העליתם תמונה בלי אישור? אתם עלולים להיות חשופים למאסר

רחל ברגר5 דקות קריאה
מה אומר חוק זכויות יוצרים?
שתף:

מי מאתנו לא העלה בחודש האחרון תמונה לרשת האינטרנט: לפייסבוק, לאינסטגרם או אולי לבלוג פרטי? נדמה, שכל אחד מאתנו כבר הספיק לעשות זאת מספר פעמים בחודש האחרון ובוודאי בשנה האחרונה, רק שבפעם הבאה שתחשבו להעלות איזו תמונה תמימה של ידוע, או תמונת נוף מוצלחת, זכרו כי זה עלול להיות קצת יותר מסובך: הצעה לתיקון מס' 5 לחוק זכויות היוצרים שהוצעה לאחרונה בוועדות הכנסת, קובעת מספר סעיפים שעלולים (וצריכים) לגרום לנו לחשוב פעמים לפני שאנו מעלים תמונה לרשת האינטרנט.

 

חוק זכויות יוצרים והתמונות שאתם מעלים
גם אם עד היום העליתם תמונות לרשת בלי לחשוב פעמיים – חוק זכויות יוצרים אמור להרתיע אתכם

 

תיקון חוק זכויות יוצרים

אז כן, גם אם רציתם להעלות תמונה שמצאתם ברשת לחברים, מהאירוע האחרון בו הייתם למשל, תתפלאו לשמוע שזה בכלל לא פשוט. הצעה לתיקון מספר 5 לחוק זכויות יוצרים שהוצעה לאחרונה קובעת שהעלאת תמונה לרשת האינטרנט, בתנאים מסוימים, יכולה להוות הפרה של חוק זכויות יוצרים.

 

במקום לדבר, קראו בעצמכם את נוסח ההצעה: "ועשה אדם, על דרך עיסוק, פעולה שיש בה כדי להקל על הגישה של הציבור ליצירה שהועמדה בהפרה או להרחיב את הגישה של הציבור אליה, במטרה להפיק רווח מעשיית פעולה כאמור ומקיומה של גישה כאמור, מפר הוא בכך את זכות היוצרים, אם בעת ביצוע הפעולה ידע או היה עליו לדעת כי היצירה הועמדה בהפרה"

 

הענישה על הפרת חוק זכויות יוצרים, אם תהיתם, לא פשוטה בכלל. לעבירה מהסוג הזה יש אופי פלילי ודינו מאסר של עד 5 שנים. קצת מפחיד ביחס להעלאת תמונה תמימה לבלוג, אותה מצאתם בגוגל. זה לא הכל, דרך אגב: גם הבלוג יוכל להיחסם: עוד הצעה לתיקון החוק בוועדות הכנסת היא שבית המשפט יהיה רשאי לקבוע בתנאים מסוימים אפשרות לחסימת גישה לאתר אינטרנט שהפר את זכויות היוצרים.

 

 

ויש גם צד סייגים מאזנים

רגע לפני שבאמת נבהלנו, בהצעת החוק אושר גם סעיף שמאזן את התיקון לחוק ונותן לו קצת פרופורציות: "על אף האמור….לא יחולו הוראות סעיף זה אם הפרת זכות היוצרים או הפרת הזכות המוסרית הייתה שלא למטרה עסקית, והמפר חדל מההפרה בתוך זמן סביר לאחר שקיבל הודעה מבעל הזכות בדבר ההפרה". 

 

אז כל עוד אין לכם יועץ משפטי צמוד, גם אם המטרה שלכם היא רק להמחיש אמרה מחוכמת או בדיחה היתולית בליווי תמונה מתאימה, כדאי שתתחילו להיות קצת יותר זהירים בעניין.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme