הבהלה לקאנביס – התקנות החדשות מעוררות את השוק

עומר גלעדי5 דקות קריאה
קאנביס והחברות שמרוויחות ממנו
שתף:

קאנביס, או מריחואנה, הוא צמח פורח ששימש את בני האדם לצרכים שונים במשך אלפי שנים, בין היתר ברפואה ולייצור חבלים ויריעות בד חזקות (קאנבס). במהלך המאה העשרים נחקקו במדינות רבות חוקים האוסרים גידול ושימוש בקאנביס. למרות שקאנביס הוכרז כבלי חוקי היו מי שהמשיכו לצרוך קאנביס כסם משנה תודעה. ויכוח עז ניטש בין מי שטוענים שיש מקום לבחון מחדש את ההגבלות שהוטלו לבין מי שממשיכים לראות בקאנביס לא יותר מאשר צמח ממנו מופק חומר נרקוטי מסוכן.

 

לאחרונה מתחזקת המגמה לשנות את יחס החוק לקאנביס כך שיתאפשר ניצול יתרונותיו התרפויטיות. מהלך זה מכונה במדינות רבות "לגלזיציה של קאנביס" והוא גורם להתעוררות בשוק הכולל מגדלים של הצמח וחברות שכבר מפתחות מוצרים ותרופות שבכוחן להיטיב מצבם של מי שסובלים ממגוון בעיות רפואיות. ישראל נחשבת למובילה בעולם בתחום הקאנביס הרפואי ולאור הרגולציה החדשה בעולם בכלל, ולאחרונה בקנדה בפרט, אנו שומעים על חברות שמניותיהן מזנקות, אחרות הנמכרות בסכומי עתק, אנשי עסקים מובילים הנכנסים לתחום (ביניהם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק) ועוד. לפניכם סקירת מאורעות מרכזיים שהתרחשו לאחרונה בתחום הקאנביס.

 

חברות קנאביס חדשות נכנסות
לאחרונה התבשרנו על שינויים ברגולציה במדינות שונות, קנדה ביניהן, שגרמו להתעוררות בשוק ועליית ערכן של חברות העוסקות בתחום גידול הצמח, פיתוח וייצור תרופות מקאנביס

 

מתי ומדוע הפך קאנביס לבלתי חוקי

כדי להבין את ההתרחשויות האחרונות בשוק מוצרי קאנביס רפואי כדאי להכיר את המניעים שהובילו לאיסור השימוש בו. צריכת מריחואנה כסם היא תופעה מוכרת שלא גוועה גם לאחר שנחקקו חוקים המטילים סנקציות חמורות כנגד מי שסוחרים בסם. הסיבה הרשמית לחוקים נגד קאנביס היא הצורך להגן על הציבור מהתמכרות למריחואנה.

 

מכיוון שאלכוהול אינו ממכר פחות והשפעתו המשכרת עוצמתית לא פחות משל מריחואנה קשה להצדיק את ההבדל במעמד החוקי של משקאות אלכוהוליים ומוצרי קאנביס. מוכרחים להודות שישנם מי שנפגעים משימוש במריחואנה, ממש כפי שישנם מי שהופכים אלכוהוליסטים בשל התמכרות לאלכוהול. רבים טוענים שהתועלת שניתן להשיג, במיוחד הרפואית, מלגליזציה של קאנביס היא גדולה לאין שיעור מהנזק שעלול להיגרם למספר מועט של אנשים ולחברה כולה (שתאלץ לתמוך במי שיפגעו משימוש בלתי אחראי במריחואנה כסם).

 


ההקלות הרגולטוריות וחברות הקאנביס

איש אינו מפקפק בפוטנציאל של קאנביס כצמח ממנו ניתן להפיק תרופות יעילות למגוון בעיות רפואיות אולם, מסיבות שונות, במשך עשרות שנים נותרו החוקים האוסרים שימוש בקאנביס על כנם. מצב זה משתנה לאחרונה, כך למשל בארה"ב ובקנדה שם בוצעו הקלות רגולטוריות המרחיבות מאוד את האפשרות להשתמש בקאנביס רפואי וגם שימוש אישי למטרות הנאה. ברחבי העולם היו מי שזיהו את המגמה מבעוד מועד והקימו חברות המתמחות בתחום גידול הצמח, פיתוח זנים המתאימים במיוחד לייצור תרופות וכן פיתוח וייצור תרופות מקאנביס.

 

למרות שישראל משתרכת מאחור בכל הקשור ללגליזציה של קאנביס מבחינת חברות קאנביס אנו מובילים. אצל חברות ישראליות כאלה נצבר ידע וניסיון בנוגע לסגולות התרפויטיות של קאנביס ומסיבה זו ערכן של כמה חברות כאלה נוסק ככל שהרגולציה מתקדמת והשימוש בקאנביס הופך חוקי. דוגמא מצויינת היא חברת אינטרקיור שראש הממשלה לשעבר אהוד ברק משמש בה יו"ר. חברה זו גייסה לאחרונה 12 מיליון דולר והמנייה שלה נסקה ב-33%!

 

קאנביס ואהוד ברק
גם אהוד ברק נהנה מהשינויים בתחום הקנאביס

 

עסקת ענק בתחום הקאנביס

באמצע אוקטובר 2018 ביצעה החברה הישראלית "תיקון עולם" אקזיט של 250 מיליון דולר במסגרת עסקת ענק, הגדולה ביותר בתחום הקאנביס עד כה. מדובר בעסקת מיזוג בה חברת אורורה (Aurora) הקנדית רכשה את חברת מדריליף (Medreleaf) עבור 2.5 מיליארד דולר!  שוויה של חברת תיקון עולם נאמד כיום בכ-400 מליון דולרים, סכום שיא בתחום חברות הקאנביס הישראליות. תיקון עולם היא חברה שכדאי לשים לב אליה, היא מגדלת זני קאנביס המשמשים לייצור תרופות מובילות הנמכרות כבר בשמונה מדינות בארה"ב בהן  מותר שימוש בקאנביס רפואי. המהלך הרגולטיבי הקנדי צפוי להגדיל מאוד את הביקוש לידע שנצבר בחברה. תיקון עולם פעילה מאוד במדינות נוספות, ביניהן אוסטרליה (שם הוקמה ב2016 חברת מדיפארם שהיא למעשה תיקון עולם האוסטרלית) ובריטניה.

 

עסקאות גדולות נוספות שביצעו חברות ישראליות על רקע הרגולציה החדשה בקנדה הן זו של חברת אסיף העוסקת בגידול וייצוא קאנביס מזנים המוכרים כמתאימים במיוחד לייצור תרופות ומכירת חברת תארפיקס הישראלית, המתמחה בפיתוח תרופות מבוססות קאנביס ונסחרת בנאסד"ק, ל- FSD Pharma עבור 48 מליון דולרים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme