מחקר בדק מה יותר גרוע לבריאות – אלכוהול או מריחואנה – והתוצאות מפתיעות

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
אלכוהול או מריחואנה פוגעים בכם לא מעט
שתף:

מה יותר גרוע בשבילכם, אלכוהול או מריחואנה?

 

על פניו השאלה הזו ממש לא פשוטה, אלא שיש גם מחקר שמצליח לענות על השאלה הזו, ולטענתו – היא גם די ברורה. יש המון גורמים שמשפיעים על התשובה, כמובן, מהחומרים שמשפיעים על הלב ועל המוח, ועד לאלה שמשפיעים על ההתנהגות ועל המידה שבה אנחנו מתמכרים למשקה או לחומר. גם הזמן משחק תפקיד, דרך אגב. יש השפעות קצרות טווח ויש השפעות משמעותיות יותר שלא נראה עד חודשים ואפילו שנים לאחר השימוש.

 

אז נכון, יש היום לא מעט מחקרים בנוגע להשפעות האלכוהול, וגם אנחנו סיפרנו כאן על חלק מהם. אלא שמחקרים על השפעת המריחואנה נדירים יותר, והמחקר בתחום בתולי למדי. ובכל זאת, מה כן אפשר ללמוד מהמחקר שפורסם במגזין Business Insider?

 

מריחואנה או אלכוהול?
למרות שאין מספיק מחקרים על ההשפעות של מריחואנה – יש לנו מידע מספק כדי להבין את התמונה

 

מחקר חדש מציע שאנשים בגילאי 15-49 בסיכון גבוה יותר בעקבות צריכת אלכוהול

סקירה רחבה בנושא מצאה שבקרב אנשים בגילאי 15 עד 49 צריכת אלכוהול היא משתנה בעל השפעה אדירה, ונמצא שהיא קשורה יותר בסיכונים בריאותיים בכל העולם. לפי הנתונים, בשנת 2016 אלכוהול היה קשור בשיעורי תמותה בקרב 3.8 אחוז מהנשים ו-12.2 אחוז מהגברים. הנתונים הללו התקבלו לאחר בחינת כ-600 מחקרים משווים ב-195 מדינות מאז 1990 ועד 2016. האלכוהול הוא השביעי ברשימת גורמי הסיכון לפי המחקר, מה שהוביל את החוקרים למסקנה אחת: אין כמות "בטוחה" בכל הקשור לצריכת אלכוהול.

 

 

יותר מ-30,000 אמריקאים מתו מפגיעות הקשורות באלכוהול ב-2014

בשנת 2014 מתו בארה"ב 30,722 בני אדם מסיבות שונות הקשורות בצריכת אלכוהול. הנתון הזה, יש לציין, לא כולל בתוכו תאונות דרכים או התאבדויות תחת השפעת אלכוהול. במקביל יש לציין כי לא תועד אף לא מקרה אחד של מוות בשנה הזו בעקבות צריכת מריחואנה. למעשה, במחקר אורך שהתפרש על פני 16 שנים ובחן 65,000 משתתפים מצא שאין כל הבדל בין תוחלת החיים של אנשים בריאים שצרכו מריחואנה, לבין אנשים בריאים שלא צרכו את החומר.

 

מריחואנה הרבה פחות ממכרת מאשר אלכוהול

כמחצית המבוגרים ניסו מריחואנה לפחות פעם אחת בחייהם. המשמעות היא שמדובר בסם הבלתי חוקי הנפוץ ביותר. ובכל זאת החוקרים מאמינים שרק אחוז קטן מאוד (פחות מ-50 אחוזים כמובן) התמכר לסם. בסקר שבוצע ב-1994 נמצא שמתוך 8,000 משתתפים בגילאי 15עד 64 פחות מ-9 אחוזים מאלה שניסו מריחואנה התמכרו. באותו מחקר בדיוק, אותם משתתפים העידו על התמכרות לאלכוהול ב-15 מהמקרים.

 

מריחואנה פוגעת יותר בלב בעוד שתייה מתונה יכולה להועיל

האלכוהול מאט את קצב הלב בעוד המריחואנה מאיצה אותו, ולקצב המהיר הזה יש השפעה שלילית על הלב בטווח הקצר. דו"ח נרחב בנושא, שפורסם בתחילת השנה, מוכיח כי אין מספיק ראיות שיתמכו ברעיון לפיו מריחואנה מגדילה את הסיכון להתקף לב. יחד עם זאת, צריכת אלכוהול מתונה – עד כוס אחת ליום – נמצאה דווקא כבעלת השפעה חיובית. משתתפי מחקר שצרכו כוס יין אחת ביום היו בסיכון נמוך יותר להתקפי לב או שבץ בהשוואה לאנשים שלא צרכו אלכוהול כלל.

 

אלכוהול קשור יותר בסוגי סרטן שונים – בהשוואה למריחואנה

ב-2017 בוצע מחקר מקיף שמצא כי צריכת אלכוהול – גם כוס יין או בירה אחת בלבד ביום – מגבירה את הסיכון לסרטן השד. משרד הבריאות האמריקאי קבע כי ככל שאתם צורכים יותר אלכוהול, בוודאי ככל שהשתייה מתבצעת באופן קבוע, כך עולה הסיכון למחלת הסרטן. במקרה של המריחואנה לא נמצא קשר מהסוג הזה. יש אמנם קשר בין עישון לבין סרטן הריאות, אבל מריחואנה לא נמצאה כקשורה למחלה.

 

הנהיגה מסוכנת בשני המקרים – ויותר מסוכנת עם אלכוהול

אנחנו לא זקוקים לעוד מחקרים כדי לדעת שהנהיגה תחת השפעת אלכוהול מסוכנת, ושמענו על לא מעט מקרים שבהם נהגים תחת השפעת מריחואנה או אלכוהול היו מעורבים בתאונות דרכים קשות. המחקרים כן מוכיחים כי אלכוהול מסוכן יותר, והשילוב בין השניים הוא הקטלני ביותר.

 

מריחואנה או אלכוהול בנהיגה
בין אם אתם צורכים מריחואנה או אלכוהול – הנהיגה מסוכנת במיוחד

 

אלכוהול קשור יותר באלימות – בעיקר בתוך הבית

קשה לומר עד כמה בדיוק אלכוהול או מריחואנה משפיעים על התנהגות אלימה, אבל יש מספר מחקרים שמציעים כי קיים קשר בין אלכוהול לאלימות. בתחילת השנה פורסם מחקר שבחן סקירות fMRI כדי לזהות את ההשפעות של האלכוהול על תפקוד המוח בקרב 50 גברים בריאים, בהשוואה למשתתפים שלא צרכו אלכוהול כלל. התוצאות מצביעות על כך שבעת צריכת אלכוהול קיימת פגיעה באזורים במוח הקשורים בוויסות ההתנהגות החברתית. הנתון הזה מתיישב עם נתונים רשמיים אחרים, לרבות הנתון לפיו אלכוהול הוא גורם משפיע ב-40 אחוזים מכלל פשעי האלימות בארה"ב. הקשר הזה, דרך אגב, לא נמצא בכל הקשור לצריכת מריחואנה.

 

 

ההשפעה על המוח שלילית בכל מקרה – אבל בדרכים שונות

צריכת מריחואנה או אלכוהול תפגע במוח בכל מקרה, ואלכוהול יכול לגרום לאובדן זיכרון זמני בשל פגיעה בחלק שאחראי ליצירת זיכרונות חדשים. הפגיעה הזו נפוצה יותר בקרב אנשים שצורכים אלכוהול בכמויות גדולות ובאופן קבוע, או בקרב מתבגרים שמתחילים לצרוך אלכוהול בגיל צעיר מאוד. הפגיעה הזו עשויה גם להתבטא במשך שבועות רבים לאחר צריכת מריחואנה.

 

בשני המקרים יש סיכון מוגבר למחלות פסיכיאטריות

על פי המחקרים יש סיכון מוגבר לפיתוח מחלות פסיכיאטריות, בהן סכיזופרניה, בעקבות צריכה תדירה של מריחואנה. מי שנמצא ממילא בקבוצת הסיכון מעלה את הסיכון עוד יותר אם הוא צורך את הסם. גם תחושות כמו פרנויה או עוינות מאפיינות את המשתמשים בחומר, אם כי במקרה הזה מדובר בהשפעות קצרות טווח, לפחות עד כמה שידוע כיום. מצד שני, פגיעה עצמית והתאבדות נפוצים יותר בקרב אנשים ששותים אלכוהול בתדירות גבוה.

 

אלכוהול קשור בעלייה במשקל – למרות שמריחואנה מעוררת רעב

כל מי שצריך מריחואנה אי פעם מכיר את תחושת הרעב שמתעוררת, זו שמכונה "מאנצ'יז". התחושה הזו נגרמת משום שהסם מפחית את סימני השובע הטבעיים והוא אף גורם לנו להאמין שמזונות מסוימים טעימים יותר מאשר בשגרה. ובכל זאת לא נמצא שצרכני הסם סובלים מעודף משקל, והם אף בסבירות נמוכה יותר להתמודד עם הבעיה. המצב שונה בכל הקשור לאלכוהול, ולפי המחקרים שתיינים כבדים סובלים יותר מעודף משקל והשמנה. זה קשור כנראה גם בערך הקלורי הגבוה של המשקאות עצמם: פחית בירה מכילה כ-150 קלוריות ובכוס יין יש כ-120 קלוריות.

 

המסקנה הסופית: אלכוהול מסוכן הרבה יותר

בכל הקשור להתמכרות ולהשפעות שליליות, לפגיעה בתוחלת החיים ובסיכויים למחלות שונות כמו סרטן, אלכוהול הוא ככל הנראה המנבא המשמעותי יותר. רק חשוב לזכור שהוא גם נחקר הרבה יותר. מריחואנה איננה חוקית, ומכאן שמחקרי אורך זמינים הרבה פחות. ביום שבו נוכל לבצע יותר מחקרים ביחס להשפעות הסם נוכל לדעת האם המסקנה הזו אכן נכונה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme