מרד פנימי בגוגל? העובדים מתנגדים למנוע החיפוש המצונזר

מערכת5 דקות קריאה
מה חושבים עובדי גוגל על המהלך של החברה?
שתף:

לא מזמן דיווחנו על ההחלטה של גוגל לחזור לשוק הסיני עם מנוע חיפוש מצונזר, אבל נראה שיש כמה מאות אנשים שלא מאוד מרוצים מהמהלך הזה. אלה לא רק אזרחים מודאגים שחוששים מהפגיעה בחופש המידע או מזכויות פרט בסיסיות – אלה עובדי גוגל בעצם. נראה כי בימים האחרונים התעוררו העובדים והחליטו לשתף פעולה. הם חתמו על מכתב שדורש מהנהלת החברה לחשוף בפניהם את המשמעויות המוסריות הנלוות למהלך מעורר המחלוקת.

 

 

הדאגה של עובדי גוגל: סוגיות מוסריות בהולות

מכתב עובדי גוגל, לפי הדיווח של הניו יורק טיימס, כולל דרישה ברורה. העובדים מבקשים לבחון את הסוגיות המוסריות הדחופות שנלוות להחלטה להציע לסינים מנוע חיפוש מצונזר. "היום אין לנו את המידע הדרוש כדי לקבל החלטות מוסריות בנוגע לעבודה שלנו, לפרויקטים שלנו ולמקום העבודה שלנו," הם אומרים, ואת המכתב הזה הם מפיצים במערכות הפנימיות של הארגון. עד כה חתמו עליו כ-1,400 עובדים, ומדובר באתגר לא קטן עבור גוגל עצמה. החברה, שמנסה לחזור לשוק הסיני שמונה שנים לאחר שיצאה ממנו בגלל אותן סוגיות בדיוק, מתקשה למצוא את הדרך חזרה בלי "להשתיק" מילות חיפוש מסוימות ואתרים שמספקים מידע חופשי.

 

עובדי גוגל והמחאה המדוברת
עובדי גוגל מוחים על המהלך שמתכננת החברה, לפיו יושק בסין מנוע חיפוש מצונזר

 

האסטרטגיה החדשה של גוגל זוכה לביקורת מבית

המכתב עליו חתמו עובדי גוגל הוא בעיקר הוכחה לאופן שבו אסטרטגיית החברה משפיעה על כוח העבודה שלה. האסטרטגיה הזו הובילה לקולות מחאה שהגיעו מבחוץ, אבל עכשיו נראה שגם העובדים עצמם כבר לא ממש מוכנים לשתוק. הפרויקט המדובר אולי פותח בחדרי חדרים ובשקט, אבל עובדים מודאגים שקשורים אליו החליטו שהם צריכים להבין קצת יותר לעומק מה ההשלכות של המהלך הזה. "אנחנו זקוקים בדחיפות לשקיפות, למושב על יד השולחן, ולמחויבות לתהליך פתוח וברור: עובדי גוגל צריכים לדעת מה הם בונים."

 

 

הדרישה: בחינת המוסריות בכלל מוצרי החברה

המכתב של עובדי גוגל לא הגביל את הדרישה הזו רק למנוע החיפוש החדש בסין. למעשה, העובדים מבקשים להשתתף בבחינת המוסריות של כלל מוצרי החברה, וכן הם מבקשים למנות נציגים חיצוניים שיבטיחו שקיפות מרבית ויפרסמו את ההערכות האישיות שלהם בנוגע למוסריות של פרויקטים מעוררי מחלוקת. כמו כן הגדירו העובדים את המצב כ"קוד צהוב", ובכך מיתגו את הפרויקט המדובר כפרויקט שיש בו בעיות קריטיות שדורשות את התייחסותם של מספר צוותים.

 

גוגל עדיין לא הגיבה

נכון לכתיבת שורות אלה תגובתה של גוגל עדיין לא התקבלה. עם זאת, החברה אמרה בעבר שלא תגיב על מנוע החיפוש (שמכונה גם Dragonfly) וכן שהיא נמנעת מהתייחסות לתכניות עתידיות באשר הן. גורמים בחברה כן אמרו "אנחנו לא קרובים עדיין להשקת מנוע החיפוש בסין". ראוי לציין עוד כי במקרים רבים בעבר הפגינה החברה שקיפות מרבית מול העובדים המעורבים בפרויקטים השונים שלה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme