בדומה למתרחש ברוב המדינות המפותחות, גם בישראל היחס לעישון סיגריות עובר מהפך הדרגתי. המבוגרים ביננו זוכרים ימים בהם ניתן היה לעשן באופן חופשי כמעט בכל מקום ויצרני הסיגריות נהנו מחופש פעולה מלא בכל הקשור לשיווק ופירסום מוצרי טבק. בהמשך התחלנו להגביל את אזורי העישון, חברות הסיגריות נדרשו להדפיס אזהרות בריאות על אריזות כמו גם להציג אזהרות כאלה בחומרים שיווקים. כיום ישנן תקנות המאפשרות הטלת סנקציות על מי שמתעקשים לעשן במרחב הציבורי, מי שמוכרים מוצרי טבק לקטינים, חברות החורגות מן המותר מבחינת פרסום ושיווק מוצרי טבק, עסקים שאינם עומדים בדרישות הנוגעות לעישון (כגון הקצאת פינות עישון מבודדות במקומות מאווררים היטב, הצבת שילוט בהתאם ועוד). בנוסף, מיסוי כבד העלה את מחירי הסיגריות ומוצרי הטבק וכן נאסרה מכירת סיגריות בודדות.

 

עישון סיגריות מסב נזק לבריאותם של המעשנים ולחברה כולה (קיצור תוחלת חיים ושנים פרודוקטיביות, נשיאה בנטל הוצאות טיפול במעשנים שחלו, נזקי עישון פאסיבי ועוד). ככל שהתבררו מימדי נזקים אלה גברו הצעדים שאנו נוקטים כדי למונעם. לאחרונה התבשרנו על חוק חדש שאושר במליאת הכנסת בקריאה טרומית ועבר לדיון בוועדת הכלכלה. מדובר בחוק לאיסור פרסום סיגריות ומוצרי טבק, יזמו אותו חברי הכנסת יהודה גליק (הליכוד) ואיתן כבל (המחנה הציוני). מטרת החוק לצמצם מאוד את האופן בו ניתן לפרסם ולשווק סיגריות ומוצרי טבק באמצעות האינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט. החוק עתיד לפגוע מאוד בחברות הסיגריות שכן הוא יגביל מאוד את יכולתן לשווק לצעירים במטרה להכניסם למעגל ההתמכרות והפיכתם לקוחות לשנים רבות קדימה.

 

חברות הסיגריות והמציאות החדשה

מגבלות על שיווק סיגריות ומוצרי טבק נועדו לצמצם את נזקי העישון, חוק חדש צפוי להגביל מאוד את חופש הפעולה של חברות הסיגריות באינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט

 

 

שיווק דיגיטלי של סיגריות ומוצרי טבק

בני נוער כיום נוהגים לגלוש באינטרנט כמה שעות בכל יום. ישנן כמה פלטפורמוט פופולאריות במיוחד דוגמת וואטסאפ, פייסבוק, אינסטגרם ועוד. חברות הסיגריות מעונייניות לשווק לקטינים כדי ליצור אצלם רושם שעישון הוא מנהג מקובל, בלתי מזיק (או לפחות לא מזיק באופן חמור) ושבכוחו לתרום ליצירת דימוי “גזעי”, אטרקטיבי, מושך וכו’. כך יוצא שצעירים מתחת לגיל 18 נחשפים דרך קבע לפרסומות באינטרנט המגדילות את הסיכוי שיבחרו להתנסות בעישון סיגריות ואף יתמכרו לכך. מבדיקה שערך משרד הבריאות עולה שבעוד הסכומים שמפנות חברות הסיגריות לפירסום מוצרי טבק בעיתנות נמצאים בירידה תקציבי הפירסום הדיגיטלי נוסקים. נתונים דומים עולים ממחקרים של ארגונים למניעת עישון בכל רחבי העולם. במדינות רבות כבר נקטו הרשויות בצעדים לצמצם פירסום מוצרי טבק באינטרנט, כך למשל באוסטרליה, גרמניה, צרפת, הולנד, ברזיל, שוודיה ואפילו טורקיה. אמנה בינלאומית מחייבת מדינות החתומות עליה, ישראל בכללן, לאסור באופן גורף ובתוך חמש שנים פרסום מוצרי טבק בכל מדיה שהיא.

 

 

חברות הסיגריות פועלות לעיכוב כניסת החוק לתוקפו

חברות הסיגריות מתמודדות עם מציאות מאתגרת מבחינתן. הצעדים כנגד עישון נושאים פרי ואחוז המכורים לסיגריות בקרב האוכלוסיה בישראל הולך וקטן. מחקרים מראים שקיים סיכוי נמוך שמי שעברו את גיל 30 ללא שהתמכרו לסיגריות יתחילו בכל זאת לעשן על בסיס קבוע בשלב מאוחר יותר בחייהם. שיווק גידיטלי הוא אפיק הפרסום היעיל ביותר לאוכלוסיה צעירה ולכן אין פלא שחברות הסיגריות מקצות סכומי עתק למימון מסעות פירסום מתוחכמים במרחבי האינטרנט וברשתות החברתיות בפרט. החוק החדש סוגר את המוצא האפקטיבי האחרון שנותר באמתחת מחלקות השיווק של יצרני הסיגריות ומוצרי הטבק. כצפוי, מאחורי הקלעים מתחולל מאבק איתנים סביב הצעת החוק כשחברות הסיגריות מנצלות כל אפשרות לעכב את הליך החקיקה.

 

במהלך חודש אפריל 2018 אמורה הייתה הצעת החוק להגיע לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת כדי להכין את החוק לאישור בקריאה שניה ושלישית. נכון לסוף חודש יולי 2018 דיון כזה טרם התקיים. הסיבה הרשמית היא עומס עבודה שאינו מאפשר טיפול בהצעת החוק לפני פגרת הקיץ. למרות העיכוב המצער הכיוון ברור, אמנת FCTC (או: Framework Convention on Tobacco Control), עליה חתומה גם ישראל, מחייבת את הממשלה לקדם באופן פעיל מדיניות להפחתת מספר המעשנים, בין היתר באמצעות הגבלת מגע בין מחוקקים לתעשיית הטבק, מיסוי מוצרי טבק והפחתת הביקוש לסיגריות בדרך של איסור פרסום מוצרי טבק.

 

אולי יעניין אותך גם?

X
זירת ההשוואות חיסכו עכשיו >