"רשת עסקית עם אלפי חברים" – האם נטוורקינג באמת עובד?

מערכת5 דקות קריאה
מה שצריך לדעת על נטוורקינג
שתף:

עשרות אלפי עסקים קטנים נפתחים בישראל מדי שנה, והתמונה העגומה ידועה היטב: רבים מהם ייסגרו בתוך זמן קצר. יש לא מעט סיבות שיכולות להסביר את הסטטיסטיקה הזו אבל אחד החסמים המרכזיים שעליהם מדווחים בעלי העסקים הוא הקושי למצוא לקוחות ולהתמודד עם התחרות. אין ספק שאלה שני מרכיבים מהותיים, ובלי לקוחות העסק יתקשה לייצר הכנסות ולכסות תשלומי שכר, שיווק או מיסים. הפתרון, לפי כנרת אייזנברג, הוא נטוורקינג: "10 אחוז מהעצמאיים עושים היום נטוורקינג. זה מאוד משמעותי לעסק קטן שרוצה גם להתפתח וגם להיחשף".

 

 

איך נראים מפגשים נטוורקינג?

"יש לנו תשע קהילות עסקיות שמבוססות על תחומים שונים, שם יש פעילות אינטרנטית ענפה עם פגישות פעם בחודשיים." כך מסביר משה חרלופסקי, מנכ"ל עסקים עושים עסקים. העצמאיים שנוטלים חלק פעיל במפגשים משתמשים גם באתר ובאפליקציה, וחרלופסקי מסביר את היתרון של "רשת עסקית מאוד פעילה עם אלפי חברים שמעבירים הפניות אחד לשני". בנוסף מתקיימים מפגשים מדי שבועיים בכל רחבי הארץ, ב-50 קבוצות נטוורקינג שונות.

 

אלא שחלק מבעלי העסקים מוצאים את עצמם אבודים כשהם מגיעים לפגישות הללו, וחלקם אף נעלמים לאחר פגישה אחת בלבד. לילך, בעלת עסק מרמת גן, מסבירה: "השתתפתי בפגישה אחת, היו שם בערך 100 בעלי עסקים וכל אחד דיבר במשך 60 שניות על העסק שלו, הסביר אילו הפניות הוא צריך, מי הלקוחות האידאליים מבחינתו. אני מודה שהלכתי לאיבוד, הקבוצה הייתה גדולה מדי ואני לא מתחברת לרעיון של להציג את העסק ולהתחנן למישהו שלא מכיר אותי שיקדם אותי וישלח לי לקוחות."

 

דרך לייצר תנועה לעסק

לילך אמנם לא חזרה למפגשי הנטוורקינג מאז ההתנסות היחידה לפני כשנתיים, אבל בעלי עסקים אחרים דווקא מעידים בהתלהבות שמדובר בהצלחה גדולה. הם מפנים לקוחות ומקבלים הפניות מעצמאיים אחרים, מה שמייצר עבורם תנועה משמעותית בעסק. בחלק מהמקרים הם גם מצליחים לתאם עסקאות ברטר: "הגיע אליי במהלך אחד המפגשים מעסה שסיפר לי שהוא לא יודע איך לקדם את האתר שלו," מספר עופר. "התחלנו לחשב כמה יעלה לו לפנות למקדם אתרים מקצועי והבנו ששנינו יכולים לעזור אחד לשני – בלי להוציא שקל מהכיס." בסופו של דבר עסקת הברטר הובילה גם להפניות נוספות: "אני למדתי שהוא מעסה מצוין, המלצתי עליו לכל מי שחיפש מעסה, ובזכותו קיבלתי שני לקוחות חדשים. אז זה עובד."

 

 

"צריך לעבוד בנטוורקינג"

כנרת אייזנברג, מי שעומדת מאחורי נטוורקינג ויין, מסבירה ש"צריך לעבוד בנטוורקינג". היא מבינה שלא כולם אוהבים את השיטה הזו, אבל "שיווק חייב להיות 30 אחוז מהעסק, וחשוב לפנות את הזמן כדי שתהיה הכנסה כל הזמן. אני ממליצה להגיע שלוש עד ארבע פעמים בחודש במטרה לייצר פגישות, ויש גם ערך מוסף. כמעט בכל מפגש מתקיימת הרצאה, סדנה או פעילות כלשהיא במטרה לקדם את העסק."

 

כמה זה יעלה לכם?

אז בזמן שבעלי עסקים רבים עדיין מתלבטים אם נטוורקינג מתאים גם להם, ההתנסות היא בהחלט לא סיפור יקר במיוחד. השתתפות במפגשים תעלה לכם בדרך כלל בין 40 ל-60 שקלים לכל פגישה, מחיר לא רע בכלל לנוכח החשיפה שהעסק שלכם מקבל, אם כי קיימים ארגונים שבהם נדרשת גם עלות שנתית שעשויה להגיע עד ל-2,000 שקלים. ברשימת הארגונים נמצאים גם IBC ,BNI, קישורי אימהות ושפע, ומומלץ לבדוק מראש מה עלות השתתפות בקבוצות שרלוונטיות עבורכם. 

 

חשוב גם לזכור שעבור מי שמעניק שירותים ללקוחות עסקיים (B2B) המפגשים הללו רלוונטיים עבורו אפילו יותר. מצד אחד זוהי חשיפה מצוינת לעסק, ומצד שני, דווקא בעידן שבו בעלי עסקים קטנים מרגישים בודדים במערכה, יש להם הזדמנות להכיר בעלי עסקים אחרים שנמצאים באותה סירה בדיוק.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme