מחיר המדיניות של כחלון: האם נשלם בקרוב יותר במסעדות?

רחל ברגר5 דקות קריאה
המחאה נגד כחלון מגיעה לכיס שלכם
שתף:

על מחאת המסעדנים שמעתם? כנראה שכן, ובצורה מפתיעה. אחד ההדים הציבורים המשמעותיים להובלת תודעה ציבורית במחאת המסעדנים שנפתחה בשבועות האחרונים הייתה בדרך בה ניסו המסעדנים להמחיש את ההשלכות של שני חוקי מיסים בענף המסעדנות כפי שהתבררו להם, לאור הפסיקות האחרונות של בית המשפט בעניין.

 

בקמפיין הזה יצאו המוחים בהצעה לגביית דמוי 'מס' מאתנו, הלקוחות, כנגד מיסים בענף המסעדנות המוטלים עליהם כאשר 'המס' שנזכה לקבל בחלק מהמסעדות יכונה 'מס כחלון'. האם מה שמכונה 'מס כחלון', מרמז על העלאת מחירי המסעדות? האם בקרוב נשלם יותר על כל ארוחה בסיסית?

 

 

החוקים נגדם יוצאים בהתאגדות המסעדנים

קצף המסעדנים יוצא על שני מסים שיאכפו על ידי רשות המיסים, כשלאור הפסיקה האחרונה לגביהם התברר לבעלי המסעדות כי מסים אלו יקשו מאד את הפעילות העסקית, לדבריהם, בצורה שעלולה למוטט את ענף המסעדנות בארץ.

 

החוק הראשון הוא חוק היטל העסקת עובדים זרים. חוק 'ישן' יחסית (משנת 2004-2003). אז, כשנחקק החוק כחלק ממה שכונה 'חוק ההסדרים' שנועד להבריא את המשק הישראלי, חויבו מעסיקי עובדים זרים לשלם סכום היטל בשיעור של כ-15% משכרו של העובד לרשויות המס. החוק נקבע על מנת לשמור על כדאיות העסקת אזרחים ישראל מול העובדים הזרים.

 

נכון, החוק הזה היה די מזמן, אולם ב-2010 גדל אחוז ההיטל לכ-20% מערך שכרו של העובד. כמו כן התברר כי מסעדנים אשר לא שילמו את ההיטל הזה במלואו, ידרשו לשלם אותו רטרואקטיבית משנת 2010 ועד היום. לדברי המסעדנים, ההיטל הזה ממוטט אותם.

 

החוק השני מכונה 'חוק הטיפים'.

 

גם חוק הטיפים משחק תפקיד
שני חוקים מרכזיים מטרידים את המסעדנים – ביניהם חוק הטיפים

 

מכירים את ה'טיפ' למלצר?

לאלו ביננו שמלצרו בחייהם, וגם לאלו שלא, אנו יודעים היטב שמלצרים משערכים בהכנסה הצפויה להם גם את סכום הטיפים שיקבלו. יתירה מכך, גם כשאנו יוצאים לאכול במסעדה, אנו מחשבים בהוצאה את הטיפ שניתן למלצר. כך או כך, הטיפים למלצרים היוו מאז ומעולם 'השלמת משכורת' מכובדת למלצרים וגם אם השכר שהמסעדנים שלמו למלצרים היה שכר נמוך יחסית, הרי שאת השכר הכולל השלים המלצר בעזרת הטיפים הלא רעים שקבל במהלך עבודתו.

 

אלא שבית המשפט פסק כי החל מיום 1.1.2019 יחושבו הטיפים שיקבל המלצר כמשכורת ויחויבו במס הכנסה כולל חישוב אחוזי מס לפי המשכורת הכוללת את הטיפים. מדובר בהוצאת מס משמעותית למלצרים, ומשכך, גם מסעדנים שחוששים מעלויות חדשות שידרשו לשלם למלצרים כנגד הפחתת המס.

האם מחירי המסעדות יעלו?

המסעדנים הבהירו במאבקם כי ככל ולא ישתנו התקנים הקיימים הרי שההוצאות מהמיסים הקיימים בענף המסעדנות עלולות למוטט אותם, בלא שינוי משמעותי, ובדיוק לכן, יצאו בהובלת תודעה ציבורית, במטרה לקרוא לשר האוצר משה כחלון לנסות להביא לשינוי והטבה במצב הקיים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme