מחיר החגים – חודש שחור לעסקים הקטנים בישראל

רחל ברגר5 דקות קריאה
השכירים נהנו אל מה הוא מחיר החגים מבחינת העסקים?
שתף:

ספטמבר השחור בבנק? כן, אם אתם עסקים קטנים, אין ספק שזה נכון גם במקרה שלכם. לרוב העסקים הקטנים ספטמבר 2018 היה נוראי מבחינת תזרים החשבון בבנק. החגים, הסמיכות לחופשת שנת הלימודים ועוד גורמים, זללו ימי עבודה משמעותיים, פגעו בזרימת העבודה בעסק והותירו את חשבון הבנק שלהם דליל, מתמיד. אז איך אפשר בכל זאת לשרוד את התקופה הזו ולהתאושש גם מהירידה הדרמטית בהכנסות בלי לשלם את מחיר החגים הכבד?

 

ישראלים רבים אולי נהנו מחופשות החגים אבל העסקים הקטנים נדרשו לעבוד קשה – ולהרוויח הרבה פחות

 

מחיר החגים – מה נשתנה ספטמבר 2018?

חודש תשרי בלוח השנה העברי, מארח עבורנו 5 ימי חגים, אבל זה לא באמת הכול. ימי החגים הללו מחולקים לשלושה מועדים כשאליהם צמודים ערבי חגים, המשמשים חצי יום עבודה. בנוסף ישנם 6 ימי 'חול המועד' בחודש זה משמשים חופשה חלקית, הכוללת מפגשים חברתיים וחופשת לימודים, להורים שביננו.

 

כניסת חגי תשרי אל חודש לועזי אחד. נכון, כל שנה מופיעים החגים הנפלאים הללו, אך בשנת 2018 הם נכנסו כולם בסנכרון מושלם עם חודש ספטמבר, בניגוד לשנים אחרות, בהן חגי תשרי התפרשו על חודשי ספטמבר-אוקטובר.

פגיעה ברצף העסק  עוד מהחופשה. השנה, חגי תשרי היו צמודים כמעט לחופשת שנת הלימודים, וכך, עוד טרם הצליחו העסקים הקטנים להתאושש ולחזור לשגרת העבודה מחופשת הקיץ (שגררה כמובן חופשות עובדים), הגיעו ובאו להם ימי החגים.

חגים באמצע השבוע ברבות השנים חגי תשרי צמודים אל יום החופשה השבועי – שבת, מה שנותן חופשה קצרה יותר ללא חופשת 'ערב חג'. השנה לעומת זאת, חגי תשרי הופיעו במלוא הדרם בימי השבוע כשהם גוררים איתם את חופשת ערב החג כיום עבודה מקוצר.

הוצאות מרובות החגים גוררים עימם הוצאות רבות והכנות רבות לחג, כך שבעלי העסקים הקטנים מוצאים את חשבון הבנק דליל מתמיד כמו כל העם. אך בנוסף, לא פעם עובדים נוטלים לעצמם חופשה אף בימי עבודה רגילים לצורך ההכנות לחג, מה שפגע שוב, בשגרת העבודה.

 

 

תכלס – כמה ימי עבודה היו לנו החודש?

הנתון הסופי והמעניין הוא שבפועל היו עשרה ימי עבודה בחודש ספטמבר 2018. כן, לשכירים זה מקסים, ועוד יותר לשכירים במשרות ממשלתיות או בעלי משכורת גלובאלית, אך לעצמאים ובעלי עסקים קטנים? הרבה פחות נחמד: רצף ימי עבודה קטוע, פדיון נמוך (בכ-25% לפי הסקרים), הוצאות גבוהות וכמובן – חשבון בנק מרוקן.

 

מחיר החגים לעסקים הקטנים
10 ימי עבודה היו אולי בשורה טובה לשכירים אבל לא לעצמאיים

 

אז מה עושים בעלי העסקים הקטנים?

מיידעים את הבנק. אם אתם רואים את פס האוברדראפט מתקרב אליכם באיום, עשו צעד אחד קדימה. הרימו טלפון אל הבנקאי, שוחחו עמו בידידות והסבירו לו שזו תקופה זמנית. כן. גם הבנקים, כמונו, בעלי העסקים, אוהבים ומתגמלים לקוחות מסודרים ואחראיים.

עובדים שעות נוספות. פרילנסרים עצמאים או עסקים אחרים עובדים קשה יותר באוקטובר. הם מוסיפים לעצמם שעות נוספות כדי לכפר על ההכנסות החסרות של ספטמבר.

מצמצמים הוצאות אז החודש, גם אם חלמנו על סלון חדש, או חופשת סתיו לא נעשה זאת. כשההכנסות יורדות אין מנוס, אלא לחסוך בהוצאות ולצמצם את הפער.

מתכוננים כבר עכשיו לחגים הבאים. משום מה יש לנו נטייה להיות מופתעים בכל ספטמבר מחדש. אלא שלוח השנה ידוע מראש ועם תכנון נכון תוכלו להתכונן לקראת החגים הבאים כבר עכשיו. במקום לתכנן כל חודש (או שבוע) ברגע האחרון, הכינו לעצמכם לוח תכנון שנתי וחשבו מראש כמה ימי עבודה (או שעות עבודה) אתם צפויים לאבד בתקופת החגים הבאה. פזרו את הימים האלה לאורך השנה כולה ובדקו אם אתם יכולים לייצר הכנסות גדולות יותר במהלך השנה, או לחלופין – נסו לחסוך מדי חודש 5 עד 10 אחוזים מסך הרווחים שאתם צפויים לאבד במהלך החגים. לוח השנה הזה יעזור לכם לדעת כבר עכשיו למה אפשר לצפות בשנה הבאה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme