גרסה מצונזרת של גוגל בסין – בלי ויקיפדיה או מידע חופשי

אסף הורן5 דקות קריאה
הגרסה המצונזרת של גוגל תגיע לסין
שתף:

האם גוגל בדרך חזרה לסין? האם שמונה שנים אחרי שהחליטה לצאת מהשוק הסיני, גוגל נכנעת לממשלה הסינית ומעניקה לו מנוע חיפוש לפי דרישותיו?  מסתבר שכן, גוגל רוצה לחזור לשוק המשתמשים הגדול בעולם גם אם מנוע החיפוש שלה בסין יסנן אתרים כמו ויקיפדיה ומידע על נושאים כמו חופש הביטוי. 

 

 

התכניות של גוגל בסין

גוגל מתכננת להשיק מחדש את מנוע החיפוש שלה בסין, בגרסא מצונזרת, כדי לענות על הדרישות של הממשלה הסינית. החברה הפסיקה כבר ב-2010 את מנוע החיפוש הסיני שלה תוך כדי שהיא נלחמת בממשל הסיני, וטענה כי הוא רוצה "להגביל את חופש הדיבור באינטרנט". אבל על פי דו"ח של חברת "אינטרספט", ענקית הטכנולוגיה האמריקאית רוצה כעת לחזור לשוק הגדול ביותר בעולם. על פי מסמכים פנימיים גוגל פיתחה גרסה מצונזרת של מנוע החיפוש שלה גם במובייל וגם באינטנרנט ובו יכולת סינון וצנזורה של תוכן ותמונות לפי דרישת השלטונות.

 

 

המצב מבחינת צנזורה בסין כיום

האינטרנט מצונזר בצורה אדוקה בסין, עם מה שנקרא חומת האש הגדולה של המדינה, במטרה לעצור אזרחים מקבלת גישה לאתרים רבים. מידע על נושאים כמו דת, אכזריות משטרתית, חופש הדיבור והדמוקרטיה מסוננים במידה רבה, ואילו נושאים ספציפיים לחיפוש (כמו מחאות בכיכר טיאננמן ב -1989 ועצמאות טייוואן) מצונזרים לחלוטין. ארגוני תמיכה מדווחים כי הצנזורה במדינה גדלה תחת הנשיא שי ג'ינפינג, והיא נרחבת מעבר לרשת המדיה החברתית ואפליקציות צ'אט.

 

 

למה הסינים דבקים ברעיון הצנזורה? מה יקרה עם גוגל תקים מנוע חיפוש מצונזר שם?

על פי הדיווחים הצנזורה נובעת משום שהממשל פועל "נגד חברות גדולות וממשלות המשתפות פעולה בדיכוי של עמם". הוא גם הציע כי "מה שנעשה בסין יהפוך לתבנית של אומות רבות אחרות". פטריק פון, חוקר אמנסטי אינטרנשיונל, הסכים עם ההערכה זו. פון אמר ליירט כי אם גוגל משיקה גרסה מצונזרת של מנוע החיפוש שלה בסין משמעות הדבר כי "ייקבע תקדים נורא" עבור חברות אחרות. "מנוע החיפוש הגדול ביותר בעולם שמציית לצנזורה בסין הוא ניצחון לממשלה הסינית – הוא שולח איתות שאף אחד לא יטרח עוד לאתגר את הצנזורה", אמר פון.

 

 

אז מה הסיכוי שתרחיש זה יתממש וגוגל והממשלה הסינית יעבדו ביחד?

יישום החיפוש המצומצם זקוק עדיין לאישור הממשלה, אישור של דרג מקצועי ופוליטי, היא מנסה דרך תכנים שונים, מעבדת מחקר וכו' להיכנס לשוק הסיני הענק שבו יש 750 מיליון משתמשים. בנוסף, בהיבט הפוליטי, היחסים בין סין לארה"ב החריפו בשבועות האחרונים בגלל תעריפי הסחר שהטיל הנשיא טראמפ. מצד שני, טראמפ עשוי להחליט מחר בבוקר שנשיא סין זה החבר הכי טוב שלו ויעודד את המסחר מולו, ככה שמוקדם לדעת עד כמה תרחיש זה הולך להתממש.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme