הרשות לניירות ערך הוכיחה שאפשר לעבוד עליכם בקלות

רחל ברגר5 דקות קריאה
הרשות לניירות ערך מלמדת אותנו לקח
שתף:

אם תקישו בגוגל "השקעות" או 'תשואות' ואולי עוד כמה מילים שמרמזות על שאיפות ממוניות, סביר להניח שתגיעו לאתר משכנע ומבטיח להשקעות בעלות תשואות מרשימות ומובטחות. אלא שהאתר הזה עשוי להיות חלק משיעור מוצלח במיוחד של הרשות לניירות ערך.

 

האתר החדש של הרשות לניירות ערך מלמד אותנו לקח

אחד מן האתרים אליהם תגיעו, יוכל להיות אתר המדמה בצורה מושלמת חברה להשקעות, כולל דוגמאות להשקעות קודמות והמלצות של לקוחות על ההשקעה. אבל רגע אחרי שתבקשו לקבל פרטים נוספים להשקעה, תגיע ההפתעה האמתית. ההודעה שתופיע על המסך תספר לכם על אפשרות לניסיון תרמית ותיידע אתכם על הכללים שחשוב לנקוט לפני כל השקעה. מסתבר שמי שעומדת מאחורי האתר "המזויף" הזה, היא לא אחרת מאשר הרשות לניירות ערך, רשות במדינת ישראל הממונה בין היתר על פיקוח על השקעות תקינות.

 

הרשות משיקה בימים אלו את האתר הנועד ללמד אותנו לקח ולהסביר לנו בצורה המוחשית ביותר שהיינו עלולים להיקלע לחברת השקעות פיקטיבית ובמידה זהה אנו עלולים להיקלע להונאה רשתית אחרת, בהשקעה לא זהירה. הונאות היו קיימות מאז ומעולם, אך עולם האינטרנט פתח כר חדש ונרחב להונאות: הונאות דרך אתרים ברשת. התחכום והקלות? רק עלו מדרגה. אז כדאי שתיזהרו ותלמדו, הכירו את אתרי ההשקעות המזויפים וסוגי ההונאות העלולות לצפות לנו שם.

 

הרשות לניירות ערך עושה בי"ס

 

אתרי השקעות מזויפים וסוגי ההונאות

חברות להשקעות באינטרנט

בראש ובראשונה נביא את הדוגמא הקלאסית: השקעה מפתה באתר קורץ ומשכנע. באתר זה, בדיוק כמו בכל השקעה אחרת, פשוט בדקו את ההשקעה בכלים מקצועיים מחד, ומאידך אל תמסרו שום פרט אישי עליכם כל עוד לא קיבלתם מסקנות ברורות ואמינות לגבי טיב ההשקעה.

 

אתרים המתחזים לאתרים רשמיים

הונאה רשתית נוספת היא אתרים המתחזים לגופים ציבוריים. כך למשל בבחירות המוניציפליות האחרונות הופיע אתר פיקטיבי שהתחזה לאתר רשמי המספק תוצאות בזמן אמת, ככל הנראה, במטרה להעלות את פרופיל האתר עבור רווח פרסומי, על ידי תנועה ערה של גולשים לאתר.

 

 

התחזות לאתר מותג ומכירת פריטים מזויפים

כן, גם זה קיים. לפני מספר שנים גילתה אחת החברות הממותגות המובילות בעולם כי אתר פיקטיבי התיימר למכור פריטים בשם החברה בהנחה משמעותית. מיותר לציין שהפריטים היו מזויפים.

 

אתרי פישינג – דיוג

אתרי פישינג נועדו לשלוף מידע אישי כמו סיסמאות ולעשות בו שימוש כוזב והונאות כלכליות. הגישה לאתרים אלו, מתחילה בדרך כלל במייל 'נחמד' שתקבלו. המייל יהיה בעל דומיין ועיצוב גרפי זהה כמעט לגוף ציבורי כמו בנק או רשת חברתית. המייל יפנה אתכם לאתר מפוברק ויבקש מכם 'רק' לעדכן/לשנות/להחליף את פרטיכם באתר הפיקטיבי, כמו סיסמא לחשבון בנק, או תעודת זהות.

 

הרשות לניירות ערך ואתרי דיוג
מה זה פישינג?

 

אתרים בעלי וירוסים זדוניים וסוסים טרויאנים

אם אתם גולשים באופן בלתי מאובטח, היזהרו מאתרים בעייתיים. באתרים אלו תוכלו לגלות 'כפתורים' או קישורים מפתים שלחיצה או פעולה על גביהם עלולה לשלוח וירוסים הרסניים ישירות למחשב שלכם. הווירוסים הללו עלולים לשלוף מהמחשב שלכם פרטים אישים, להפעיל אותו שלא כרצונכם מרחוק, ועוד.

 

אתרים המציעים מוצרים 'פנטסטיים'

בלא מעט אתרים ברשת נוכל לגלות גם 'תרופות פלא', 'שיטות טיפול מדהימות' ובכלל, מוצרים שספק אם הם קיימים במציאות. באתרים שכאלו, היזהרו כפליים: אל תמסרו פרטים אישים ואל תזמינו מאומה לפני שבדקתם בכלים מקצועיים את נכונות הפרטים ואת אמינות בעלי האתר. במקרים רבים לעיתים, לא רק שאת המוצר שהזמנו לא נקבל, אלא שנספוג גם מכה כואבת על ידי הונאת אשראי או הונאה אחרת בפרטים שהקלדנו.

 

 

מה עושים כאשר מגלים הונאה אינטרנטית

רגע לפני שתגלו עוד אתר עם הונאת רשת, פשוט התחילו ללמוד את הכללים לגלישה מאובטחת והתקינו אנטי וירוס למחשב שלכם. אם כבר גיליתם הונאת רשת, פנו אל מחלקת הונאה וסייבר במשטרה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme