התכנית העסקית הטובה ביותר היא לשרוף את התכנית העסקית שלכם

יובל פוגל2 דקות קריאה
למה מומלץ לשרוף את התכנית העסקית?
שתף:

כיום נוהגים בעלי עסקים ויזמים רבים ב'זהירות רציונלית' בעת פתיחת עסק, ופונים אל גורם מקצועי לשם בניית תכנית עסקית. לצורך ההבהרה, התכנית העסקית היא מסמך ניהולי המשרטט את תמונתו העתידית של העסק או המיזם מבחינה שיווקית, תפעולית, טכנולוגית, כלכלית וכדומה. התכנית מתבססת על תחזיות, 'אבני דרך' מספריים על גבי ציר הזמן, סטטיסטיקות וז'רגון מקצועי מרשים (הרי כותב התכנית צריך להראות שהוא מקצועי ו'מבין עניין', לא?). זה נשמע לכם מספיק טוב, בטוח ורציונלי? אז זהו, שייתכן ובדיוק ההיפך הוא הנכון. בכתבה זו תמצאו לכך נימוקים משכנעים.

 

התכנית העסקית שלכם רציונלית מדי
אם השקעתם זמן ומשאבים בבניית התכנית העסקית שלכם יש לנו בשורה בשבילכם

 

הכירו את קרל שרם וגישתו המקצועית בעניין

האיש הוא נשיא, מנכ"ל ומייסד מלכ"ר אמריקאי גדול וותיק, פרופסור באוניברסיטת Syracuse בניו יורק וחבר המועצה המייעצת הלאומית של נשיא ארה"ב ליזמות וחדשנות. קרל, 'הפרופסור הפרקטי', טוען כי ממש ניתן "לשרוף" את התכנית העסקית, ובמקרה ואין לכם אש – תוכלו פשוט לזרוק אותה לפח. "כתבתי מאמרים רבים על כך שהתכנית העסקית היא ממש לא הכל. בעצם, ניסיתי לענות על השאלה, מדוע בכלל התכנון שימושי?" אומר קרל ומוסיף, "קשה לי לענות על השאלה הזו. כולנו מתכננים, כל הזמן, ללא הפסק. אם מחר אתה אומר לעצמך: 'אני הולך לפיקניק', אתה כנראה תלך היום למכולת ותקנה בשר. אם אתה מתכנן להביא ילדים, אתה תקנה בית גדול יותר, עם חניה לרכב משפחתי, ותוותר על מכונית הספורט שלך. צריך להבין, בעסקים זה לא תמיד עובד בצורה הזו. לפני שאנמק, אפתיע ואומר כי מייסדי אפל, פייסבוק, מייקרוסופט, גוגל – כל תאגידי הענק הללו – לא רק שלא השתמשו בתכנית עסקית, אלא כלל לא הייתה להם אחת כזו!"

 

 

אז מה בכל זאת צריך אם לא תכנית עסקית מסודרת?

"תשוקה אמיתית לתחום העיסוק של העסק שלכם – רק כך תוכלו לראות את התקלות וההתפתחויות בסביבה החיצונית ובעסק עצמו, ולהגיב אליהם בהתאם ובזמן אמת. באופן אישי, מעולם לא קראתי תכנית עסקית – אתם חושבים שהייתי מבין באמת לאן מועדות פני אימפריית הגוגל אם הייתי קורא תכנית עסקית מעורפלת שלהם? אתם חושבים שגוגל היו מצליחים כל כך אם היו הולכים יד ביד עם תכנית עסקית קיימת? נראה שלא. הרי צריך כל הזמן להגיב 'תוך כדי תנועה'. פרוקטר אנד גמבל, ג'נרל מוטורס – החבר'ה האלו פתחו עסקים מצליחים כל כך שיעברו בירושה לדורות הבאים. אם היית בא בנקודת פתיחת העסק לפרוקטר אנד גמבל, ושואל את מייסדיו 'איך תצאו מכל ההשקעה הזו שלכם, אתם הרי צריכים תכנית עסקית מסודרת, הם היו אומרים לך – על מה אתה מדבר? התחלנו את זה כי אנחנו יודעים לייצר מוצרי היגיינה – זה צורך קיים בשוק ויש לנו תשוקה אמיתית לעשות את זה. ודרך אגב, אנחנו הולכים להיות עשירים!". תשוקה ואמונה, בהחלט מצרכים חשובים בחיים.

 

מה במקום התכנית העסקית?
במקום התכנית העסקית המוקפדת כדאי שתחיו את המציאות שמשתנה בקצב מטורף

 

"אל תלכו יד ביד עם התכנית העסקית שלכם, הגיבו למציאות!"

האמירה "לשרוף" את התכנית העסקית אמנם קיצונית במקצת, אך מטרתה היא למשוך את תשומת ליבנו ולהבהיר לנו נקודה חשובה במיוחד: עלינו להיות מציאותיים כל הזמן! "בנו את העסק שלכם בדיוק כמו שאתם בונים את החיים שלכם: צעד אחר צעד, תוך שינוי מטרות ויעדים בהתאם למציאות בשטח. אחת הבעיות בתכנון העסקי היא קיומו של לוח היעדים והזמנים. ישנו צורך מתמיד, כל הזמן, בהרבה כסף, בלעדיו לא ניתן יהיה לעמוד ביעדים שהוצבו בהתאם ללוחות זמנים קבועים מראש. עלינו להיות גמישים ולהגיב למציאות כל הזמן – לדחות ולהקדים השגת יעדים! התכנית מכניסה אותנו למין 'קופסא' כזו, שלעיתים מונעת מאיתנו להגיב בהתאם להתפתחויות בשטח. זאת ועוד, מה יקרה אם כעסק אתה כלל לא עומד ביעדים, אבל זה רק באופן זמני, והכיוון שלך הוא טוב? אז נכון שחשוב מאוד להאמין בעצמך, אבל לא בטוח שאת המשקיעים זה יעניין. הם מצידם, יברחו או שפשוט יפעילו עליכם לחצים העלולים לפגוע בהתפתחותו של העסק."

 

 

אז מה בכל זאת כדאי לעשות כיזמים וכבעלי עסקים? ובכלל, מה לעשות במקרה שיש לכם תכנית עסקית קיימת?

כפי שאמרנו קודם לכן, חיו את המציאות בשטח! פתיחת עסק לא חייבת תמיד להתבסס על תכנית עסקית מפורטת ואופרטיבית. זה עשוי ליצור ציפייה אצל משקיעים, העלולה להוביל ללחצים, והם בתורם יובילו לפעולות לא נכונות, והתוצאה? הפסדים כספיים. זאת ועוד, 'התעקשות' ללכת 'יד ביד' עם התכנית העסקית מונעת פעמים רבות מבעל העסק את האפשרות להגיב למציאות בשטח – הרי היא מגבילה את גמישותו המחשבתית. ובכל זאת, לאלו מכם שכבר השקיעו את מיטב כספם בבניית תכנית עסקית, אז אם כבר יש לכם אחת כזו – תוכלו להשתמש בליווי עסקי צמוד או פשוט לעדכן בעצמכם, באופן תמידי, את מטרותיו ויעדיו של העסק. והחשוב ביותר – חיו ונשמו את העסק שלכם, ושחררו עצמכם מאילוצי התכנון וקיומו!

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme