למה אנחנו משלמים יותר על תרופות ללא מרשם וויטמינים? 

רחל ברגר5 דקות קריאה
המחיר הגבוה של תרופות ללא מרשם
שתף:

מדהים להיווכח איך העם בישראל חי במשך שנים בתחושה שלדבר על יוקר המחיה זה 'פדיחה' ועדיף שלא לספר שלא קנינו מותג יקר בגלל תגית המחיר. רק שאת המחיר (הגבוה) לתפיסה הזו שילמנו בכל הענפים והשירותים: במזון, ביגוד, טואלטיקה, והשבוע מסתבר שכן, גם בתרופות וויטמינים. אלא שבמשרד הכלכלה והבריאות יצאו בשבוע האחרון בהודעה לציבור שסיפרה לנו שמחירי התרופות והוויטמינים בישראל מופקעים ביחס לעלותם בעולם המערבי, ויש גם בשורה: משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד הבריאות משלבים ידיים במטרה להוריד מחירים.

 

מחיר תרופות ללא מרשם
כמה עולות תרופות ללא מרשם?

 

למה מחירי תרופות ללא מרשם גבוהים בישראל ביחס לעולם?

לדברי משרד הכלכלה מספר חברות הפארם השולטות בשוק בישראל הוא מצומצם, מה שמוביל כמובן למחירים גבוהים יחסית בתחום ביחס לשאר מדינות העולם. כך לדברי שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: "שוק התרופות הישראלי נשלט ע"י מספר מצומצם של חברות שמנצלות את מעמדן והסכמי בלעדיות כדי לגבות מחירים מופקעים על ויטמינים ותרופות ללא מרשם". 

 

גם במשרד הבריאות מסכימים עם האמור. לדברי סגן שר הבריאות יעקב ליצמן: "על פי נתוני משרד הבריאות קיים פער בין מחירים המקסימאליים המותרים של תרופות ללא מרשם בישראל המפורסמים אחת לשנה על ידי משרד הבריאות אל מול המחירים בפועל במדינות נבחרות. החלטנו לבחון ולהתמודד עם הסוגיה כדי להבטיח נגישות של אזרחים לתרופות שונות ללא מרשם".

 

 

הצעדים שנוקטים במשרד הכלכלה להורדת מחירי התרופות והוויטמינים בישראל

בנקודה הזו משרד הכלכלה נכנס לתמונה ומשלב זרועות עם משרד הבריאות בעניין. במשרד הכלכלה והתעשייה הציגו בהודעה מספר צעדים הננקטים  להורדת יוקר המחיה בתחום: 

 

  • ב- 1.7 נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם- חובת דיווח מחירים. המחירים מפורסמים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ונגישים לצרכן באמצעות אפליקציות להשוואות מחירים.
  • הגבלת הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים- ביטול בלעדיות של רשתות במרכזים מסחריים במקרים של פגיעה בתחרות ובכניסת שחקנים נוספים.
  • צו שקיפות מחירים- חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות.
  • הגדרת גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הם אינם מונופול- הרשות להגבלים עסקיים מקדמת תיקון לפיו תגביל גופים בעלי נתח שוק גדול אשר מנצלים את מעמדם. התיקון אושר בוועדת שרים ויעלה בשבוע הבא לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.
  • החוק לקידום תחרות למול יבואנים בלעדיים– חוק המסמיך את הממונה על הגבלים עסקיים, להורות ליבואן בלעדי על צעדים קונקרטיים שעליו לנקוט על מנת למנוע פגיעה בתחרות מיבוא מקביל, וכן למנוע את תופעת הגיאו-בלוקינג.

האם הצעדים שננקטים יהיו אפקטיביים?

לדברי שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: "נפעל באמצעות הצוות שהוקם, לרבות הרשות להגבלים עסקיים והרשות להגנת הצרכן, על מנת להוריד את המחירים בישראל ולהפסיק לנצל את הצרכן הישראלי גם בתחום התרופות ללא מרשם". 

 

אז הניצול קיים והצעדים – ננקטים. מה שנותר לנו הוא לשתף פעולה בהשוואת מחירים והתנהלות צרכנית חכמה, כדי לקוות שהצעדים הללו, יהיו גם אפקטיביים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme