל, רקע על מוצרי טואלטיקה

כולנו יודעים שמוצרי הטואלטיקה הם מוצרי בסיס. דאודורנטים, ג'ל גילוח, שמפו, טמפונים, ועוד רבים אחרים, משמשים אותנו ברמה היומית. במצב בו מוצרי הבסיס יקרים, אזי יוקר המחיה יעלה באופן ישיר. זוכרים את "מחאת הקוטג'"? אז, זה בדיוק העניין גם כאן. כיוון שכך הם פני הדברים, פועל "משרד הכלכלה והתעשייה" לפתיחת חסמי ייבוא והגדלת מגוון המוצרים בשוק, ובמילים אחרות, להגדלת התחרות בשוק.

 

מיהן השחקניות המרכזיות?

בבדיקה נסקרו לעומק 7 שחקניות מרכזיות, ביניהן 4 רשתות פארם ו-3 רשתות שיווק. רשתות הפארם שנבדקו הן סופר פארם, ניו פארם, סמארט פארם וגוד פארם. רשתות השיווק שנבדקו היו יינות ביתן, רמי לוי שיווק השקמה ושופרסל דיל. הבדיקה בוצעה על 30 מוצרים שונים מתחום הטואלטיקה, ונערכה במאות סניפים ובפריסה ארצית רחבה. בין המוצרים נבדקו שבעה סוגי משחות שיניים, חמישה סוגי דאודורנט, שלושה סוגים של שמפו, וכל היתר הם מוצרי היגיינה שונים כדוגמת טמפונים וג'ל גילוח. בשלוש רשתות השיווק ובשתי רשתות הפארם (סופר פארם וניו פארם), נבדקו המחירים באמצעות אפליקציית "Prices" (המשמשת להשוואת מחירים ברשתות המזון והפארם). 

 

 

ובפועל, מהן תוצאות הבדיקה?

ממוצע רשתות הפארם (לא כולל סמארט פארם וגוד פארם שנבדקו ע"י סיירים), הוא כ-550 ₪ לסל קניות, ואילו ברשתות השיווק הממוצע הוא כ-510 ₪ עבור סל קניות, דבר המהווה פער של כ-8%.

 

לאחר שנכניס את שתי רשתות הפארם החדשות להשוואה, נקבל את התוצאות הבאות:

המוצר רשתות השיווק רשתות הפארם ממוצע פערים
טמפונים עם מוליך Super Compaq 18 יחידות 21.9 ₪ 24.62 ₪ 12.42%
שמפו Hawaii לשיער רגיל  (700 מ"ל) 8.19 ₪ 9.75 ₪ 19.04%
שמפו ומרכך Dove לטיפוח יומיומי 2 ב-1 (600 מ"ל) 14.61 ₪ 15.78 ₪ 8%
Always  תחבושת היגיינה 17.6 ₪ 21.6 ₪ 22.71%
משחת שיניים Colgate Total (100 מ"ל) 12.17 ₪ 13.75 ₪ 13%

 

ניתן לראות, כי בבדיקה מלאה של כל 4 רשתות הפארם בישראל, נמצא כי פערי המחירים בין שני סוגי הרשתות מגיעים עד לגובה של כמעט 16%!

 

מוצרי טואלטיקה והיגיינה
הפערים במחירים בולטים מאוד במוצרים המבוקשים ביותר, כדוגמת תחבושות הגייניות ושמפו לשיער

 

מדוע בוצעה הבדיקה רק לאחרונה?

כפי שאמרנו בתחילת הכתבה, שוק זה נמצא בתהליכי שינוי גדולים לאחרונה. ומהי הכוונה? לפני מספר ימים אושר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת החוק לקידום התחרות מול היבואנים הבלעדיים. החוק נועד להגביל את כוחם של היבואנים הבלעדיים, המונעים גישה לערוצי ההפצה הקמעונאיים ובכך יוצרים שוק ריכוזי. וכפי שאתם לבטח יודעים, שוק ריכוזי משמעו מספר מועט של יבואנים. כך, המחירים עבורנו כצרכנים פרטיים, איך לא? מרקיעי שחקים.

 

כיצד מונעים מאיתנו היבואנים הבלעדיים גישה ליבואנים מקבילים?

התשובה טמונה במונח "תופעת הגיאו בלוקינג". לפיה, יבואן בלעדי מונע מצרכנים ישראליים גישה לרכישת מוצרים דומים באינטרנט, במטרה שירכשו רק ממנו. במילים אחרות, נחסמים אתרים בפני הצרכן הישראלי או שהוא מועבר לאתר ייעודי במחירים גבוהים יותר, וכך בעצם גוזרים עלינו היבואנים קופון. החוק למעשה מסמיך את הממונה על ההגבלים העסקיים לנקוט פעולות מול יבואן העושה צעדים של מניעת תחרות, ויאפשר לממונה להורות לאותו יבואן על ביצוע צעדים קונקרטיים. מטרת החוק היא למנוע פגיעה בתחרות, לאפשר ייבוא מקביל ולמנוע את תופעת הגיאו בלוקינג. כמו כן, מדובר בהוראת שעה המוגבלת לשלוש שנים, שאחריה ייבדקו תועלותיה.

 

כיצד עוד פועל משרד הכלכלה לטובתנו?

ב-1.7 נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם עבור רשתות הפארם, המחייב אותן לדווח על המחירים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. כך, המחירים נגישים לצרכן באמצעות אפליקציות להשוואת מחירים. צעד נוסף של משרד הכלכלה הוא שיתוף פעולה עם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן למטרת תמיכה באפליקציות להשוואת מחירים ולהגברת השקיפות.

 

 

מה המצב של ישראל לעומת העולם בתחום הטואלטיקה?

היבואנים הבלעדיים מנצלים את כוחם ככל הניתן, דבר המוביל לפערי מחירים בלתי סבירים בין ישראל לבין שאר מדינות העולם. בתחום הטואליקה נמצא פער מחירים לצרכן של 48% בין ישראל לבין מדינות אחרות בעולם! בניגוד לכך, במבט אל מוצרי טואלטיקה ספציפיים, אשר בהם קיים יבואן מקביל, נמצא כי רמות המחירים של אותו המוצר ירדו בכ-30% – מה שמעיד על פוטנציאל החוק במידה ויבוצע הלכה למעשה.

 

וקצת אופטימיות לקראת העתיד…

שר התעשייה אלי כהן אמר בימים האחרונים, כי אחד הגורמים המרכזיים ליוקר המחיה הוא חסימת הייבוא המקביל על מוצרי טואלטיקה, וכי יבואנים שיבצעו חסימה כזו במכוון, ייבלמו ע"י הממונה על ההגבלים העסקיים. החוק יאציל לממונה על ההגבלים העסקיים סמכויות בדומה לסמכויותיו בתחומי המונופולים וקבוצות הריכוז. כל שנותר לנו הוא לקוות שהחוק ייושם ויסייע לפתיחת שוק תחרותי בתחום הטואלטיקה, דבר אשר עשוי להוריד משמעותית את רמת ההוצאות החודשיות של כולנו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme