אמזון בישראל – איך זה ישפיע על הצרכנים הישראלים?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
אמזון בישראל - איך זה ישפיע עלינו?
שתף:

צרכנים ברחבי העולם, כמו גם בישראל, גילו זה מכבר את הפוטנציאל הגלום ברכישה מקוונת, מדובר בדרך נוחה לרכוש מגוון פריטים במחיר משתלם במיוחד. אמזון היא אחת הענקיות בתחום (לצד אי-ביי ועלי-אקספרס), חברה זו מכרה בשנת 2016 מוצרים בהיקף של כ130 –  מיליארד דולרים כאשר כ – 60% מן המכירות בוצעו בארה"ב, כ – 20% באירופה, 8% ביפן והיתר בשאר רחבי העולם. אמזון, רק להזכיר, הייתה מחלוצות המסחר באינטרנט, הוקמה בשנת 1994 על ידי ג'ף בזוס (העומד בראשה עד היום והונו האישי נעמד בכ – 100 מיליארד דולרים) ועסקה תחילה בעיקר במכירת ספרים. כיום ניתן לרכוש באתר כמעט הכול, מוצרי אלקטרוניקה, מוצרי צריכה ביתיים ועוד. במקביל אמזון פעילה מאוד בתחום פתרונות מחשוב ענן לארגונים, בשנת 2015 רכשה החברה (תמורת 360 מיליון דולרים) את החברה הישראלית  אנפורטונה לאבס שפיתחה שבב המגדיל את שטח האחסון בשרתים, והקשר הישראלי לא מסתיים שם. בדצמבר 2016 ביקר ג'ף בזוסמייסד ומנכ"ל אמזון בישראל ובאמצע שנת 2017 ביצעה החברה שתי עסקאות נדל"ן במסגרתן שכרה בניין בן 10,000 מטרים רבועים בפארק מת"מ בחיפה ועוד 25,000 מטרים רבועים של שטח מסחר במגדל עזריאלי במתחם שרונה בתל אביב.

 

בעוד באמזון לא ממהרים לספר איזו פעילות מתכננת החברה לנהל בארץ, בינתיים הכריזה רשמית רק על הקמת מרכז מחקר ופיתוח למוצרי אלקסה שופינג (ביצוע קניות בדרך של מתן פקודות קוליות לעוזרת האישית של אמזון המכונה "אלסקה"). המרכז יאויש בכוח אדם ישראלי ולשם כך עורכת אמזון מסע גיוס אגרסיבי למפתחים מוכשרים תוך שהיא פורצת רמות שכר מקובלות ומציעה משכורות של 40 – 60 אלף שקלים לחודש. מהותה והיקפה של פעילות נוספת של אמזון בישראל עדיין לוט בערפל אולם משום שיתכנו לה השלכות מרחיקות לכת על השוק הקמעונאי קלחת השמועות רותחת. אם גם אתם תוהים כיצד תשפיעה הגעתה הפיזית של אמזון לישראל תמצאו בפסקאות הבאות חומר רב למחשבה.

 

אמזון בישראל ודמי המשלוח
אספקת ממחסנים בישראל תחסוך דמי משלוח ורכישה מאמזון תהפוך משתלמת עוד יותר

 

מדינה קטנה עם תרבות צריכה מפותחת

יוקר המחיה בישראל מניע רבים לעבור לרכישה מקוונת עד כי מבחינת היחס בין גודל האוכלוסייה להיקף הזמנת חבילות מחו"ל אנו במקום ראשון בין מדינות ה-OECD. בשנת 2016 הוציאו ישראלים כ12 מיליארד שקלים על קניות מקוונות של מוצרים מחו"ל.  כיום מספקת אמזון את רוב הסחורה שמזמינים ישראלים ממחסנים השוכנים באירופה. נראה שאמזון מעוניינים להעניק שירות טוב יותר לצרכן הישראלי, בהתאם למדיניות החברה היא אינה ממהרת לשתף פעולה עם חברות מקומיות כך שאת כל שרשרת האספקה תפעיל בעצמה, כניסה של אמזון לישראל תכפיל ואולי אף תשלש את היקף הרכישות של ישראלים לו היא זוכה כיום.

 

אמזון עוקפת חסמי רכישה מחו"ל המגבילים את הצרכן הישראלי

פעילות מכירה ישירות ממחסנים בישראל תאפשר לאמזון להציע פתרון טוב לצרכן הישראלי הנאלץ לשלם מיסים על מוצרים הנרכשים בחו"ל ונשלחים לארץ בחבילות. כך למשל בישראל הפטור ממע"מ על מוצר שנרכש בחו"ל מוגבל לרכישה בסכום מקסימאלי של 75 דולרים בלבד, פטור ממכס ניתן לחבילות בשווי של עד 500 דולרים. בישראל ניטש מאבק בין ארגוני צרכנים המבקשים להעלאת תקרת הפטורים כדי להביא להוזלת מוצרים הנרכשים בחו"ל (ולהפחתת יוקר המחיה) לבין איגוד לשכות המסחר המבקש להגן על קמעונאים ובעלי קניונים להם חשוב שהצרכן הישראלי ימשיך לבקר במרכזי הקניות או לפחות להזמין מוצרים באופן מקוון מחברות מקומיות.

 

כוחה הרב של אמזון תאפשר הוזלת מוצרים למרות תשלום מיסים מקומיים

צודק מי שטוען כי גם אמזון תחויב בתשלום מיסים על מוצרים שתייבא לישראל אולם יש להביא בחשבון את כוחה הקנייה העצום של החברה. אם אכן תקים אמזון מחסנים בישראל היא בוודאי תאחסן בהם תחילה 500 מוצרים המבוקשים ביותר על ידי הצרכן הישראלי וההשלכות יהיו דרמטיות. הקניונים בארץ כבר סובלים מנדידת קונים אל הפלטפורמות המקוונות, כניסת אמזון לישראל תאיץ את התופעה וזו תורגש בכל תחום קמעונאי, ברשתות מוצרי החשמל, רשתות עשה זאת בעצמך, רשתות פארם למיניהן ואפילו בתחום המזון.

 

אמזון בישראל וקניות אונליין
נוכחות אמזון בישראל תשפיע עוד יותר על הרשתות הישראליות, שסובלות ממילא מהאפשרות לביצוע קניות אונליין

 

מה אנו קונים באינטרנט כיום ומה יתווסף עם אמזון בישראל

ישראלים המבצעים רכישות מקוונות של מוצרים מחו"ל עושים זאת באמצעות שלוש הפלטפורמות המובילות, אי-ביי, עלי-אקספרס ואמזון. בשנת 2016 נחלקו רכישות אלה כמעט שווה בשווה בין מוצרי טיפוח, ביגוד, גאדג'טים, סמארטפונים (ואביזרים נלווים) וביגוד (ומוצרי אופנה בכלל). המשותף למוצרים אלה הוא משקל עצמי נמוך המאפשר שילוח לישראל ממחסנים באירופה, ארה"ב וסין ללא תוספת רבה מדי למחיר. הנוכחות של אמזון בישראל תאפשר לנו לרכוש גם מוצרים גדולים וכבדים יותר כגון מכשירי חשמל, מוצרי ספורט, כלי עבודה ועוד. השילוח בתוך הארץ יעלה פחות מההוצאה הכרוכה בהגעה פיזית אל החנות. כניסה של אמזון כשחקן מקומי בשוק הקמעונאי הישראלי היא בשורה של ממש לצרכנים וגורם לדאגה לבעלי קניונים ורשתות מסחר. אם המהלך יבשיל הוא יגרום לשינויים בהרגלי הצריכה, שינויים שכולנו, צרכנים וסוחרים כאחד, נידרש להסתגל אליהם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme