מפחדים לדבר על כסף? שש דרכים להתגבר על המכשול

יובל פוגל3 דקות קריאה
הדרכים להימנע מהחשש לדבר על כסף
שתף:

"תגיד, כמה כסף אתה מרוויח בחודש?" שאל אותי פעם חבר טוב. שאלה זו כלל אינה מובנת מאליה, כיוון שהימנעות משיח בכל הנוגע לכסף מאפיינת רבים מאיתנו. בכתבה זו נביא בפניכם את הגורמים לרתיעה משיח זה, ונסביר לכם את חשיבותה הרבה של גישת הפתיחות והשקיפות בכל הקשור ליכולת שלכם לדבר על כסף.

 

לטובתכם האישית – כדאי שתהיו מסוגלים לדבר על כסף

חשוב להבין: אי היכולת לדבר על כסף עשויה לטמון בחובה השלכות שליליות. הבא נדמיין מצב בו אתם וחברכם לספסל הלימודים סיימתם את לימודיכם באוניברסיטה. לאחר תקופת ראיונות, התקבל חברכם למשרה נחשקת. ידיעת רמת השכר שלו עשויה לסייע לכם לממש את פוטנציאל ההשתכרות שלכם. במילים אחרות, אם אתם רוצים לתקן, לשפר, או לממש פוטנציאל ההשתכרות שלכם, אתם מוכרחים להיות מסוגלים לדבר על כסף.

 

למה חשוב לדבר על כסף?
אם לא תעזו לדבר על כסף לא תוכלו להשוות ולדעת מה השכר שבאמת מגיע לכם

 

אז מדוע כל כך קשה לנו לדבר על כסף?

כפי שכולנו יודעים, כסף עשוי ליצור בקרבנו רגשות שמחה, עצב, חרדה, ועוד מגוון רחב של רגשות ותחושות. במידה והמצב הפיננסי שלנו גורם לנו מתחים וחרדות, יהיה זה טבעי שלא נרצה לפרוס את נתונינו הכספיים בפני אחרים, וזאת עקב השאיפה להימנע ממבוכה. "קשה לאנשים לדבר על כסף כיוון שאין אמת מידה מוסכמת למדידת ערכים פיננסיים", אומרת שאנון מקליי, יועצת פיננסית לשעבר, שלאחרונה הקימה חברת תכנון פיננסי במנהטן. "כולנו מכירים את המספרים, או יותר נכון לומר, כולנו מכירים את אמות המידה, בכל הנוגע לבריאות: לחץ דם,BMI  (מסת גוף) וכדומה, ואותו הדבר לגבי משקל ומידות בגדים. כך, אנו בעצם יכולים להעריך את מקומנו על הספקטרום הזה. במילים אחרות, בגלל שאין מדדים פיננסיים מוסכמים, קשה לנו לאמוד נכונה את מצבנו היחסי, ואנו מרגישים פחד או בושה סביב הנושא הכספי והצגתו כלפי חוץ".

 

 

מה הם שני גורמי ההרתעה משיח פיננסי?

התשובה לכך היא הטאבו החברתי, הקובע כי אין זה מנומס לדבר על כסף, והמבוכה העשויה להיגרם לנו עקב שיתוף אחרים במצבנו הכספי. דברים אלו, כפי שכבר הזכרנו קודם לכן, מקשים עלינו להגדיל את סיכויינו לשיפור מצבנו הפיננסי. במחקר שנערך בארה"ב, נמצא כי כ-43% מהאמריקאים כלל לא יודעים כמה מרוויחים בן או בת הזוג שלהם. מצד שני, כסף, וויכוחים הנובעים ממצב פיננסי כללי, הוא אחד המנבאים העיקריים לגירושים. אז לאחר שכבר הכרתם את הרקע לנושא, איך תוכלו להתחיל ליישם שיח כספי בחייכם האישיים?

 

צעד ראשון: למדו להתנהל נכון, זה ישפר לכם את הביטחון העצמי וכך תפחיתו את תחושת המבוכה

אינכם חייבים ללמוד התנהלות כספית נכונה ונבונה בבת אחת. במקום זאת, התחילו עם שיעור פיננסי אחד קטן בכל פעם. אם קשה לכם להתנהל למרות צעדים קטנים וזהירים לצד מסקנות מהתנהלותכם בפועל, המשיכו ללמוד על כך מאנשי מקצוע ומבעלי נסיון. למשל, תוכלו לשמוע פודקאסטים בנושא במהלך נסיעתכם לעבודה או פשוט לקרוא חומרים מקצועיים. הקדישו חצי שעה ביום ללימוד פיננסי, ותופתעו לגלות כמה למדתם והשתפרתם לאורך זמן.

 

למדו והקשיבו כדי שתוכלו לדבר על כסף
פנו את הזמן כדי ללמוד ואף להקשיב לפודקאסטים בנושא – הכל כדי שתתנהלו בצורה חכמה ונכונה יותר

 

צעד שני: קבעו זמנים לשיקוף מצבכם הפיננסי

תוכלו למשל לקבוע עם בן או בת הזוג שלכם תאריך חודשי קבוע בו תדונו על הנושא, למשל, לאחר תשלום שכר הדירה או המשכנתא. שקפו את המצב וקבלו החלטות מבוססות נתונים. כמו כן, נמליץ לכם בחום לשבת בבית עם רשימה מסודרת, ולא להסתפק בשיח כספי תוך כדי נסיעה, שאינו כולל את תמונת הנתונים המלאה של מציאות חייכם. במילים אחרות, קבעו לעצמכם את הזמן המתאים, דברו על המצב, היעדים הפיננסיים, המכשולים הקיימים והפוטנציאליים וההרגלים הכספיים שלכם – זה יעזור לכם להימנע מחיכוכים עתידיים העשויים להשפיע על הזוגיות שלכם.

 

צעד שלישי: דברו עם החברים שלכם

דיבור עם חברים עשוי לשבור את הטאבו סביב הקושי הכללי שלנו לדון על הנושא הכספי: ככל שנתרגל יותר שיח פיננסי, ייהפך שיח זה לנוח וטבעי עבורנו, וכך נגדיל את סיכויינו לשיפור מצבנו הכלכלי. למשל, נוכל ללמוד מאחרים על דרכי התנהלות נבונים שלהם, להימנע מטעויות שלהם (במידה ואין הם נבוכים מדי מלשתף אותנו בהן), ותוך כדי שיח, נוכל אף לקבל פרספקטיבה אודות מצבנו הפיננסי היחסי.

 

צעד רביעי: התגברו על המבוכה – היו כנים יותר בכל הקשור לכסף

נניח ואתם סטודנטים, ואתם רוצים להגדיל את החזר הלוואת הסטודנט החודשית שלכם. במצב זה, ייתכן  כי תצטרכו לוותר על דברים אחרים, כמו למשל ארוחה במסעדה. כאשר חבר ללימודים יזמין אתכם לסושי, תוכלו לתרץ ולומר לו: "אני עסוק היום". יחד עם זאת, תוכלו לנסות להיות כנים יותר, דבר העשוי להניב לכם הזדמנות למידה: אולי החבר יאמר לכם כיצד הוא הצליח לשלב החזרי הלוואה גדולים יותר יחד עם המשך בילוי במסעדות. ייתכן למשל, כי החבר יציע לכם חלופות זולות יותר לסושי, וכך תוכלו להרוויח שני ציפורים בבת אחת: החזר הלוואה חודשי גבוה יותר יחד עם חומוס טעים. במילים אחרות, כאשר "תשברו" את הטאבו המונע מכם לדון בנושא הכספי, או תימנעו מהמבוכה, תוכלו לשפר את מצבכם הכלכלי וליהנות ממה שיש לחיים להציע לכם.

 

כדאי ללמוד לדבר על כסף
כשאתם מעזים לדבר על כסף אתם עשויים לקבל רעיונות מאחרים וללמוד מהם – במקום להימנע לחלוטין מהנאות החיים

 

צעד חמישי: הגדירו מטרות, יעדים ותכנית פעולה כספיים

בניית תכנית הכוללת מטרות, יעדים, ודרכי פעולה להשגתן, עשויה לסייע לכם להרגיש בנוח ולהפחית ממבוכתכם בכל הקשור לכסף. למשל, תוכלו להגדיר לעצמכם מספר מטרות פיננסיות לשנה הקרובה, ולגזור מכך יעדים כדוגמת חסכון של 1,000 ₪ בחודש. לאחר שתתחילו לפעול לטובת הגשמת יעד זה, ותתקרבו אליו בצעדים זהירים או מהירים, יהיה לכם נוח יותר לשתף אחרים ולנהל שיח פיננסי.

 

 

צעד שישי: מצאו אנשים בעלי חשיבה כלכלית דומה לשלכם

מצאו אנשים בעלי מטרות דומות החושבים כמוכם מבחינה כלכלית, ונוקטים גישת פתיחות בנושא השיח הכספי – זה יצור אווירת שיתוף ויקל עליכם לשתף בעצמכם. אין הם חייבים להיות אנשים קרובים אליכם במציאות חייכם: תוכלו למצוא אנשים כאלו בקבוצות עניין בפייסבוק, ברשתות החברתיות השונות, בפורומים מקוונים, בקהילות וכיוצא בכך. במילים אחרות, בצעד זה תוכלו להתגבר על מבוכתכם וללמוד מאנשים אלו טקטיקות כספיות שונות, אסטרטגיות שכר, ועוד מהלכים פיננסיים מעניינים וחשובים. לסיכום, יש מעט מאוד בעיות כלכליות הנפתרות מעצמן, ואם נבין את חשיבות השיח הכספי וניישם אותו בחיינו האישיים, נגדיל את סיכויינו לפתור בעיות ולשפר את מצבנו הפיננסי.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme