סכנה לפניך – אלה העסקים שלא כדאי לפתוח בישראל

עומר גלעדי5 דקות קריאה
אלה העסקים הכי פחות מומלצים
שתף:

במהלך שנת 2017, נפתחו כמעט 57,000 עסקים בישראל – ונסגרו מעל 43,000 עסקים – כמעט 75% מסך העסקים שנפתחו. לא קל לפתוח עסק חדש, והשנים הראשונות לניהול העסק הן מורכבות ומציעות שפע של אתגרים – ניהוליים, כלכליים, שירותיים ואחרים, למנהליו. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה לאחרונה נתונים מקיפים אודות העסקים הפעילים בישראל, מהם עולה – מה הם העסקים שנסגרו יותר מכל עסק אחר, ומהו הענף בו הועסקו הכי הרבה עובדים שכירים בעסקים חדשים? כל המידע עבור העסק הבא שלכם – במאמר הבא.

 

 

אילו עסקים חדשים נפתחו בשנת 2017, ומה קטגוריית העסקים שבה נסגרו הכי הרבה עסקים חדשים?

 בתחילת שנת 2017, היו בישראל כ – 580,000 עסקים פעילים, מה שאומר שבכל שנה מתווספים למארג העסקים בארץ כ – 10% מכלל העסקים. בחינת שרידות העסקים מגלה כי על פני טווח של 17 שנים, הרוב המכריע של העסקים בקטגוריות השונות – נסגר. במהלך השנה נוספו למספר העסקים הפעילים בישראל 13,800 עסקים חדשים – מספר דומה למספר העסקים שנוספו לשוק הישראלי בשנים 2016 ו – 2015.

 

הענף המוביל מבחינת כמות העסקים החדשים כמו גם כמות המשרות החדשות שנוצרו תוצאה מפתיחה של עסקים חדשים – הוא ענף ההסעדה והאוכל. זה אומר, שבישראל השנה נפתחו בתי קפה, מסעדות ועסקים המספקים שירותי אוכל והסעדה יותר מעסקים בקטגוריות אחרות. בענף ההסעדה גם קצב סגירת העסקים הגבוה ביותר – כבר בשנת הפעילות השנייה, על פי נתוני הלמ"ס, נותרים רק קצת פחות מ – 80% מהעסקים. בשנת הפעילות השלישית, כ – 52% מהעסקים קיימים וכ – 48% מהעסקים בתחום האירוח וההסעדה כבר נסגרו. בשנה העשירית – רק 20% מהעסקים עדיין פועלים בתחום.

 

העסקים שנפתחו השנה
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במהלך שנת 2017 נפתחו כ – 57,000 עסקים. אחוזי השרידות של העסקים נבדקו למשך מעל 15 שנים על פי קטגוריות שונות, וניראה כי בכל הקטגוריות נפתחו יותר עסקים מאשר נסגרו, במהלך אותה שנה

 

כמה עסקים נסגרים אחרי שנה?

מבין מגוון ענפי העיסוק במשק, ניראה כי ענף ההסעדה, האירוח והאוכל, מחזיקים בשיא המפוקפק של סגירת עסקים – ללא תלות באורך התקופה הנבדקת (עסקים נסגרים בתחום ההסעדה בשיעור גבוה יותר אחרי שנה, שנתיים, שלוש, עשר, וכדומה – עד גבול הבדיקה של נתוני הלמ"ס, הוא 17 שנים אחורה עד לשנת 2005). קטגוריות העיסוק הבאות בתור לסיכויי שרידות נמוכים על פי הסטטיסטיקה, הם עסקים בתחום הקמעונאות ועסקים בתחום תיקוני כלי רכב מנועיים – שם, לאחר שנה שורדים בממוצע כ-65% מהעסקים, ולאחר חמש שנים פחות מ-45% מהעסקים.

 

הקטגוריה היציבה ביותר, בה העסקים הנפתחים הכי פחות נוטים להיסגר, היא קטגוריית המידע והתקשורת. עסקים בתחום זה נוטים לשרוד יותר ביחס לעסקים אחרים, וזהו הענף היחידי במשק ששיעורי הסגירה של עסקים בו היא נמוכה מהממוצע לכלל המשק. סיכויי ההישרדות של עסק בענף זה לאחר שנת פעילות אחת הם כמעט 80%, ולאחר חמש שנים כ-65%.

 

 

כמעט 30% מהישראלים חולמים לפתוח עסק – האם זה כדאי?

פתיחת עסק עצמאי הוא חלומם של ישראלים רבים. לא רק העצמאות הכלכלית שאנחנו מדמיינים קורצת לנו, אלא גם הרעיון שנהיה "הבוסים של עצמנו", נתונים לפחות לחצים מעובדים בדרגים בכירים מאיתנו וחופשיים לנהל את העיסוק וזמני העבודה שלנו כרצוננו. הנתונים מראים כי הרוב המכריע של מי שהולכים אחרי החלום ופותחים עסק – מוותרים על אותו חלום במסגרת הזמנים של חמש השנים מיום פתיחתו. הסיבות הן מגוונות, בעיקרן הקושי לנהל תזרים מזומנים המאפשר קיום בכבוד, והצורך לנהל את עיסוק הארגון בהיבטים מרובים בהם העצמאי אינו מוכשר או מושכל – כמו שיווק, ניהול לקוחות, וכדומה. אם גם אתם חולמים על פתיחת עסק – חשוב לא רק לתכנן את פעילות העסק באופן חסכני, יעיל וריאלי, אלא גם לקיימו בחמש השנים באופן שיאפשר המשך השקעה כנדרש בעסק – בדרך כלל עוזר אם יש לבעלי העסק אורך נשימה מבחינה כלכלית. גופים ועמותות רבים מגישים סיוע בתכנון ההיתכנות הכלכלית של העסק ועלויות התפעול שלו בשנים הראשונות – להקמה ותפעול יעילים, שיגדילו את הסיכוי שתיהנו מן העסק שלכם ותתקיימו ממנו בכבוד, גם בעוד עשרים שנה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme